Filedruk verlagen en bewegen stimuleren
E-bikes leasen kon altijd al, maar voorgaande regelingen waren complex en daardoor niet aantrekkelijk. Iedere privé kilometer die werd afgelegd moest door middel van een sluitende kilometeradministratie haast tot op de meter nauwkeurig bijgehouden worden. Complexe zaken zoals deze zorgde er naast de financiële onaantrekkelijkheid voor, dat zowel werkgevers als werknemers afzagen van een elektrische leasefiets.
Naast de doelstelling om werknemers in beweging te krijgen, lag ook andere problematiek, zoals de filedruk waar we mee te maken hebben, ten grondslag aan de wijzigingen in de fietslease regeling. Deze wijzigingen zijn voor het eerst gepresenteerd op Prinsjesdag 2018. Het voormalige fietsplan is dus nieuw leven in geblazen om werknemers uit de auto’s te krijgen en tegelijk een gezonde levensstijl te stimuleren. Door onder andere een aantrekkelijke bijtelling van slechts 7% per maand, is de e-bike van de zaak vandaag de dag populairder dan ooit.
Whitepaper Zakelijke Autolease
De financiële gevolgen van een e-bike leasen
De financiële gevolgen zijn naast de aantrekkelijke bijtelling voor zowel werkgever als werknemer groot. Een e-bike van zo’n €3000,- kost een werknemer minder dan een tientje per maand, dankzij de bijtelling die is vastgesteld op 7%. Dit is in vergelijking tot een leaseauto van de zaak slechts een klein percentage. Daarnaast ben je afhankelijk van de belastingschijf waarin je zit, tot wel 35% goedkoper uit ten opzichte van de aanschaf van een nieuwe fiets voor privé gebruik. In het geval dat je werkgever niet het volledige bedrag van de fiets betaalt, kun je de kosten van de fiets laten verrekenen met je brutoloon. Je treft dan een regeling met je werkgever waarin je vrijwillig een deel van je brutoloon afstaat in ruil voor de leasekosten.
Met het nieuwe fietsplan is de leasefiets een stuk aantrekkelijker! Wil jij eens een e-bike voor zakelijk gebruik uitproberen? Vraag dan een gratis proefrit aan!