Toptalent aantrekken voor je bedrijf kan moeilijk zijn. Dit is al helemaal het geval bij starters. Met een toename van externe werkomgevingen en flexibele schema's, zijn kandidaten gericht op incentives en innovatie.

Inhoudsopgave

Om de beste werknemers in de competitieve wereld van vandaag te werven, zijn hier een paar creatieve en effectieve manieren om starters naar je bedrijf te trekken.

Behandel je werknemers met respect

Als je je werknemers respecteert, respecteer je hun bijdragen en stem, en koester je hun individuele verschillen, talenten en interesses. Zonder respect zijn werknemers waarschijnlijk minder gemotiveerd en lijden toewijding en innovatie eronder. Door werknemers te erkennen en hen te betrekken bij bedrijfsbeslissingen, zal hun inzet en betrokkenheid groter zijn. Dit positieve moreel zal doorschijnen en je helpen starters aan te trekken die zich gewaardeerd willen voelen.

Gebruik een consistente boodschap

Je bedrijf begon als een visie. Door de waarden te identificeren die deze visie sturen, creëer je de boodschap van je bedrijf – het unieke ‘waarom’. Je bericht moet communiceren waar je bedrijf voor staat en hoe het zichzelf vertegenwoordigt. Het duidelijk uitleggen van het ‘waarom’ achter een visie is belangrijk om klanten aan te trekken, maar het is ook een ingebouwde pre-screeningtool voor rekrutering. Door een bekende en consistente boodschap te creëren, zullen kandidaten die aansluiten bij je waarden en zakelijke doelstellingen eerder geneigd zijn om op je openstaande vacatures voor starters te solliciteren. 

Definieer je bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur is de dagelijkse modellering van waarden die zijn afgestemd op je boodschap en merk. Met een gedefinieerde bedrijfscultuur kun je werknemers de juiste omgeving bieden om aan hun eigen behoeften te voldoen terwijl ze aan zakelijke doelen werken. Een gezonde bedrijfscultuur houdt je medewerkers vast en creëert een aantrekkelijke ruimte voor nieuw talent. Houd er rekening mee dat alle werknemers een stem moeten hebben in de bedrijfservaring en dat de verantwoordelijkheid er op alle niveaus hetzelfde uit moet zien. Door dat soort interacties kan je bredere team de cultuur co-creëren en promoten bij potentiële nieuwe werknemers en stages

Bied concurrerende voordelen aan

Na de pandemie zijn veel grotere bedrijven die op afstand zijn gegaan niet van plan terug te keren naar hun fysieke kantoren. Je bedrijf wil misschien hun voorbeeld volgen – deze flexibiliteit is een grote aantrekkingskracht op veel kandidaten in alle sectoren. Maak buiten de werkruimte gebruik van je bronnen en connecties om werknemers opties en kortingen te geven die hun welzijn en financiële zekerheid ondersteunen. Je kunt misschien niet de exacte voordelen en voordelen van je grotere tegenhangers bieden, maar je kunt creatief spiegelen aan wat zij bieden om concurrerend te blijven. 

Ontwikkel een werkgeversmerk

Je employer brand, ook wel werkgeversmerk genoemd, is in wezen de ‘persoonlijkheid’ van je bedrijf. Naast slogans en verleidelijke kleurenschema’s, is een sterk merk verbonden met een groter doel. Je bedrijf kan grote maatschappelijke problemen (bijv. klimaatverandering, betaalbare gezonde opties of een meer inclusieve wereld) niet alleen oplossen, maar je merk verbinden aan grotere inspanningen geeft inspiratie en voldoening aan werktaken. Individuen die zich inzetten voor het echte probleem dat je merk aanpakt, zullen meer gemotiveerd zijn om zich bij je bijdrage aan de zaak aan te sluiten. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
SEO. We kunnen niet meer zonder. In deze steeds veranderende wereld is het des te belangrijker om op te vallen tussen de ontelbare websites die er…
Het zijn altijd van die problemen waar veel leidinggevenden even niet weten wat ze ermee aan moeten. Soms heb je nou eenmaal een beetje ‘trouble in…
Als je spullen verkoopt op bestelling en ze naar de klant verstuurt, dan heb je te maken met een proces dat men fulfilment noemt. Orders die…
Je ideale klantprofiel is het startpunt van jouw marketing- en salesaanpak. Want, een klantprofiel is jouw kompas naar de juiste leads en meer gewonnen…
Je hebt in je bedrijf nogal wat verschillende applicaties draaien om goed geïnformeerd te blijven wat er allemaal gebeurt in je bedrijf. Maar met…
Een goed ingericht kantoor is belangrijk voor zowel de productiviteit als het welzijn van je medewerkers. Een ruimte waarin je je fijn voelt stimuleert…