Het tonen van waardering voor je werknemers is essentieel voor een positieve werkomgeving en een gezonde bedrijfscultuur. Het draagt bij aan de verbondenheid van je werknemers met het bedrijf en aan de sfeer op de werkvloer. Neem dus de tijd om je werknemers regelmatig te laten zien dat ze gewaardeerd worden. De manier waarop je dat doet kan per situatie en moment verschillen. Uiteraard is het belangrijk om je waardering uit te spreken, maar je kunt waardering ook tonen op andere manieren.

Inhoudsopgave

1. Laat een verrassing bezorgen

Een leuke manier om waardering te tonen is door een persoonlijk cadeau bij de werknemer thuis te laten bezorgen. Dit kan een verrassingspakket zijn met lekkernijen, een boeket bloemen, of zelfs een cadeaubon voor een favoriete winkel. Je hoeft echt niet altijd groot uit te pakken om werknemers waardering te laten blijken. Een cadeau laten bezorgen zoals een doosje chocola kan ook heel positief worden ontvangen. Je kunt ook overwegen om op vaste momenten een werknemer te verrassen met een cadeautje dat wordt thuisbezorgd. Denk bijvoorbeeld aan een geboorte, of aan een verjaardag. Houd er wel rekening mee dat wanneer je eenmaal een traditie bent gestart, het belangrijk is dat deze voor iedereen gelijk blijft. Zo blijft het een mooi gebaar, waar iedereen blij mee zal zijn.

2. Regel gratis fruit op de werkvloer

Een gezonde werkomgeving bevordert niet alleen de fysieke gezondheid van werknemers, maar ook hun productiviteit en welzijn. Het regelen van gratis fruit op de werkvloer is een eenvoudige maar effectieve manier om waardering te tonen en tegelijkertijd de gezondheid van je werknemers te bevorderen. Plaats wekelijks een mand met vers fruit in de kantine of op een andere centrale locatie waar werknemers gemakkelijk bij kunnen, en moedig hen aan om regelmatig een gezonde snack te nemen. Met het aanbieden van fruit laat je zien dat je oog hebt voor het creëren van een gezonde werkplek.

3. Geef een bonus

Het erkennen van de prestaties en inzet van werknemers is een krachtig middel om waardering te tonen. In Nederland is de bonus niet zo ingeburgerd als in bijvoorbeeld Amerika, maar toch zijn er veel bedrijven die op een bepaalde manier wel met een bonussysteem werken. Soms wordt er gekozen voor een incidentele bonusmogelijkheid, terwijl andere organisaties een eindejaar bonus bieden. Er zijn ook bedrijven die op een andere manier hun waardering laten blijken. Er wordt bijvoorbeeld elke maand een werknemer in het zonnetje gezet. Ook hier geldt: groot uitpakken is lang niet altijd noodzakelijk. Ook met een klein gebaar kun je je waardering laten blijken.

4. Toon flexibiliteit

Het aanbieden van flexibele werkregelingen en beloningen is een andere manier om waardering te tonen voor je werknemers. Dit kan bijvoorbeeld bestaan uit extra vakantiedagen, flexibele werkuren, thuiswerkmogelijkheden of andere voordelen die aansluiten bij de behoeften en wensen van je werknemers. Door flexibiliteit en vrijheid te bieden, laat je zien dat je het welzijn van je werknemers en de balans tussen werk en privé serieus neemt. Die flexibiliteit zie je overigens steeds meer terugkomen. Tijdens de coronaperiode hebben bedrijven kunnen ervaren dat werknemers in veel gevallen heel goed (deels) thuis kunnen werken. Dit heeft gezorgd voor vertrouwen, waardoor het ook na corona gemakkelijker is voor werkgevers om meer flexibiliteit te bieden. Dit heeft overigens niet alleen effect op het gevoel van waardering bij werknemers: het draagt namelijk ook bij aan hun algemene gezondheid en de duurzame inzetbaarheid. Een win-win situatie dus voor zowel werknemer als werkgever! 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Stel je een kantoorruimte voor waar elke hoek ontworpen is om creativiteit en productiviteit te stimuleren. Een plek die niet alleen functioneel is,…
De krapte op de arbeidsmarkt houdt aan, zo blijkt uit een recent gepubliceerde laatste scan van uitkeringsinstantie UWV. Hoewel het aantal openstaande…
Er komen twee belangrijke veranderingen aan met grote impact op je portemonnee en de bereikbaarheid van je klanten. In dit artikel lees je welke dit…
Contentstrategie, wat is dat eigenlijk en wat komt hier precies bij kijken? Een contentstrategie is een onmisbaar onderdeel van jouw…
Op zoek naar een sfeervolle locatie voor een winterse bedrijfsuitje in Utrecht? In deze stad vol historische charme en gezellige restaurants vind je…
De website van je bedrijf is een soort visitekaartje. Het is in veel gevallen het eerste dat een mogelijke klant of opdrachtgever van je bedrijf ziet….