Justin Harings is eigenaar van fietsenzaak Harings Tweewielers. Het is een echt familiebedrijf: Justin is de 4e generatie die de winkel runt. Ze vieren dit jaar hun 125-jarig bestaan en daarmee zijn ze de oudste fietsenzaak van Nederland. Toen Justin het bedrijf overnam, was het ook tijd om een nieuw zakelijk krediet af te sluiten. Hij vertelt graag hoe dat in z’n werk ging en waar hij allemaal rekening mee moest houden.

Inhoudsopgave

Kun je iets vertellen over jezelf en je bedrijf?

Justin: ‘We doen zowel fietsenverkoop als -reparatie. We zijn een allround fietsenwinkel, wat betekent dat we niet handelen in 1 specifieke fietsensoort. Sinds de coronatijd verhuren we ook fietsen. En die tak groeit echt als kool! Om een beeld te schetsen: 4 jaar geleden hadden we 2 fietsen in de verhuur, nu ongeveer 65 fietsen.’

Waarom heb je een zakelijk krediet nodig? 

‘Je moet je voorstellen: we verkopen voornamelijk fietsen. Maar aan het einde van het jaar verkopen we ook vuurwerk. Onze voorraad verkopen we daarom aan het einde van het seizoen uit. Rond die tijd gaat de hele fietsenwinkel dus leeg: dan hebben we echt alleen vuurwerk. Vanaf 1 januari verkopen we natuurlijk geen vuurwerk weer, maar is ook het seizoen voor de fietsenverkoop nog niet helemaal gestart. En de pot van de vuurwerkverkoop raakt op den duur ook op. We hebben dus een ‘gat’ van januari t/m mei: dan pakken we het zakelijk krediet erbij zodat we met dat geld onze voorraad kunnen aanvullen.’

Waarvoor gebruik je het geld van het zakelijk krediet?

‘We gebruiken het dus echt om onze voorraad aan te vullen in die dalmaanden. En om onze facturen te kunnen blijven betalen. Deze routine komt bij ons elk jaar terug. Het is een natuurlijk proces als je het geld blijft besteden aan je eigen voorraad. Dus het blijft binnen het bedrijf. Dan kan het nooit misgaan. Toch is het elk jaar gevoelsmatig ‘een dingetje’ en een beetje spannend. Maar het komt altijd hartstikke goed. Tegenover het gebruiken van het krediet, moet bij ons dus echt voorraad staan.’

Welke kosten heb je gemaakt voor de aanschaf van het zakelijk krediet? 

‘Wij hebben ons zakelijk krediet bij SNS afgesloten. Die partij paste goed bij ons, omdat ze ook staan voor persoonlijk contact en korte lijntjes. Hun zakelijk accountmanagers komen zelfs naar de ondernemers toe! Daar waren de kosten voor het afsluiten eenmalig € 300. En natuurlijk betalen we nu rente over de roodstand en het aanhouden van het krediet. Verder hebben we geen kosten gemaakt.’

Waar moet een zakelijk krediet voor jou aan voldoen? 

‘De hoogte van de rente speelt natuurlijk een rol, maar voor ons bedrag vinden we dat eigenlijk niet zo heel belangrijk. Daar lig ik dus niet wakker van. Verder is flexibiliteit wel fijn: je bepaalt zelf wanneer je het precies opneemt en wanneer je je kredietlimiet wilt afbouwen. En natuurlijk de snelheid waarmee ons zakelijk krediet beschikbaar was.’

Hoe is het aanvraagproces verlopen? 

‘Dat ging heel goed. Het duurde uiteindelijk ongeveer 4 weken voordat alles rond was. Dat was zelfs relatief nog een beetje lang voor SNS, maar dat had te maken met de overname. Het kostte wat tijd om alles uit te vogelen en te wachten op onze jaarcijfers. Maar 4 weken is toch netjes! Zo konden we snel gebruikmaken van het zakelijk krediet en weer doorgaan met het runnen van het bedrijf.’ 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het kiezen van de juiste verwarmingsoplossing voor je bedrijf kan een uitdaging zijn, vooral als je duurzaamheid en kostenbesparing in overweging wilt…
Wil je extra ruimte creëren zonder een ingrijpende verbouwing? Een unit biedt een veelzijdige oplossing voor verschillende toepassingen. Twee van de…
In Power BI Desktop zijn op verschillende plekken Copilot-knoppen te vinden, maar deze zijn vaak niet bruikbaar. In dit artikel lees je waarom deze nog…
In de huidige tijd, waarin digitale technologieën de overhand hebben, lijken traditionele promotiematerialen zoals flyers en stickers een beetje…
In de huidige concurrerende zakelijke omgeving is het cruciaal voor ondernemers om hun bedrijfsvoering en financiële prestaties voortdurend te…
In de hedendaagse digitale wereld is videocontent een cruciaal instrument geworden voor bedrijven om hun merk te versterken, hun boodschap over te…