De Europese technologieaanbieder Vodeno/Aion Bank deed onderzoek naar wat managers en ondernemers verwachten van de mogelijkheden die Bankingasa-Service biedt. Bijna 60% van de respondenten verwacht dat door de integratie van financiële dienstverlening traditionele banken het moeilijk gaan krijgen.
Dit marktonderzoek werd onlangs uitgevoerd door het onafhankelijke marktonderzoeksbureau Censuswide. Meer dan duizend ondernemers en managers hebben hierin hun opinie over de impact van BaaS en ‘embedded finance’ geveven. , waaronder 330 Nederlanders. De respondenten zijn werkzaam in onder meer architectuur, techniek en bouw, kunst en cultuur, onderwijs, financiële diensten, gezondheidszorg, HR, IT en telecom, juridische zaken, productie en nutsvoorzieningen, detailhandel, catering en vrije tijd, verkoop, media en marketing en reizen en vervoer.
Twee belangrijke conclusies zijn dat traditionele banken het moeilijk zullen krijgen wanneer bedrijven financiële dienstverlening in hun processen kunnen integreren. Daarnaast zal deze technologie ervoor zorgen dat ondernemers – vooral retailers – meer mogelijkheden zullen hebben om te innoveren.
Wojciech Sobieraj, CEO van Vodeno: “Embedded finance blijft groeien en de voordelen zijn duidelijk: meer toegang tot betere bankproducten, die rechtstreeks worden aangeboden door merken die consumenten dagelijks gebruiken. Uit ons onderzoek blijkt echter dat niet alle aanbieders van BaaS gelijkwaardig zijn. API-gebaseerde technologie is inmiddels gemeengoed geworden, en gebruikers van BaaS willen de zekerheid dat de aangeboden producten volledig veilig en compliant zijn.”
Het aanbieden van bancaire dienstverlening is gebonden aan strikte regelgeving met hoge eisen op het gebied van compliance. Aanbieders van ‘bankingasaservice’ mét een bankvergunning hebben duidelijk een voorsprong, omdat zij gebruikers minder compliance-rompslomp bieden. Het merendeel van de ondervraagden verwacht dan ook dat het de technologie-aanbieders met een bankvergunning zijn die de ‘embedded finance’-sector de aankomende jaren zullen domineren.
De meeste ondernemers en managers (ruim 60%) zien vooral groei van het klantenbestand, het genereren van nieuwe inkomstenstromen en het behalen van hogere conversie (online) als reden om in deze technologie te investeren. Op de vraag welke verbeteringen zij graag zouden zien bij de levering en implementatie van BaaS, antwoordde 28% dat hun provider liefst ook direct toegang tot een banklicentie aanbiedt. Van de respondenten die BaaS nog niet hebben geïmplementeerd, zegt 39% niet genoeg te weten over BaaS, terwijl 29% stelt onvoldoende inzicht te hebben in de beschikbare producten. 31% verwacht dat compliance- en beveiligingsproblemen de belangrijkste belemmering voor invoering zijn.
De ondervraagde bedrijven benadrukten ook het belang van een naadloze integratie van financiële diensten in de klantervaring; 25% gaf aan dat graag te willen zien dat hun BaaS-leverancier een beter inzicht heeft in hun klanttraject. Innovatie voor een efficiëntere kassa-ervaring is het belangrijkste gewenste resultaat voor partijen. Nu BaaS-producten retail sterk zullen beïnvloeden, verwacht 59% dat de grenzen tussen e-commerce-platformen en traditionele bankdiensten dit jaar vervagen door de groei van BaaS.
Wojciech Sobieraj, CEO van Vodeno, vervolgt: “Platformbankieren – waarbij financiële producten zijn ingebed in de klantreis van merken die mensen dagelijks gebruiken; dat is de toekomst. We weten dat bedrijven die BaaS willen implementeren ook zorgeloze oplossingen willen, waarbij de technologie, de noodzakelijke licentie en de regelgevende controles in één gecombineerde oplossing worden aangeboden. Bij Vodeno lopen we voorop in de Europese BaaS-sector. Dat doen we met een uitgebreide reeks BaaS-producten die naast toegang tot een volledige ECB-licentie ook compliance-expertise biedt die klanten verwachten van een Europese bank.”
Download het rapport hier: https://vodeno.com/understanding-the-payments-landscape-our-latest-research/”