Beter uitzicht vanaf de werkplek? Leukere collega’s? Comfortabelere bureaustoel? Gezondere lunch? Meer doorgroeimogelijkheden? Hogere vergoeding voor reizen met het openbaar vervoer of voor de kinderopvang? In alle beroepen zijn het juist deze secundaire arbeidsomstandigheden die de doorslag geven om voor jouw bedrijf te kiezen. Benoem deze ook nadrukkelijk in je vacaturetekst en zorg ervoor dat deze om zoveel mogelijk platforms te zien is. Dus niet alleen op de welbekende vacaturesites maar ook op alle social media. Succes met werven!
Omschrijf duidelijk en to-the-point
Helaas zien we nog steeds dat veel omschrijvingen van werkzaamheden in een vacaturetekst te vaag, te onvolledig en te pretentieus zijn. Bedenk tegen wie je het hebt. Wees concreet, hou het simpel en gebruik gewone mensentaal. Ook leuk bedoelde woordgrapjes maken een tekst niet per se aantrekkelijker. Een administratief medewerker cijfertovenaar noemen of een plaatwerker aanduiden met heavy metal fan is niet alleen achterhaald en flauw, het leidt de aandacht af van wat je wil vertellen. Duidelijkheid is ook belangrijk gaat om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Een ‘marktconform salaris’ kan echt niet meer, zeg gewoon wat het salaris is.
Verschillende functies, verschillende voorwaarden
Zoals we eerder constateerden is het belangrijk om je te realiseren dat je tegen mensen praat. Maar dat gezegd hebbende, mensen verschillen en datzelfde geldt uiteraard voor functies. Doe eens een klein onderzoekje bij mensen met dezelfde functie als die jij wil vervullen. Een redacteur zal prijs stellen op een mooie laptop van de zaak terwijl een junior medewerker graag voldoende doorgroeimogelijkheden ziet. Stem daar je vacaturetekst en secundaire arbeidsvoorwaarden op af.
Liever skills dan de juiste papieren
Natuurlijk wil je kandidaten binnen hengelen die hun werk goed doen. Maar motivatie, ervaring en collegialiteit zijn minstens zo belangrijk als opleidingsniveau. Je kunt bijvoorbeeld vragen om minimaal hbo, terwijl iemand met 2 jaar ervaring en mbo misschien wel beter past in je bedrijf en in je team. En is het werkelijk van groot belang dat een kandidaat ervaring heeft in je branche? Of gaat het er juist om dat iemand technisch inzicht heeft of goed kan verkopen? Hoe kritischer je bent, hoe minder werkzoekenden zullen reageren op je vacature en hoe groter de kans dat je net die ene perfecte match misloopt.