Toptalent aantrekken voor je bedrijf kan moeilijk zijn. Dit is al helemaal het geval bij starters. Met een toename van externe werkomgevingen en flexibele schema's, zijn kandidaten gericht op incentives en innovatie.

Inhoudsopgave

Om de beste werknemers in de competitieve wereld van vandaag te werven, zijn hier een paar creatieve en effectieve manieren om starters naar je bedrijf te trekken.

Behandel je werknemers met respect

Als je je werknemers respecteert, respecteer je hun bijdragen en stem, en koester je hun individuele verschillen, talenten en interesses. Zonder respect zijn werknemers waarschijnlijk minder gemotiveerd en lijden toewijding en innovatie eronder. Door werknemers te erkennen en hen te betrekken bij bedrijfsbeslissingen, zal hun inzet en betrokkenheid groter zijn. Dit positieve moreel zal doorschijnen en je helpen starters aan te trekken die zich gewaardeerd willen voelen.

Gebruik een consistente boodschap

Je bedrijf begon als een visie. Door de waarden te identificeren die deze visie sturen, creëer je de boodschap van je bedrijf – het unieke ‘waarom’. Je bericht moet communiceren waar je bedrijf voor staat en hoe het zichzelf vertegenwoordigt. Het duidelijk uitleggen van het ‘waarom’ achter een visie is belangrijk om klanten aan te trekken, maar het is ook een ingebouwde pre-screeningtool voor rekrutering. Door een bekende en consistente boodschap te creëren, zullen kandidaten die aansluiten bij je waarden en zakelijke doelstellingen eerder geneigd zijn om op je openstaande vacatures voor starters te solliciteren. 

Definieer je bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur is de dagelijkse modellering van waarden die zijn afgestemd op je boodschap en merk. Met een gedefinieerde bedrijfscultuur kun je werknemers de juiste omgeving bieden om aan hun eigen behoeften te voldoen terwijl ze aan zakelijke doelen werken. Een gezonde bedrijfscultuur houdt je medewerkers vast en creëert een aantrekkelijke ruimte voor nieuw talent. Houd er rekening mee dat alle werknemers een stem moeten hebben in de bedrijfservaring en dat de verantwoordelijkheid er op alle niveaus hetzelfde uit moet zien. Door dat soort interacties kan je bredere team de cultuur co-creëren en promoten bij potentiële nieuwe werknemers en stages

Bied concurrerende voordelen aan

Na de pandemie zijn veel grotere bedrijven die op afstand zijn gegaan niet van plan terug te keren naar hun fysieke kantoren. Je bedrijf wil misschien hun voorbeeld volgen – deze flexibiliteit is een grote aantrekkingskracht op veel kandidaten in alle sectoren. Maak buiten de werkruimte gebruik van je bronnen en connecties om werknemers opties en kortingen te geven die hun welzijn en financiële zekerheid ondersteunen. Je kunt misschien niet de exacte voordelen en voordelen van je grotere tegenhangers bieden, maar je kunt creatief spiegelen aan wat zij bieden om concurrerend te blijven. 

Ontwikkel een werkgeversmerk

Je employer brand, ook wel werkgeversmerk genoemd, is in wezen de ‘persoonlijkheid’ van je bedrijf. Naast slogans en verleidelijke kleurenschema’s, is een sterk merk verbonden met een groter doel. Je bedrijf kan grote maatschappelijke problemen (bijv. klimaatverandering, betaalbare gezonde opties of een meer inclusieve wereld) niet alleen oplossen, maar je merk verbinden aan grotere inspanningen geeft inspiratie en voldoening aan werktaken. Individuen die zich inzetten voor het echte probleem dat je merk aanpakt, zullen meer gemotiveerd zijn om zich bij je bijdrage aan de zaak aan te sluiten. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Als artiestenbureau wil je natuurlijk graag groeien en meer artiesten vertegenwoordigen. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel geven we je enkele…
Bij het renoveren van een kantoorruimte komt er veel kijken. Niet alleen wil je de ruimte moderniseren en verbeteren, maar je moet ook rekening houden…
Je wilt natuurlijk dat jouw bedrijfswebsite goed vindbaar is in Google en andere zoekmachines. Dit kun je doen door te investeren in een goede website,…
Een sterke merkidentiteit is de kern van elk succesvol bedrijf. Het fungeert als de unieke stem en persoonlijkheid van jouw onderneming die zich…
Staat er een bedrijfsverhuizing voor de boeg? Dat is spannend, maar ook iets om naar uit te kijken! Een nieuw pand betekent ook een nieuw avontuur. Je…
Het belang van een sterke branding voor jouw bedrijf kan niet worden overschat. Een sterke branding is niet alleen een logo, een kleurenpalet en een…