Inhoudsopgave
1. Gebrek aan begrip voor technologie bij topmanagement
Onbegrip of zelfs angst voor nieuwe technologie is begrijpelijk. Het is echter de vraag of het topmanagement zich hierdoor moet laten leiden. De inzet van technologie leidt tot innovatie, kostenbesparingen en meer efficiëntie. Zo blijkt uit het onderzoek dat Payhawk uitvoerde samen met Harvard Business Review Analytic Services. Doordat automatisering veel handmatig werk bespaart en bijvoorbeeld real-time inzicht in bedrijfsuitgaven biedt, voegen finance teams automatisch ook meer waarde toe aan de strategie van het bedrijf.
2. Meer flexibiliteit vereist bij onboarding / offboarding medewerkers
Het snel en veilig onboarden en offboarden van medewerkers is in de praktijk een uitdaging, vooral als de medewerkers verspreid zijn over entiteiten, locaties of landen. Terwijl de organisatie erbij gebaat is dat dit proces vlot en secuur verloopt. Zodat de productiviteit van medewerkers niet wordt belemmerd en er geen kostbare tijd verloren gaat.
3. Focus op korte termijn kosten versus lange termijn waardecreatie
Finance-afdelingen zijn vaak druk bezig met de maandafsluiting, het kloppend maken van de boekhouding voor de btw-aangifte en de jacht op bonnetjes en andere ontbrekende documenten. Dat is begrijpelijk, maar dit gaat ten koste van het analyseren van financiële data en het bieden van ondersteuning aan andere afdelingen bij het behalen van strategische doelen.
Het rapport dat Payhawk opstelde in samenwerking met Harvard Business Review Analytic Services concludeert dat 89% van de ondervraagde leidinggevenden heeft aangegeven dat financiële teams een uniek en waardevol perspectief kunnen bieden op de zakelijke uitdagingen van hun organisatie. 67% van diezelfde managers vond echter dat finance professionals de meeste tijd besteedden aan het najagen van bonnetjes en uitgaven.
Chris van Dongen, Commercial Director Payhawk: “Payhawk biedt de mogelijkheid om de gegevensstroom rond uitgaven van medewerkers real-time te beheren en te automatiseren. Daarbij zijn de koppeling naar banken en ERP- en boekhoudsystemen, zoals Exact Online of Oracle NetSuite, zeer belangrijk. Het ontwikkelteam van Payhawk zorgt ervoor dat deze integraties maximaal aansluiten bij de fundamentele structuur van een professionele financiële administratie.”
Payhawk biedt een betaalkaart in combinatie met financiële software om de zakelijke uitgaven van medewerkers efficiënt te verwerken. Vanuit het kantoor in Amsterdam werkt een divers team dat actief ondersteuning biedt aan de klanten en gebruikers van de Payhawk Visa betaalkaart. Om continu te werken aan de verbetering van de dienstverlening gebruikt het team in Amsterdam een 360-graden feedback systeem om het product continu verder te ontwikkelen op basis van de wensen van gebruikers.
Download het rapport hier.
Over Payhawk:
Payhawk is een digitaal platform dat uitgavenbeheer, betalingen en factuurbeheer in één oplossing combineert en daardoor administratieve teams een one-stop-shop biedt. Het klantenbestand bestaat uit een mix van snelgroeiende bedrijven en multinationals zoals LuxAir, Flink, Vinted, TravelPerk en Dot. Payhawk speelt een leidende rol bij de digitale transformatie van bedrijven zoals A.T.U in Duitsland, waar de Payhawk dienstverlening in meer dan 550 filialen het contant geld heeft vervangen door bedrijfskaarten. De fintech heeft het hoofdkantoor in Londen en werd in 2018 opgericht door Hristo Borisov (CEO) en Boyko Karadzhov (CTO), later kwam Konstantin Dzhengozov (CFO) erbij. Het wordt gesteund door gerenommeerde investeerders zoals Greenoaks, Lightspeed Ventures, QED Investors, Earlybird Digital East en Eleven Ventures.