Duurzame starter: Wouter van Voorst tot Voorst

Als startende ondernemer neem je anno 2022 duurzaamheid natuurlijk meteen mee in je propositie en bedrijfsvoering. Maar ja, hoe dan? En wat kan? Wouter van Voorst tot Voorst vogelde het uit voor zijn startup Lexx contacts. Hij deelt zijn tips en ervaringen.

De wens om een eigen onderneming vanaf de grond op te bouwen sluimerde al langer in het hoofd en hart van Wouter van Voorst tot Voorst (42). Alleen het product of dienst was nog niet duidelijk. Maar dat hij zijn opgedane expertise op het gebied van merken bouwen en datagedreven e-commerce daarvoor zou inzetten wel. De stap uit loondienst had hij inmiddels al gemaakt en hij freelancete. 

Hoe kwam je op het idee van online bestellen van contactlenzen? 

“Mijn vrouw tobde met haar lenzen, ook al draagt ze die al vijftien jaar. Ze moest weer eens naar de opticien en kwam teleurgesteld terug. Waarom ga je daar eigenlijk naartoe, vroeg ik me af. Waarom koop je lenzen niet online? Ik besloot eens in die markt te duiken en sprak met opticiens en contactlensdragers. Ondertussen verdiende ik m’n geld met freelance-opdrachten.”

Op internet vind je een trits van professioneel uitziende partijen om online lenzen te bestellen. Waar zag je een gat? 

“Heb je weleens geprobeerd iets te bestellen? Als je op die marktplaatsen voor lenzen komt, wordt het je echt niet makkelijk gemaakt. Je komt terecht in een lenzenjungle van merken en typen. Waar moet je op letten? De transparantie en eenvoud is ver te zoeken, terwijl lenzen geen ingewikkeld product zijn. Al die keuzes geven stress. Aanbieders helpen niet om goede lenzen voor jou te vinden. En opticiens adviseren wel, maar zijn geen onafhankelijk verkoper.”

Lexx Lenzen

“Tijdens mijn werk bij Boldking ­– een datagedreven e-commercebedrijf voor scheermesjes – heb ik geleerd dat de eenvoud van 1 goed product tegen een vaste, scherpe prijs en met prettige service prima werkt.

Door rechtstreeks de consument te bedienen, daag je de gevestigde merken uit. Bovendien groeit de markt voor daglensdragers, ontdekte ik. Vervolgens heb ik veel getest met hulp van zachte daglensdragers in mijn netwerk. Zij kunnen met onze lens heel goed uit de voeten.” 

Hoe onderscheid je je precies?

“Ik richt me met Lexx contacts op millennials en generatie Z. Voor hen is duurzaamheid een vanzelfsprekendheid, dus voor mijn merk en onderneming idem dito. Net als gemak en online bestellen. De lenzen zijn ultradun. Daardoor dragen ze comfortabeler dan doorsnee lenzen, waardoor je ze langer inhoudt. Ze worden bovendien gemaakt met minder plastic, wat ze duurzamer maakt. En je hoeft niet maar naar de winkel, maar bestelt online voor een vaste prijs. De bezorgfrequenties in de vorm van abonnementen kun je altijd aanpassen.”  

Hoe heb je duurzaamheid concreet handen en voeten gegeven? Waar liep je tegenaan? Welke keuzes heb je gemaakt?

“De verpakking waarin de lenzen zitten, is gemaakt met 80 procent minder plastic dan gemiddeld in de markt. Ik hoop dit de marktstandaard wordt en merklensdragers hierom vragen bij hun leverancier. Lenzen kunnen nog niet goed gerecycled worden en ik krijg weleens de vraag hoe daglenzen duurzaam kunnen zijn. Nou, per stuk verpakte daglenzen hoef je niet schoon te maken en te bewaren. Een flesje lenzenvloeistof heb je dus al niet meer nodig.” 

De verpakking waarin de lenzen zitten, is gemaakt met 80 procent minder plastic dan gemiddeld in de markt.

Lexx Lenzen

Verder heb ik bewust samenwerking gezocht met partners die verstand hebben van duurzaamheid. Zoals PaperWise, een bedrijf dat karton van landbouwafval maakt. We verpakken er onze proefset en sleeves (het omhulsel) in. Hopelijk volgt de stripverpakking, die is nu nog van FSC-hout. Onze verzenddoosjes heb ik ook bewust gekozen. Die zijn voor een groot deel van grasvezels gemaakt.”

“De route naar de klant gaat via Post NL. Zij hebben weliswaar een duurzaamheidsagenda, maar om volledig CO2-neutraal te kunnen bezorgen werken we samen met klimaatexpert South Pole. Als klanten hun lenzen afrekenen, kunnen ze met een klik hun aankoop CO2-neutraal maken door iets extra’s betalen. Dat bedrag doneer je dan rechtstreeks aan gecertificeerde klimaatprojecten.” 

Na een jaar van voorbereiding heb je mei 2022 Lexx contacts gelanceerd. Hoe heb je dat aangepakt?

“Dat was spannend. Ik ben er trots op dat ik fysiek echt iets neergezet heb. Ik heb een aantal video’s opgenomen vanuit mijn kantoor: zo ziet een startende ondernemer eruit (lacht). Ik huur een ruimte in een bedrijfsverzamelgebouw in Heemstede. Meer dan een bureau, een stoel en voorraad is het niet. En het is waar: de kosten gaan voor de baten uit. Deze fase heb ik zelf gefinancierd. Nu bereid ik me voor op het vinden van financiers uit mijn eigen netwerk, om daarna de stap te maken naar grote investeerders.”

