De waardering voor beeld komt terug

13 maart 2019

Iona Hogendoorn fotografeert groen en sociaal

Iona Hogendoorn (40) is fotograaf en filmmaker. Ze werkt sinds het begin van haar loopbaan als zelfstandige. Een interview over dromen, durven en doen. "Ik denk niet in termen van commercieel succes."
De waardering voor beeld komt terug
5 vragen aan…
Ondernemersdroom?
Vooral opdrachten doen die dicht bij mijn hart liggen. Samenwerken met mensen die nieuwe ideeën hebben op het gebied van duurzaamheid.”
Grootste voorbeeld?
JR. Een fotograaf die veel in de publieke ruimte werkt. En verder Boyan Slat, die ondanks tegenslag steeds maar doorgaat..”
Grootste blunder?

Ik was nog vrij jong toen ik Theo van Gogh zou fotograferen. Bleek dat ik geen rolletje in mijn toestel had. Gelukkig had je toen nog in elke winkelstraat een fotozaak..”

Grootste succes?

Ik ben erg trots op Lichtstiltes en mijn fotoboeken.

Gouden tip?

Durf groot te denken.”

Haar werk verschijnt in kranten, tijdschriften en andere media, maar ze schiet bijvoorbeeld ook promotiemateriaal voor bedrijven. Bovendien werkt ze graag aan haar eigen projecten, die altijd een sociale of groene insteek hebben. “Het mooiste is als ik die kanten kan combineren”, zegt ze. “Wanneer ik opdrachten doe voor sociale organisaties.”

 

Vooral durven

Hogendoorn maakte na de middelbare school een klein uitstapje naar de universiteit, maar besloot al snel dat ze toch echt naar de Kunstacademie moest. Richting Audiovisueel. Meteen na haar afstuderen ging ze aan de slag voor kranten en tijdschriften. Ze vertelt het alsof het niets is.

Wist ze meteen hoe ze moest ondernemen? Hogendoorn lacht: “Nee, dat wist ik niet. Het ging met vallen en opstaan. Maar ik moet wel zeggen dat het andere tijden waren. Acquisitie ging vrij gemakkelijk. Ik mailde een leuk idee en meestal mocht ik dan langskomen. Mijn vader is schrijver. Van hem heb ik geleerd dat je vooral moet durven en je ideeën moet voorleggen. Op het goede moment, dat ook. En zorg dat je goed weet wat voor organisatie het is en wie je moet hebben.”

De crisis veranderde het speelveld. “De tarieven zakten helemaal in. Maar ik ben toch doorgegaan en nog steeds blij dat ik dit doe. Ik geloof in de kracht van het beeld en ik merk dat de waardering ervoor terug begint te komen.”

 

Unieke verhalen

Wie haar website bekijkt zal moeten beamen dat beelden kracht hebben. Haar foto’s en films vertellen verhalen over onder meer Israël en Palestina en de inwoners van een kleine nederzetting in Colombia. Ze vechten voor hun land en het behoud van het regenwoud. Dichterbij huis maakte ze onder meer boeken over de Tweede Wereldoorlog, een veranderend Nederland en plekken waar misdrijven werden gepleegd. Dit soort projecten komen over het algemeen voort uit haar eigen brein. “Bij zo’n idee ga ik op zoek naar partners. Soms lukt het om samen te werken met een NGO of ik probeer te crowdfunden.”

 

Persoonlijk succes

Een opvallend project is LichtStiltes. Een serie portretten in de publieke ruimte in Amsterdam Oost. Hogendoorn portretteerde buurtbewoners en raakte daarmee aan vragen over de Nederlandse identiteit. “Oost kent 177 nationaliteiten. Het was in de tijd dat Geert Wilders opkwam en het veel over ‘nieuwe Nederlanders’ ging. Maar wie dat dan precies waren, was onduidelijk. Er zijn mensen die in Amsterdam geboren zijn, maar eruit zien als een ‘immigrant’. Wanneer ben je dan Nederlander?”

De portetten zijn geschoten in het ‘Hollandse licht’ dat de inwoners van de buurt mede gevormd heeft. Ze werden gedrukt op metershoge doeken die aan gevels werden bevestigd. Hogendoorn: “Als me gevraagd wordt naar mijn grootste succes, dan denk ik niet in termen van commercieel succes. Dit project met die enorme foto’s en de samenwerking met de gemeente Amsterdam, is wel echt een persoonlijk succes.”

Hogendoorn schept verhalen. Of ze nu over een gebied gaan, de mensen die er leven, een maatschappelijke misstand of een bedrijf met een missie, ze wil iets vertellen. Dat lijkt steeds haar drijfveer. En vooralsnog spreken de beelden voor zich.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Nieuw: MijnZaak 2.0 is live!

Focus volledig op je core-business in plaats van alle randzaken. Vanaf nu is er één plek voor al je vragen, juridische documenten en benodigde diensten.

Bereik 14.000 ondernemers

Deel je ervaring, stel een vraag en reageer op andere ondernemers. Kom in contact met de ondernemers community van De Zaak, deel een bericht of artikel in de LinkedIn community en meer.

Lees ook…