Categorieën

Wanneer er een conflict is, is het belangrijk dat de deelnemers van het conflict in gesprek gaan. Door te onderhandelen kan het conflict opgelost worden. Echter, vaak is het niet gemakkelijk om een goed gesprek te houden wanneer er sprake is van onenigheid. Het kan dan helpen om een professionele conflict begeleider in te schakelen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Deze onafhankelijke derde partij, oftewel mediator, helpt beide partijen om het gesprek aan te gaan. Een mediator begeleid het gesprek maar denkt ook actief mee. Tijdens het gesprek blijft de mediator ten alle tijde neutraal. Doordat de uiteindelijke oplossing vanuit de conflicterende partijen komt, blijkt deze vaak beter dan een opgelegde oplossing.

De kernpunten van mediation: Vertrouwelijkheid en geheimhouding

Het lastige aan een conflictgesprek is vaak dat beide partijen het vertrouwen in elkaar volledig kwijt zijn. Om een goed gesprek mogelijk te maken is het zaak dat er enig vertrouwen opnieuw wordt opgebouwd. Vandaar dat mediation gesprekken vertrouwelijk en geheim zijn, dit houdt in dat er sprake is van geheimhoudingsplicht voor alle betrokken partijen, notulen, overeenkomsten en uitkomsten.

Het kan voorkomen dat het nodig is om een advocaat of adviseur bij het gesprek te betrekken. Hoewel dit over het algemeen niet het gebruik is, kan het toch nodig zijn om de gevolgen van de oplossing helder te krijgen. Het inschakelen van zo’n derde partij mag alleen wanneer beide partijen hierbij instemmen. De gesprekken zijn immers vertrouwelijk. Wanneer een derde partij betrokken wordt bij een mediation gesprek zal deze zich ook aan de geheimhoudingsplicht moeten houden.

Mediation is geen verplichting

Mediation is vaak een goede manier om een oplossing te vinden. Echter, wanneer iemand niet mee wil doen aan een mediation gesprek is het niet mogelijk om diegene te dwingen. Mediation is altijd vrijwillig. Wanneer ke dus gevraagd wordt voor een mediation gesprek heb je altijd het recht om te weigeren. Niet alleen is dit rechtvaardig, ook heeft het vaak geen zin om een gesprek aan te gaan met iemand die zijn kont tegen de krib gooit. Mediation vereist medewerking van beide partijen. Daarentegen, wanneer de betrokken partijen mee willen doen aan een goed overleg biedt dit veel voordelen. Uiteenlopende conflicten hebben baat bij het aangaan van een gesprek onder begeleiding van een mediator. Het is van belang dat de partijen oprecht de wens hebben om het conflict op te lossen. Dan is er goede kans op slagen.

Gerelateerd lezen:

• Wat staat er in een personeelsdossier?
• Wat moet ik doen bij langdurig ziek personeel?
• Wat kost payroll?
• Wat is payroll?

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Bedrijfshulpverlening (bhv) is een onderwerp dat voor de meeste mkb-ondernemers niet bovenaan hun to-dolijst staat. Maar eigenlijk zou dat wel moeten,…
Om schijnconstructies aan te pakken, is De Wet aanpak schijnconstructies (WAS) in het leven geroepen. Deze wet beschermt werknemers tegen onderbetaling…
Werk je in je bedrijf veel met flexwerkers en nulurencontracten? Dan is het goed om te weten dat op dit moment strengere wet- en regelgeving in de maak…
Nederland heeft elk jaar meerdere officiële feestdagen. De meeste mensen zijn dan vrij, maar het is een misverstand dat dat verplicht is. Er is geen…
Als directeur-grootaandeelhouder (dga) bezit je een unieke positie binnen het bedrijfslandschap. Deze rol combineert het directeurschap met…
Ieder kwartaal is er weer nieuwe regelgeving waarmee zzp’ers en ondernemers te maken krijgen. Per 1 oktober 2023 gaat weer een aantal wetten en…