Categorieën

Voldoende beweging bevordert de productiviteit van werknemers. Steeds meer werkgevers zijn van dit gegeven op de hoogte en stimuleren dit op de werkvloer. Ook het kabinet erkent dit feit en draagt haar steentje bij, door beweging op de werkvloer onder werkgevers te stimuleren. Een goed voorbeeld van dit nieuwe beleid is de verandering van de wet en regelgeving omtrent de fiets van de zaak. Sinds 1 januari 2020 is het voor werkgevers en werknemers namelijk stukken voordeliger én aantrekkelijker om een fiets van de zaak te rijden. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over het zakelijk leasen van een e-bike!

Inhoudsopgave

Wist je dat iedere dieselbedrijfswagen die je nu bestelt ergens in zijn leasetermijn de stad al niet meer inkomt? Denk dus op tijd na over elektrische vervanging. Lees meer over de verschillende oplossingen.

Filedruk verlagen en bewegen stimuleren

E-bikes leasen kon altijd al, maar voorgaande regelingen waren complex en daardoor niet aantrekkelijk. Iedere privé kilometer die werd afgelegd moest door middel van een sluitende kilometeradministratie haast tot op de meter nauwkeurig bijgehouden worden. Complexe zaken zoals deze zorgde er naast de financiële onaantrekkelijkheid voor, dat zowel werkgevers als werknemers afzagen van een elektrische leasefiets.

Naast de doelstelling om werknemers in beweging te krijgen, lag ook andere problematiek, zoals de filedruk waar we mee te maken hebben, ten grondslag aan de wijzigingen in de fietslease regeling. Deze wijzigingen zijn voor het eerst gepresenteerd op Prinsjesdag 2018. Het voormalige fietsplan is dus nieuw leven in geblazen om werknemers uit de auto’s te krijgen en tegelijk een gezonde levensstijl te stimuleren. Door onder andere een aantrekkelijke bijtelling van slechts 7% per maand, is de e-bike van de zaak vandaag de dag populairder dan ooit.

De financiële gevolgen van een e-bike leasen

De financiële gevolgen zijn naast de aantrekkelijke bijtelling voor zowel werkgever als werknemer groot. Een e-bike van zo’n €3000,- kost een werknemer minder dan een tientje per maand, dankzij de bijtelling die is vastgesteld op 7%. Dit is in vergelijking tot een leaseauto van de zaak slechts een klein percentage. Daarnaast ben je afhankelijk van de belastingschijf waarin je zit, tot wel 35% goedkoper uit ten opzichte van de aanschaf van een nieuwe fiets voor privé gebruik. In het geval dat je werkgever niet het volledige bedrag van de fiets betaalt, kun je de kosten van de fiets laten verrekenen met je brutoloon. Je treft dan een regeling met je werkgever waarin je vrijwillig een deel van je brutoloon afstaat in ruil voor de leasekosten.

Met het nieuwe fietsplan is de leasefiets een stuk aantrekkelijker! Wil jij eens een e-bike voor zakelijk gebruik uitproberen? Vraag dan een gratis proefrit aan!

Elektrificeer je grijze kenteken voordat je er de stad niet meer mee inkomt! Ontdek de mogelijkheden hier.

Lees ook…
i.s.m.
Tijdens de jaarlijkse ‘Zakenauto van het Jaar verkiezing’ van het gerenommeerde vakblad Automotive Management werden tien veelbelovende nieuwkomers…
i.s.m.
Kan ik mijn klant bereiken in een elektrische bestelwagen? Welke regio’s vallen allemaal binnen mijn rijbereik? Gaat mijn werkdag er nu totaal anders…
De bijtelling en eigen bijdrage voor privégebruik van een zakelijke auto is een onderwerp dat veel ondernemers raakt. Maar wat zijn de regels en…
i.s.m.
Elektrificatie is de grote uitdaging van dit moment. Om de CO2-uitstoot te verminderen moeten vanaf 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Op dit…
i.s.m.
Wist je dat iedere dieselbedrijfswagen die je nu bestelt ergens in zijn leasetermijn de stad al niet meer inkomt? Denk dus nu na over elektrische…
In samenwerking met