Categorieën

Om je onderneming te laten groeien, of om de transitie naar bijvoorbeeld duurzaamheid te betalen, kun je op zoek gaan naar investeerders of financiers. Maar hoe overtuig je ze van jouw plan? En hoe zorg je ervoor dat je het geld binnenhaalt? Met een stappenplan wordt de kans dat je een financiering binnenhaalt een stuk groter.

Verbeter je cashflow met flexibel zakelijk krediet. Ontdek gunstige financieringsopties in dit gratis whitepaper.

Inhoudsopgave

Als iemand je een flinke som geld zou vragen, zou je dan zonder na te denken je portemonnee trekken en het geld geven? Kleine kans. Voor een potentiële financier is het niet veel anders. Een financier wil alleen geld investeren als hij vertrouwen heeft. Vertrouwen in jou als ondernemer, vertrouwen in een goed idee en vertrouwen in het doel van je financiering. Een investeerder wil uiteindelijk één ding: zijn geld terugverdienen.

1. Overtuig de financier met een duidelijk plan

Begin met het maken van een duidelijk plan waarin je omschrijft

  • Waarvoor je een financiering nodig hebt
  • Hoeveel geld je nodig hebt

Dit is handig voor je toekomstige financier, want hij of zij wil natuurlijk weten waar het geld voor nodig is en wat het oplevert. Maar het is ook handig voor jezelf. Want als je concreet maakt wat je plan is, dan maak je voor jezelf inzichtelijk hoeveel geld je precies nodig hebt en waarvoor. Het Business Model Canvas is een goed hulpmiddel, in dit artikel leer je stap voor stap hoe dat werkt.

Businessplan, doelen en onderzoek

Een goed plan is het halve werk. Waarvoor heb je financiering nodig? Hoeveel? Wat is je doel? Het kan zijn dat je geld nodig hebt om te kunnen investeren in duurzame bedrijfsmiddelen. Wat kosten deze middelen? Kun je subsidie krijgen? Wat leveren deze bedrijfsmiddelen op? Als je een duidelijk plan hebt, kun je beter onderbouwen wat je nodig hebt en waarom. Je kunt ook duidelijker – aan jezelf en je toekomstige financier – laten zien hoe je geld besteed wordt en wat de financiering oplevert.

Deze fase is heel belangrijk. Je denkt niet alleen goed na over je plannen, maar je doet ook onderzoek. Naar de markt, de behoefte. Je maakt een omzetprognose. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je erachter komt dat je veel meer of minder nodig hebt dan je eerst had gedacht. Of misschien kom je tot de conclusie dat je investering helemaal niet haalbaar is. Het is beter om daar dan snel achter te komen, zodat je dingen nog kunt bijstellen.

2. Overtuig investeerders met concrete cijfers

Een financier wil graag weten hoe het bedrijf dat de financiering aanvraagt ervoor staat. Verzamel de feiten (cijfers) en presenteer deze niet rooskleuriger dan ze zijn. Zorg voor een goede en gedegen basis. Laat zien dat je verstand van zaken hebt. Ondernemers zijn positief en zien kansen, maar je moet ook realistisch zijn en bepaalde risico’s benoemen. En wat je doet om deze kleiner te maken. Een ondernemer moet optimistisch zijn, maar niet naïef.

Soms heb je juist financiering nodig om een bepaalde negatieve tendens uit het verleden te doorbreken. Juist dan kunnen de cijfers aantonen hoe belangrijk een investering is voor jou. Transparantie werkt het best, ook om het vertrouwen van je financier te krijgen.

Begrotingen

Dus: hoe sta je er financieel voor? Verzamel de jaarcijfers en lever als het kan een financieel plan aan. In dit plan kijk je vooruit naar de komende periode. Een financieel plan bestaat uit meerdere begrotingen:

  • Investeringsbegroting
  • Financieringsbegroting
  • Exploitatiebegroting
  • Liquiditeitsbegroting

Je kunt dit zelf doen. Maar je kunt hiervoor ook een financieel adviseur inhuren. Dat scheelt tijd.

Financieel vooruit denken

Vergeet ook niet om offertes te verzamelen voor je investeringen. Door een goed financieel beeld te geven van je bedrijf, inclusief prognose, laat je zien dat een investeerder in goede handen is. Sterker nog: je moet laten zien dat je enkele stappen vooruit denkt. Dat is een kenmerk van goed ondernemerschap.

3. Zoek een financier die bij jouw bedrijf past

Je kunt een investering op meerdere manieren financieren. De traditionele manier is de bancaire lening. Maar naast een lening bij de bank zijn er andere opties. Alternatieve financiering bijvoorbeeld. Het voordeel van alternatief of non-bancair financieren is dat deze vorm van financieren vaak laagdrempeliger is dan traditioneel lenen bij de bank. Een bank heeft vaak wat meer vastigheid nodig en zal misschien niet zo snel toehappen bij de financiering van bepaalde start-ups, of risicovolle innovaties.

