Werkkapitaal
Werkkapitaal is hard nodig voor investeringen en groei van je bedrijf. Maar dan moet het wel beschikbaar zijn en niet vastzitten in voorraden en openstaande facturen. Maar wat is werkkapitaal precies? Hoe optimaliseer je dit? Je leest het in het onderstaande artikel.

Inhoudsopgave

Wat is werkkapitaal?

Het werkkapitaal is het verschil tussen de vlottende activa op de balans en de vlottende passiva. Hierbij geldt dat het werkkapitaal een positieve waarde heeft als er meer eigen vermogen en lang vreemd vermogen beschikbaar is dan dat er in vaste activa is geïnvesteerd.

Groeien met je bedrijf met zakelijke financiering? Ontvang een vrijblijvend aanbod op maat

Bewaken, optimaliseren, onderhandelen

Het werkkapitaal is een optelsommetje van debiteuren, voorraden en crediteuren. De debiteuren zal je goed moeten bewaken, je voorraden zal je moeten optimaliseren en met je leveranciers kan je onderhandelen over kortingen en betalingstermijnen.

Een goed overzicht van het werkkapitaal heeft de gemiddelde kleine ondernemer vaak niet. Het ontbreekt vaak aan een liquiditeitsprognose, een begroting van de inkomsten en uitgaven voor de komende jaren. Met een liquiditeitsprognose heb je als ondernemer een goed houvast om de juiste keuzes te maken en te anticiperen.

Hoe optimaliseer je je werkkapitaal?

1. Bewaak de debiteuren goed
Verstuur de kloppende factuur die is voorzien van een betalingstermijn op tijd. Zoek uit waarom rekeningen nog open staan.

2. Optimaliseer het voorraadbeheer
Check voorraden en prijzen regelmatig, liefst met behulp van een geautomatiseerd systeem waarvan je de vele opties ook echt gebruikt.

3. Ga slim om met je crediteuren
Op tijd (niet te vroeg en niet te laat) betalen is doorgaans het beste, maar bij interessante kortingen kan vroeg betalen de moeite waard zijn. Onderhandelen over het oprekken van de betalingstermijn is ook een optie.

Debiteuren

Eerst het eigen huis op orde voordat je met klanten gaat samenwerken op het gebied van voorraadbeheer en planning, is de stellige overtuiging van Walther Ploos van Amstel, organisatie-adviseur en supply chain-expert.

Kijk om te beginnen eens naar je debiteurensaldo. Minstens een derde daarvan staat in Nederland open vanwege disputen. Komt dit door een prijsverschil, de levering of de productspecificatie?

Dikwijls is er onenigheid over het factuurbedrag omdat de levering haperde. Een incomplete zending, twee keer dezelfde levering of dubbele orderkosten leiden tot onnodige hoofdpijn. Je servicegraad moet dus omhoog, waarmee je twee vliegen in één klap slaat: tevreden klanten en een kleinere debiteurenportefeuille.

Voorraadbeheer

De bron van de factuurproblemen zit vaak in een gebrekkig voorraadbeheer. Veel voorraadverschillen ontstaan door simpele pickfouten. De verkeerde kleur tonercartridge wordt gepakt of een extra large kledingstuk terwijl het large had moeten zijn.

Tip: Tel producten waar je veel fouten in maakt vaker, totdat de fouten afnemen.

Wie met een geautomatiseerd voorraadbeheer werkt, loopt minder risico fouten te maken. Maar dan moeten de instellingen van de voorraadregels wél kloppen en regelmatig worden geactualiseerd.

Voorzichtig met voorraad

Voorkom incourante voorraden die je werkkapitaal opslokken. Plaats bijvoorbeeld eenmaal per week een grote bestelling van de basisproducten en de snelle lopers bij de hoofdleverancier. Werk verder volgens het principe: eerst verkopen dan pas bestellen. Plaats hele kleine spoedbestellingen bij een groothandel die direct kan leveren, om je klant tevreden te stellen.

Eigen betalingsverplichting

Een andere pijler is de eigen betalingsverplichting. Is het zinvol leveranciers (te) laat te betalen om zo over meer werkkapitaal te beschikken?

Als jij de factuur zestig dagen open laat staan, wordt dat meegenomen in de prijs. De grote leveranciers weten precies welke kosten er per jaar voor de klant gemaakt worden. Hoge kosten berekenen ze vaak door in hogere prijzen. Het kan daarbij zelfs de moeite waard zijn om uit te rekenen of vroeg betalen gunstiger is, sommige bedrijven geven immers korting.

Nieuwsgierig wat jouw financieringsopties zijn? Vraag vrijblijvend krediet voorstel aan inclusief rentepercentage.

Zakelijke financiering
Geen papierwinkel of businessplannen. Regel je zakelijke financiering nu volledig online en zonder gedoe.

New10, partner van De Zaak

Wij zijn New10: een fintech en 100% dochter van ABN AMRO. Voor en door ondernemers met de missie om de nieuwe 10 in zakelijke financiering neer te zetten. We helpen ondernemers om te groeien en hun bedrijf draaiende te houden met makkelijke toegang tot financiering. Wij geloven dat je met regie over je financiering je bedrijf naar grote hoogte kunt brengen. We zetten jou als ondernemer achter het stuur en maken online zakelijke financiering zo makkelijk mogelijk. Geen papierwinkel, geen businessplannen. Wel snel schakelen wanneer je kansen ziet om te groeien.

Bekijk alle artikelen van New10>

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Zakelijke financiering
Geen papierwinkel of businessplannen. Regel je zakelijke financiering nu volledig online en zonder gedoe.