In de ogen van de klant is de kwaliteit van de klantenservice van uiterst belang. Om deze reden alleen al zou je er alles aan moeten doen om een geweldige klantenservice te bieden. Reageer dus snel op vragen, laat klanten niet wachten en geef ze niet het gevoel dat ze je niets kunnen schelen. In plaats hiervan dien je dus direct de situatie op te pikken en te behandelen. Door snel de klachten van klanten af te wikkelen laat je hen zien dat je er voor hen klaar staat.
Wat je vooral niet moet doen
Als er iets is wat je echt niet moet doen, is het bijvoorbeeld het gebruikmaken van een bot als live chat of e-mail templates gebruiken om standaardvragen mee te beantwoorden. Het is immers 2022 en klanten hebben dit direct door. Lieg ook niet tegen je klanten. Wees transparant en houdt er goed rekening mee dat klanten tegenwoordig de mogelijkheid screenshots te maken van vrijwel alles wat je hen verteld.
Behandel klanten persoonlijk
Een van de dingen die je juist wel zou moeten doen, is feedback vragen aan je klanten. Op deze manier kom je precies te weten hoe zij met je product en bedrijf om gaan en of zij tevreden zijn met wat jij hen biedt of juist niet. Verzamel deze feedback door bijvoorbeeld een enquête email te versturen naar je klanten. Geef ze voor het verschaffen van deze feedback een kleine beloning zoals een korting op een toekomstige aanschaf of iets dergelijks.
Hoewel het misschien erg lastig klinkt, kan je iedere klant persoonlijk behandelen. Je kunt dit doen met social media, maar ook aan de hand van speciale software. Stuur bijvoorbeeld speciale verjaardagsaanbiedingen of geef klanten op een andere manier het gevoel dat zij uniek zijn en niet slechts een nummer.
Business branding
Branding, misschien heb je er nog nooit bij stil gestaan, gaat verder dan een bedrijfslogootje en een kleurschema van de website. Iedere dag komen jouw klanten met tientallen, dan wel niet honderden merken in aanraking via social media. Het idee achter business branding is natuurlijk dat jouw merk opvalt en dat mensen positief over je bedrijf gaan praten.
Een handige tool die je hiermee kan helpen is https://businessnamegenerator.com/nl/, een gratis tool die je helpt pakkende namen voor producten en campagnes te bedenken. We hebben hier overigens een apart artikel over geschreven, wat dit onderwerp tot in de kleinste details uitlegt.
Maar reclame voor je bedrijf
Ook al klinkt het misschien vervelend, zal je op een gegeven moment toch reclame moeten gaan maken voor je bedrijf. Branding en adverteren gaan nu eenmaal hand in hand en tegenwoordig maak je zonder reclame te maken bijna geen kans meer klanten binnen te halen. Wanneer je een advertentie opzet voor je bedrijf, houd er dan rekening mee dat je de identiteit van je bedrijf sterk neer zet en dat je advertentie niet klakkeloos wordt weggescrolled, zonder dat mensen er ook maar een seconde hun aandacht aan geschonken hebben.