Kijk goed voor jezelf welke soort financier het best bij jouw investeringsbehoefte past. Ga je voor een banklening? Of voor crowdfunding, business angels of fintech? Is microkrediet voldoende of heb je meer nodig?

Een financier voor elke groeifase

Leer hierbij van andere bedrijven die geld opgehaald hebben bij investeerders. Sommige bedrijven hebben in elke groeifase van hun bedrijf andere investeerders benaderd. Dat is logisch: bij een start-up horen totaal andere investeringsbedragen dan bij een bedrijf dat al een miljoenenomzet draait. Maar beide bedrijven kunnen een financieringsbehoefte hebben. Kijk goed naar jouw bedrijf en financieringsbehoefte en kies een financier die daarbij past.

4. Pitch en presenteer de feiten

Nu je een of meerdere geschikte financiers gevonden hebt, is het aan jou om je financier te overtuigen van je plan. Je hebt precies in kaart gebracht wat je nodig hebt en waarom je een geldinjectie nodig hebt. Maar hiervan een perfecte pitch.

Natuurlijk vertel je iets over jou als ondernemer en over je bedrijf, product en/of dienst. En wat de meerwaarde is van je bedrijf. Wie zijn je klanten? Wat betekent de investering voor je onderneming?

Je pitch moet een pakkend verhaal zijn. Jij bent waarschijnlijk niet de enige die de investeerder benadert, dus zorg ervoor dat je de aandacht pakt met een aansprekend verhaal waar een financier zich snel een beeld over kan vormen. Sta niet alleen stil bij de investering, maar vooral bij de groei en de successen die je daarmee kan behalen en hoe snel dat gaat gebeuren. En – belangrijk – geef zekerheden, zodat de financier weet waar je op terug kan vallen mochten dingen anders uitpakken dan verwacht.

O ja: maak het niet te lang, anders verlies je de aandacht.

Kansen laten zien. Show and tell.

Het mooiste resultaat behaal je met een plan waarvan je toekomstige financier bij het lezen ervan het idee krijgt: dit is een niet te missen kans! Besteed dus aandacht aan het verhaal, de opbouw ervan en de opmaak van je plan. Zorg dat het er aantrekkelijk en verzorgd uitziet!

5. Investeer in de financier

Bijna alle financiers investeren niet alleen in ondernemingen, maar vooral ook in ondernemers. Laat dus zien wie je als ondernemer bent. Je moet op je financier overbrengen dat jij een visie hebt en waar kunt maken wat je belooft.

Denk dus als je financier: wat zou jij van iemand willen weten als hij bij jou om geld kwam vragen? Bereid je voor op vragen die een financier gaat stellen. Als je (of iemand uit je team) op alle vragen goed onderbouwde antwoorden hebt, dan is de kans groot dat je financier zal geloven in jou als ondernemer. Dat vertrouwen is cruciaal.

Nieuwsbrief De Zaak

De Zaak Op Orde Nieuwsbrief

Een must voor slimme ondernemers die een succesvol bedrijf willen runnen.


Wat doe je als de financiering binnen is?

Natuurlijk hoop je met deze stappen je financier te overtuigen. Wat doe je als de financiering binnen is? Houd contact met je financier door deze op de hoogte te houden van hoe het gaat. Geef met regelmaat een update en laat zien dat je de band met je financier belangrijk vindt. Bijvoorbeeld door jaarlijks een rapport te sturen met de eerlijke cijfers. En zo nodig kun je bijsturen, bijvoorbeeld als de situatie verandert.

Wil jij je voorraad aanvullen of betalen je klanten laat? Dit kan je makkelijk oplossen met flexibel zakelijk krediet. Leer hoe jij je cashflow verbetert en financiële stabiliteit kan bereiken met dit gratis whitepaper.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
i.s.m.
Het kan handig zijn om een zakelijk krediet af te sluiten. Bijvoorbeeld als je klanten laat betalen of als je je voorraad aan wilt vullen. Want je hebt…
Start-ups zijn voor ondernemers een spannend en potentieel lucratieve investering, maar er komen ook grote risico’s bij kijken. In dit artikel…
De winstmarge op jouw producten of diensten is een belangrijke graadmeter van de gezondheid van je onderneming. Bereken je winstmarge snel met onze…
Solvabiliteit berekenen is essentieel voor elke ondernemer die inzicht wil krijgen in de financiële gezondheid van zijn of haar bedrijf. De…
Ga je om tafel met investeerders? Dan wil je ze natuurlijk over de streep trekken. Of je nu een start-up bent die op zoek is naar groeikapitaal of een…
i.s.m.
Stel, je droomt van je eigen bedrijfspand. Kopen in plaats van huren. Met oog op uitbreiding van je bedrijf. Of met oog op de toekomst voor je oude…