“Bij de start kun je een duwtje in de rug goed gebruiken. Ik heb mijn netwerk gevraagd Lexx contacts breder bekend te maken door bestellingen te plaatsen en reviews te geven. Elke vrijdag bel ik klanten: hoe ze Lexx vonden en wat hun ervaring is. Op basis van die informatie en alle online data kan ik bijsturen. Een voorbeeld? Als ik hoor dat een klant de QR-code naar de instructievideo in de verpakking helemaal niet gezien heeft, moet ik die misschien op de voorkant drukken.”

Welke tips voor andere ondernemers heb je op het gebied van verduurzamen?

“Mijn duik in de duurzaamheidswereld was heel leerzaam. Je moet leren om door loze kreten als ‘gerecycled karton’ of ‘gecertificeerd papier’ heen te prikken. Dat vergt veel uitpluizen en onderzoeken. Praat met experts, vind niet alles opnieuw uit en vraag vooral door bij leveranciers: wat is volgens hen de meest duurzame oplossing in de markt? Vaak komen ze er niet mee, omdat klanten het te duur vinden. Die afweging is ook een duivels dilemma. En toch: ga voor de keuze die je kunt betalen. Omdat je daarop kunt doorbouwen. Wees vervolgens blij met die keuze, ook al lijkt die soms misschien klein. Het zijn wel keuzes de goede richting op.” 

Vind niet alles opnieuw uit en vraag vooral door bij leveranciers: wat is volgens hen de meest duurzame oplossing in de markt?

“Twee voorbeelden. Toen ik met PaperWise bij de drukker kwam, twijfelde hij aan de kwaliteit van het eindresultaat. We zijn in gesprek gegaan. Het kostte me extra drukproeven, maar ook met bio-inkt pakte het resultaat goed uit. Zo goed, dat hij dit papier en karton nu ook aanbiedt bij andere klanten. En die CO2-compensatiemodule bij het afrekenen, kostte me extra web development. Toch wilde ik dat vanaf de lancering erin. De helft van de klanten kiest hiervoor. Ik sluit trouwens niet uit dat als we wat verder zijn het bij elke bestelling standaard wordt.” 

Wat zijn volgende stappen? Waar kijk je naar uit?

“Naar groei, ook in duurzaamheid! Ik zou de bezorging liever op een andere manier inrichten. Het lijkt me mooi als Lexx mee kan liften op bestaande logistieke routes, zoals met die elektrische autootjes van Picnic. En ik hoop ook echt dat door de ontwikkeling en de groei van Lexx contacts, de markt, leveranciers en partners zich verder ontwikkelen. Dat we als het ware een standaard zetten.” 

“We beïnvloeden de markt in elk geval de goede kant op. Onze lenzen worden gemaakt in Azië. Daar onderzoeken ze de productie van soja-lenzen, die komen er vast aan. Overigens gaat duurzaamheid verder dan het product of de service. Het gaat ook over huisvesting, diversiteit en inclusie; de hele bedrijfscultuur. Dat is allemaal belangrijk. En ik wil internationaal. Maar goed, (lachend:) ik moet de eerste medewerker nog aannemen.” 

“Aan ideeën geen gebrek, maar ik moet eerst zorgen dat ik eerst een stap verder kom en oppassen niet te veel tegelijk op te pakken. De focus ligt op marketing, op online adverteren en tractie krijgen zodat we groeien. Online kun je je ontwikkelingen goed meten om vervolgens bij te sturen. We zijn pas net live en ik ben heel blij met de positieve reacties. (Knipoogt) En aandacht van de media helpt natuurlijk!” 

Lexx Lenzen

Wouter van Voorst tot Voorst (1980)
De loopbaan van Wouter van Voorst tot Voorst begint in het hr-vakgebied. In de 12 jaar dat hij bij Deloitte werkt, groeit hij van recruiter door naar een managementfunctie met verantwoordelijkheid voor duurzaamheid, merkenmarketing en arbeidsmarktcommunicatie. Bij Boldking verfijnde hij de kunst van datagedreven merkbouwen en marketingcommunicatie. In 2021 begon hij met de voorbereiding om met een eigen zaak aan een nieuw merk te bouwen. In mei 2022 volgt de lancering en is Lexx contacts een feit. 
Zijn tip voor duurzaam ondernemen? “Praat met experts, vind het wiel niet opnieuw uit en werk samen met partners.”

Miriam Vijge

Miriam Vijge

Mijn naam is Miriam Vijge. Ik werk als zelfstandig journalist en tekstschrijver voor wie verhalen van betekenis deelt. Ik ontmoet graag mensen en ik hou van vragen stellen, iets nieuws bekijken en leren kennen. Het liefst ga ik op pad voor interviews, reportages en achtergronden over ondernemen, werk, de uitvaartsector, ouderenzorg en welzijn. Om met deze publicaties mensen inzicht te geven, te boeien en inspireren.
Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Wil je investeren of juist tekorten oplossen? Bereken online binnen 15 minuten wat je financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
Tonio de Beer is oprichter en eigenaar van Iron Man Wasserij & Stomerij in Bussum. Zijn team bestaat uit 8 medewerkers, onder wie een jonge vrouw met…
Bij een prijsvraag voor een tiny house kreeg hun ontwerp zulke positieve reacties, dat de vier bedenkers ermee verder wilden. Als samenwerkingsvorm…
Als pizzabezorger maakte Hajo Bertrand kennis met de bezorg- en afhaalbusiness. Na diverse avonturen als franchisenemer begon hij zijn eigen sushi…