Inhoudsopgave
Webwinkels zijn al jaren bezig met een opmars in Nederland, en de omzet van deze bedrijfstak neemt nog jaarlijks toe. In het eerste kwartaal van dit jaar gaven online shoppers zelfs meer uit dan dezelfde periode vorig jaar, toen de fysieke winkelstraat dicht moest. Ook in 2022 zijn er dus nog genoeg redenen om een webshop te beginnen.
Hoe begin je een webshop?
Een digitale kassa is tegenwoordig zo geopend. Je hebt dus geen bakken vol met geld of kennis van programmeren nodig. Je kunt je inschrijven bij de Kamer van Koophandel voor een eenmalig bedrag van 50 euro. En met moderne webwinkelsoftware staat je shop in een paar simpele stappen al live. Deze programma’s zijn online zelfs gratis verkrijgbaar of kosten een tientje per maand. Vaak zijn de hosting van je website, een digitale winkelwagen en kassa hier allemaal bij inbegrepen.
Waarin een webwinkel beginnen?
Een belangrijkere vraag is dan ook: welke producten of dienst bied je aan? De concurrentie is groot, dus je moet je ergens zien te onderscheiden. Toch zijn er nog genoeg online formules te bedenken en zijn er zeker starters die succes boeken. Dat kan met een nicheproduct, maar ook door je op een hele specifieke doelgroep te richten bijvoorbeeld. Stem je assortiment en huisstijl hierop af en zorg voor gerichte marketing.
Natuurlijk kun je je ook onderscheiden op de prijs. De laagste prijs bieden is moeilijk haalbaar als starter. In plaats daarvan zijn duurdere producten een kans die vaak onbenut blijft. Het grote voordeel is dat je hier minder stuks van hoeft te verkopen om toch winst te maken. Zorg wel dat je goede service levert, want dit wordt wel verwacht bij een hogere prijs.
Producten inkopen
Als je weet wat je wilt verkopen en aan wie, is het tijd om artikelen in te kopen. Dit kan bij een leverancier of groothandel, maar vaak hanteren zij grote orderwaardes en lastige voorwaarden voor starters. Om te beginnen kun je daarom beter kijken naar een lokale groothandel om een relatie mee op te bouwen. Kleine Nederlandse groothandels kunnen vaak sneller leveren en staan meer open voor startende verkopers. Daarnaast leveren steeds meer groothandels op basis van dropshipping. Je koopt het artikel dan pas wanneer je zelf een bestelling hebt, en de leverancier stuurt het product direct naar de klant.
Je belangrijkste verkoopmiddel: marketing
Als je begint met online verkopen, is marketing misschien wel het belangrijkste onderdeel. Zonder bezoekers kun je tenslotte niks verkopen, en als starter ben je nog niet bekend bij het publiek. Daarom moet je zeker in het begin tijd en geld investeren in reclame maken.
Veruit het belangrijkste marketingkanaal voor webshops? Zoekmachines. Als je een product wilt kopen, typ je dit waarschijnlijk eerst in op Google. Zorg dus dat je de juiste zoekwoorden inzet om gratis hoger in de zoekresultaten te komen. Hier gaat wel veel tijd overheen. Je kunt ook adverteren in Google om dit proces te versnellen.
Om snel meer bekendheid te krijgen, kun je ook gebruik maken van influencer marketing. Waarschijnlijk zijn de grootste influencers erg duur, maar een minder bekend account heeft vaak een kleine groep trouwe fans. Hetzelfde principe geldt voor online marktplaatsen. Zo kun je meeliften op de bekendheid van een Bol.com of Amazon. Soms is dit makkelijker dan mensen naar jouw nieuwe webshop te krijgen.
Bestellingen verpakken en verzenden
Je hebt producten ingekocht en zelfs al je eerste bezoekers verzameld. Als eindelijk die eerste bestellingen binnenkomen, moet je wel je logistiek op orde hebben. Dit betekent dat je genoeg voorraad hebt, producten veilig verpakt en verstuurt.
Zorg dus dat je hiervoor magazijnruimte huurt. Zodra je bestellingen toenemen, is magazijnsoftware ook aan te raden om je voorraad makkelijk bij te benen. Voor verzending kun je je aansluiten bij een verzendplatform, zodat je de laagste prijs bij verzenders kunt afdwingen. Een los contract bij PostNL of DHL kan ook, maar dan ben je uiteindelijk vaak duurder uit per pakketje.