Zorg voor een magazijn en verpakkingsmaterialen
Daar de aanvragen in veel gevallen relatief groot zullen zijn bij zakelijke afnemers, is het zaak om voor voldoende opbergruimte te zorgen. Waar bij B2C webshops de afgelopen jaren regelmatig voor dropshipping gekozen wordt, is dat bij B2B webshops ongebruikelijk. De meeste ondernemers houden een eigen voorraad aan. In plaats van deze voorraad in een eigen magazijn op te slaan, zou je ook het inschakelen van een fulfilment partner kunnen overwegen. Zij zorgen voor het opslaan van de voorraad, het inpakken van bestellingen en het meegeven daarvan aan een logistiek dienstverlener.
Investeer niet alleen in voldoende opbergruimte, maar ook in kwalitatief goed wikkelfolie, stevige kartonnen dozen en pallets. Je wilt bestellingen snel in kunnen pakken en heelhuids bij een afnemer kunnen laten bezorgen. De pallets vormen hier de ideale oplossing voor, daar ze snel en gemakkelijk met een palletwagen of bijvoorbeeld heftruck in de vrachtwagen gezet kunnen worden.
Lever je goederen aan afnemers niet op pallets, maar bijvoorbeeld in stevige zakken? In dat geval komen naast deze zakken ook tyraps of stevige touwen van pas. Je koopt een dergelijke kabelbinder bij Kortpack of een soortgelijke aanbieder.
Werk aan een doordacht marketingplan
Hoewel de opdrachten vaak groter zijn, is het potentiële aantal afnemers mogelijk kleiner bij een B2B webshop. Zorg daarom voor een doordacht marketingplan, gebaseerd op de persona’s van je klanten. Er zijn verschillende vormen van marketing die je helpen deze specifieke doelgroep te bereiken. Zet bijvoorbeeld in op het gebruik van marketing via een zakelijk platform als LinkedIn, of koop advertentieruimte in de zoekmachine om zo gevonden te worden door potentiële klanten. Op het gebied van offline marketing kan het interessant zijn om deel te nemen aan (internationale) beurzen, om daar je producten in korte tijd te introduceren bij een groot publiek.