Een USP
Allereerst: er zijn ontzettend veel webshops en hoe origineel jouw idee ook is, er zijn waarschijnlijk nog honderd andere webshops die precies hetzelfde verkopen. Zorg dus dat jij er uitspringt door een goed Unique Selling Point te creëren. Wat maakt jouw product anders dan vergelijkbare producten? Misschien is het handgemaakt, misschien is het vegan of duurzaam geproduceerd, misschien is het goedkoper dan de concurrent. Werk met een vormgever naar een sterk visueel merk dat je overal op laat terugkomen, van de website, tot verpakking van de producten tot de verzenddozen waarin het product verstuurd wordt.
De website
Als je een webshop gaat beginnen heb je natuurlijk een website nodig. Voor een professionele look is het een goed idee om met een echte webdeveloper in zee te gaan, maar het kan zijn dat je als starter een beperkt budget hebt. Via platforms als jouwweb kun je ontzettend goed zelf je website opbouwen, die je eventueel later kan laten opleuken door een webdeveloper. In eerste instantie zul je je pakketjes vanuit huis versturen, investeer dus ook in tape, eventueel bubbeltjesplastic of piepschuim en verzenddozen van bijvoorbeeld superdoos.nl.
Content
Om de aantrekkelijkheid en professionaliteit van je website maximaal te maken, is het belangrijk dat je deze vult met aantrekkelijke content. In het beste geval ga je in zee met een professionele fotograaf of filmmaker om jouw producten aantrekkelijk op de foto te zetten, maar als je een ringlight aanschaft, kun je in eerste instantie ook nog wel met de camera van je telefoon de foto’s voor je website maken. Wanneer je deze upload naar je website is het wel slim om deze foto’s enigszins te comprimeren. Te grote bestanden kunnen de laadsnelheid van je webshop behoorlijk in de weg zitten.
Promoten
Wanneer de webshop er is, is het natuurlijk zaak om klanten te werven. Anno 2025 gaat promotie met name via sociale media. Creëer zakelijke accounts op verschillende platforms en zorg dat jouw inner circle (je vrienden en familie) je daar vast volgen. Met gesponsorde posts kun je ook mensen bereiken die jou niet volgen. Wanneer je website net online staat kun je als warmmakertje bijvoorbeeld een tijdelijke korting aanbieden, zodat mensen sneller de neiging voelen om te kopen. Zo maken ze vast kennis met jouw producten en is de kans groot dat ze in de toekomst opnieuw kopen. Blijf op jouw pagina regelmatig updates posten, zodat je vaak gezien wordt en relevant blijft onder je volgers, waardoor ze sneller bij je terugkomen.