Niet iedere ondernemer ambieert het bedienen van particuliere consumenten, bij het uitwerken van de ideeën voor een nieuw bedrijf. Een passend alternatief voor een B2C webshop is het leveren van goederen aan andere ondernemers, een B2B bedrijfsmodel. Er kunnen verschillende redenen zijn om voor een B2B webshop te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de vaak grotere aanvragen, het beperkte aantal retourzendingen en de zekerheid van een zakelijke relatie die je met afnemers opbouwt. Een particuliere consument zal doorgaans sneller van aanbieder wisselen. Wat heb je nodig om een B2B webshop op te kunnen zetten? In dit artikel lees je er meer over.

Inhoudsopgave

Zorg voor een magazijn en verpakkingsmaterialen 

Daar de aanvragen in veel gevallen relatief groot zullen zijn bij zakelijke afnemers, is het zaak om voor voldoende opbergruimte te zorgen. Waar bij B2C webshops de afgelopen jaren regelmatig voor dropshipping gekozen wordt, is dat bij B2B webshops ongebruikelijk. De meeste ondernemers houden een eigen voorraad aan. In plaats van deze voorraad in een eigen magazijn op te slaan, zou je ook het inschakelen van een fulfilment partner kunnen overwegen. Zij zorgen voor het opslaan van de voorraad, het inpakken van bestellingen en het meegeven daarvan aan een logistiek dienstverlener. 

Investeer niet alleen in voldoende opbergruimte, maar ook in kwalitatief goed wikkelfolie, stevige kartonnen dozen en pallets. Je wilt bestellingen snel in kunnen pakken en heelhuids bij een afnemer kunnen laten bezorgen. De pallets vormen hier de ideale oplossing voor, daar ze snel en gemakkelijk met een palletwagen of bijvoorbeeld heftruck in de vrachtwagen gezet kunnen worden.

Lever je goederen aan afnemers niet op pallets, maar bijvoorbeeld in stevige zakken? In dat geval komen naast deze zakken ook tyraps of stevige touwen van pas. Je koopt een dergelijke kabelbinder bij Kortpack of een soortgelijke aanbieder. 

Werk aan een doordacht marketingplan 

Hoewel de opdrachten vaak groter zijn, is het potentiële aantal afnemers mogelijk kleiner bij een B2B webshop. Zorg daarom voor een doordacht marketingplan, gebaseerd op de persona’s van je klanten. Er zijn verschillende vormen van marketing die je helpen deze specifieke doelgroep te bereiken. Zet bijvoorbeeld in op het gebruik van marketing via een zakelijk platform als LinkedIn, of koop advertentieruimte in de zoekmachine om zo gevonden te worden door potentiële klanten. Op het gebied van offline marketing kan het interessant zijn om deel te nemen aan (internationale) beurzen, om daar je producten in korte tijd te introduceren bij een groot publiek. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In de huidige bedrijfswereld is efficiënt personeelsbeheer van groot belang. HR software biedt hiervoor uitkomst. Deze software kan de communicatie en…
Een auto telefoonhouder lijkt misschien een klein accessoire, maar voor ondernemers is het een handig hulpmiddel. Of je nu naar een belangrijke…
Saamhorigheid op de werkvloer is niet vanzelfsprekend. Uit diverse onderzoeken blijkt dat veel mensen zich buitengesloten voelen op het werk. Niet het…
Wil jij de huisstijl van je bedrijf ontwikkelen, maar weet je niet goed waar te beginnen? Het hebben van een huisstijl is onmisbaar voor jouw bedrijf….
Werk je als zelfstandige zonder personeel en ben je financieel adviseur? Dan ben je je er vast van bewust dat je dagelijks bent blootgesteld aan…
In een tijd waarin energieprijzen schommelen en de noodzaak om duurzamer te leven steeds urgenter wordt, biedt een dynamisch energiecontract een…