Het verkopen van uw bedrijf is echter geen eenvoudige taak, maar een complex proces dat de benodigde expertise vereist. ED-M & Partners zet voor u de belangrijkste stappen van het verkopen van uw bedrijf op een rij.
Definieer uw doelen
Het verkopen van uw bedrijf begint met het helder definiëren van uw persoonlijke en zakelijke doelen. Wat is de reden om uw bedrijf te verkopen? Deze doelen vormen niet alleen de eerste stap, maar ook het fundament waarop verdere beslissingen worden gebaseerd. Het identificeren van deze doelen is essentieel. Wilt u weten hoe u dat doet? In deze brochure staat het verkoopproces van A tot Z uitgelegd.
Waardebepaling
Na het definiëren van de doelen is het tijd om de waarde van uw bedrijf te bepalen. Een brandende vraag in het verkoopproces: wat is mijn bedrijf nu eigenlijk waard? De waardebepaling is cruciale stap waar deskundig advies voor nodig is. Want pas als de reële waarde van uw bedrijf is bepaald, kunt met uw adviseur een profiel maken van de meest geschikte koper.
Verkoopklaar
U weet nu precies waar u naartoe werkt. Als gerenommeerde adviseur zien wij regelmatig dat ondernemers baat hebben van het verkoopklaar maken van hun bedrijf. Zo krijgt u bij de verkoop de meeste waarde en laat u een gezond bedrijf achter. Dit betekent toekomstperspectief voor de medewerkers en de koper.
Wat is ervoor nodig om het bedrijf succesvol over te dragen? Denk hierbij aan transformatieplan dat gefocust is op de exit: een exit-plan. Dit is een op maat gemaakt plan dat de beste uitkomst voor uw bedrijf garandeert. Met een exit-plan krijgt u:
- Meer kans op een succesvolle overname.
- Zekerheid dat het bedrijf in goede staat wordt achtergelaten.
- De meeste waarde voor het bedrijf.
Identificeren van de juiste kopers
De volgende stap in het verkoopproces is het identificeren van de juiste kopers. Wie zouden geïnteresseerd zijn om het bedrijf over te nemen? Het is belangrijk om samen met uw adviseur potentiële kopers zorgvuldig te evalueren. Zo vindt u de juiste persoon om uw bedrijf over te nemen.
Informatiememorandum
Voordat u contact legt met potentiële kopers, raden wij aan om een informatiememorandum op te stellen. Dit is in feite een verkoopbrochure van uw bedrijf. Het biedt serieus geïnteresseerde kopers een eerste kennismaking met uw onderneming en geeft diepgaand inzicht in uw bedrijf.
Onderhandeling
Hierna is het tijd voor de selectie van een geschikte koper. U brengt uw bedrijf op de markt of benadert zelf geschikte kopers. Heeft u geïnteresseerden? Dan begint het onderhandelingsproces. Belangrijk is om een duidelijke minimumprijs te bepalen en flexibel te blijven zonder uw eigen positie te verzwakken. Onze tips voor een succesvolle onderhandeling:
- Wees bereid om de verkoop af te blazen als de voorwaarden niet naar wens zijn.
- Definieer ook uw onderhandelingsdoelen.
- Wees vastberaden over wat wel en niet onderhandelbaar is.
Daarnaast is het cruciaal om potentiële kopers te overtuigen van de waarde en groeipotentie van uw bedrijf.
Na de verkoop
Het afronden van de verkoop is niet het einde van het verhaal, maar het begin van een nieuw hoofdstuk. De slotfase omvat het ondertekenen van alle documenten bij de notaris, inclusief de koopovereenkomst en leveringsakte.
Na de verkoop komt het leven na de deal. Voor sommige ondernemers kan dit een emotioneel uitdagende periode zijn. Het is belangrijk om u hier zowel zakelijk als persoonlijk op voor te bereiden. Denk daarom op tijd na hoe u uw leven na de bedrijfsoverdracht inricht.
Laat u adviseren
Als ondernemer zelf alles uitpluizen en uw weg vinden in de (ver)koopwereld van bedrijven is een enorme uitdaging. Daarnaast is het mogelijk dat u zonder gerenommeerde adviseur niet het meeste uit de verkoop haalt. Win daarom altijd advies in bij de juiste personen. Een bedrijfsadviseur of strategisch partner kunnen u ondersteunen in het verkoopproces. Daarnaast geven ze aanbevelingen waarmee het proces van verkoopklaar maken tot de verkoop soepeler verloopt.