Consumenten geven online gemiddeld 72% meer uit als ze aankopen gespreid kunnen betalen, blijkt uit een recent onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). In het onderzoek is gekeken naar een kortlopende kredietvorm waarbij consumenten renteloos in drie termijnen kunnen betalen.

Inhoudsopgave

Data voor het onderzoek “Buy now, pay later in the 21st century” is verzameld door Magellaan van Rensbergen, masterstudent aan de EUR, in samenwerking met de Nederlandse buy now pay later (BNPL) betaalmethode in3. In het onderzoek zijn honderdduizenden transacties onderzocht waar bestellingen die betaald zijn met in3 werden vergeleken met bestellingen in andere betaalmethoden zoals iDEAL, creditcards en Paypal.
 
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten die met in3 betalen een significant hogere gemiddelde bestelwaarde hebben (€ 657,20 vs € 381,20). Verder blijkt dat consumenten niet méér artikelen kopen per bestelling. Dit is een belangrijke uitkomst omdat het erop wijst dat consumenten de betaalmethode gebruiken om duurdere artikelen te kopen in plaats van meer artikelen.
 

Groeiende markt

Het gebruik van BNPL betaalmethoden groeit snel in Nederland. Verwacht wordt dat de marktomvang zal toenemen van € 7,5 miljard in 2021 tot € 41,5 miljard in 2028. Er is weinig recent onderzoek gedaan naar het effect van uitgesteld betalen op consumentenbestedingen. De belangrijkste onderzoeken op dit gebied dateren uit de jaren zeventig en tachtig. Deze onderzoeken, gebaseerd op de Amerikaanse markt, concluderen dat mensen die creditcards gebruiken vaker grote aankopen doen. Krediet vergroot de betalingsbereidheid, de tijd om te betalen en de omvang van de aankopen.
 
Hans Langenhuizen, CEO van in3, zegt: “Deze nieuwe studie toont de waarde van BNPL-oplossingen. Hoewel we wisten dat de gemiddelde bestelwaarde hoger zou zijn als mensen voor in3 kiezen, hadden we niet verwacht dat het verschil met andere betaalmethoden zo groot zou zijn. Het is mooi om te zien dat onze maatschappelijk verantwoorde aanpak loont.”
 
De uitkomsten van het onderzoek zijn ook interessant voor webwinkels. Het toevoegen van een BNPL-optie kan leiden tot een hoger gemiddeld transactiebedrag en tot nieuwe klanten. Een goed voorbeeld is Furnea, een Nederlandse woonwebwinkel. Sinds Furnea in3 als betaalmogelijkheid heeft toegevoegd, is het de meest gebruikte methode voor achteraf betalen geworden: ongeveer 20% van alle transacties gaat via in3. Kenan Aslan, CEO van Furnea legt uit: “Ik denk dat meer dan de helft van alle bestellingen niet zou worden geplaatst als mensen niet met in3 zouden kunnen betalen. Ook is duidelijk dat deze bestellingen hogere gemiddelde bedragen hebben. in3 wordt vooral gebruikt bij aankopen boven de € 300. We merken dat klanten eerder geneigd zijn om producten met een hogere prijs te kopen als ze zien dat ze in termijnen kunnen betalen. in3 zorgt voor ons dus voor een hogere conversie.”
 

Economisch zinvol

In het onderzoek zijn verschillende e-commercebedrijven geselecteerd op basis van het aantal transacties dat ze verwerken, het productsegment waarin ze actief zijn en het productaanbod. De betrokken e-commercebedrijven zijn actief in de categorieën meubelen en consumentenelektronica (tablets, telefoons, opladers, televisies) en richten zich voornamelijk op de Nederlandse markt.
 
De studie toont aan dat het effect van het gebruik van in3 groter wordt wanneer het voor de consument duidelijk is wat de voordelen van het duurdere product zijn. Dat is de reden waarom online winkels prijsvergelijkingsopties gebruiken. Een goed voorbeeld is een wasmachine waarbij de goedkopere versie een hoger energieverbruik heeft dan de duurdere versie. Wanneer de toegevoegde waarde van het kopen van een duurder artikel heel duidelijk is, is een BNPL-oplossing economisch zinvol voor de consument.
 
 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
In de wereld van e-commerce zijn efficiënte logistieke processen essentieel voor het succes van een online business. Fulfilment en e-fulfilment zijn…
Comaxx, bestaat uit een professioneel, enthousiast team van digital minded experts, creatievelingen, techneuten, denkers en doeners, gevestigd in…
Wanneer je pas begint met ondernemen, dan is je pensioen niet iets waar je als eerste aan denkt. Logisch ook, want iedere euro die je verdiend, wordt…
Heb je weleens van managed services gehoord? Steeds vaker kiezen ondernemers ervoor om dit soort diensten af te nemen. Ben jij benieuwd naar de…
Ben je die eeuwige strijd tegen rommel zat? Wil je wat orde scheppen in die chaotische garage, kelder of opbergkast? Dan ben je hier aan het juiste…
Als ondernemer is het cruciaal om vooruit te denken, vooral als het gaat om je financiële toekomst en pensioenplanning. Een van de belangrijkste…