Inhoudsopgave
Daarmee kun je je bedrijf immers laten groeien, nieuwe klanten bereiken en meer omzet maken. Althans, wanneer je het op de juiste manier aanpakt. In een goede strategie is zoekmachine marketing een must. Wat zoekmachine marketing precies is en waarom het zo van belang is, lees je in dit artikel.
Zoekmachine marketing: wat is dat precies?
Net als bij andere vormen van marketing heeft zoekmachine marketing het grootste doel om je naamsbekendheid online te vergroten en daarmee meer potentiële klanten te bereiken. Het is een digitale marketingstrategie waarmee je ervoor wil zorgen dat jouw website een hoger plekje krijgt in de zoekmachine. Hierbij bestaat zoekmachine marketing (SEM) uit twee delen: SEA en SEO. Grote kans dat je als ondernemers wel eens van deze begrippen hebt gehoord; misschien ben je er zelfs al eens mee bezig geweest.
SEA staat voor zoekmachine adverteren, waarbij verkeer in de zoekmachine wordt gekocht door betaalde zoekresultaten. Een bedrijf of merk betaalt om een hoog plekje in Google te krijgen om op die manier tijdelijk zijn of haar onderneming goed vindbaar te hebben. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, waarbij je ervoor zorgt dat je website eveneens een duidelijke plek in de zoekmachine krijgt zonder daarvoor te betalen. Je gaat in dat geval voor een meer duurzame manier van zoekmachine optimalisatie, omdat bij SEO draait om een plek in Google voor langere tijd.
Voordelen van zoekmachine marketing voor ondernemers
Als ondernemer in deze moderne samenleving is het zeker nodig om bezig te gaan met zoekmachine marketing. Dat is alleen al het geval omdat er inmiddels meer dan 2 miljoen bedrijven in Nederland te vinden zijn. Je moet er dus alles aan doen om op te vallen tussen het grote aanbod, waardoor potentiële klanten eerder voor jouw dienst of product kiezen dan voor die van de concurrent. Daar kan SEM je bij helpen.
Door aan de slag te gaan met zoekmachine marketing zorg je namelijk voor een grotere zichtbaarheid, een grotere naamsbekendheid en zo tot meer online leads en verkopen. In andere woorden: deze vorm van marketing is van belang om uiteindelijk meer omzet en winst te maken met je bedrijf. Natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen te vinden aan SEO en SEA, ofwel zoekmachine marketing.
Klanten komen naar jou toe in plaats van andersom
Een van de grootste voordelen van SEO en SEA is dat klanten bewust op jouw website klikken in plaats van dat je ze moet lokken met spam, irritante advertenties en koude acquisitie. Door actief bezig te gaan met het vergroten van je zichtbaarheid wordt het klanten eenvoudiger gemaakt om te vinden wat zij zoeken in de zoekmachine. Zo komen ze op jouw website en bij jouw product of dienst uit. Dat is het idee achter inbound marketing; ook een aanrader om je over in te lezen.
Meer inzicht in wat klant wil en verwacht
Daarbij is het goed om te weten dat je met zoekmachine marketing meer inzicht krijgt in hoe je doelgroep in elkaar steekt. De markt is de afgelopen jaren flink veranderd; helemaal sinds de komst van het internet. De zoekmachine wordt hierbij door consumenten en ondernemers gebruikt als dé manier om een oplossing te vinden voor een vraagstuk of probleem. Zorg dat je daaraan voldoet door in te springen op wat de klant wil.
Zoekmachine marketing helpt naamsbekendheid vergroten
Wat uiteraard ook mooi meegenomen is, is dat je merk een stuk bekender wordt wanneer je aan de slag gaat met SEO en SEA. Hoewel SEO wordt aangeraden voor duurzame zichtbaarheid in de zoekmachine mag SEA ook zeker niet ontbreken binnen je marketingplan. Zelfs wanneer mensen in bijvoorbeeld Google niet klikken op de betaalde advertenties zien ze de naam van je bedrijf langskomen.
Meer kwalitatieve leads door zoekmachine marketing
Wat tot slot prettig is om te weten, is dat SEO en SEA meetbaar zijn. Je krijgt dus een duidelijker inzicht in wie je publiek is en wie je dus moet bereiken in de zoekmachines. Dergelijke data kun je gebruiken om nog meer passend verkeer binnen te halen. Bij SEA kun je bijvoorbeeld kiezen voor specifieke doelgroepgegevens die de advertentie te zien krijgen, terwijl je bij SEO juist rankt op bepaalde zoekwoorden en trendy content. Ga je op deze manier aan de slag met zoekmachine marketing dan scoor je daarmee meer kwalitatieve leads.