Een lease e-bike in 2020: nieuwe regeling
Voldoende beweging bevordert de productiviteit van werknemers. Steeds meer werkgevers zijn van dit gegeven op de hoogte en stimuleren dit op de werkvloer. Ook het kabinet erkent dit feit en draagt haar steentje bij, door beweging op de werkvloer onder werkgevers te stimuleren. Een goed voorbeeld van dit nieuwe beleid is de verandering van de wet en regelgeving omtrent de fiets van de zaak. Sinds 1 januari 2020 is het voor werkgevers en werknemers namelijk stukken voordeliger én aantrekkelijker om een fiets van de zaak te rijden. In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over het zakelijk leasen van een e-bike!

Filedruk verlagen en bewegen stimuleren

E-bikes leasen kon altijd al, maar voorgaande regelingen waren complex en daardoor niet aantrekkelijk. Iedere privé kilometer die werd afgelegd moest door middel van een sluitende kilometeradministratie haast tot op de meter nauwkeurig bijgehouden worden. