Inhoudsopgave
Overzichtelijke webwinkel
Een goede en heldere template en layout is belangrijk, zodat de webwinkel overzichtelijk is en klanten er makkelijk door kunnen navigeren. Denk dus aan een overzichtelijk menu en productpagina’s die snel laden. Niets is namelijk zo vervelend als vijf minuten moeten wachten op een pagina of zoeken naar het juiste product. En je potentiële shoppers hebben nooit zo veel geduld.
Denk na over verzenden
Zonder verzending kan de verkoop natuurlijk niet worden afgerond. Maar hoe krijg je het pakket in goede staat bij je klant? Tip: Goed verpakkingsmateriaal is hierbij essentieel.
Om de kans op schade te beperken, is het verstandig om je producten in kartonnen verzenddozen te verpakken, met zo min mogelijk ruimte tussen het product en de verpakking. Verstuur je kwetsbare producten, zoals tijdschriften of kaarten? Dan kan je ook denken aan extra productverpakking in cellofaan zakjes. Zo weet je zeker dat je product netjes aankomt.
Bedrijfsgegevens
Vermeld altijd duidelijk jouw telefoonnummer op de website. Het klinkt oubollig, maar in de praktijk vinden veel consumenten het prettig om even te bellen om persoonlijk advies in te winnen bij bijvoorbeeld het aanschaffen van een product. Dit zijn zeer belangrijke leads en het is daarnaast een mooie mogelijkheid voor klantbinding.
Klantenservice & contact
Zorg dat de klantenservice goed werkt. Behandel vragen en e-mails direct of zo snel mogelijk. Laat (potentiële) klanten in ieder geval weten dat hun vraag, verzoek is gelezen of gehoord.
Ook verwachtingsmanagement is belangrijk. Denk aan een bevestigingsmail die verstuurd wordt na een aankoop, eventueel een track and trace code bij verzending en een melding wanneer er vertraging optreedt. Klanten waarderen die benadering enorm.
Maak duidelijke afspraken met een websitebouwer
Maak vooraf duidelijke afspraken met een websitebouwer om niet achteraf voor verrassingen te komen te staan. Wat zijn jouw verwachtingen? Welke ervaring heeft hij al met webwinkels? Op wie rust uiteindelijk het intellectuele eigendom van de website? Kan je na livegang zelf ook pagina’s toevoegen?
Productafbeeldingen
What you see is what you get! Productafbeeldingen zijn dé eyecatcher van je productpagina, besteed hier dus genoeg aandacht aan. Zorg er verder ook voor dat de foto’s waarheidsgetrouw zijn en van hoge kwaliteit / resolutie. Mocht de kleur van een product afwijken op het computerscherm, vermeld dit dan ook op de website. Hiermee voorkom je later negatieve ervaringen en reacties.
Mobielvriendelijk
Websites worden in toenemende mate via smartphones en tablets bezocht. Hiervoor moet jouw website “responsive” zijn, oftewel meeschalen met de afmetingen van het scherm. Dit zorgt voor een goede gebruikerservaring op alle apparaten en uiteindelijk een betere vindbaarheid in Google.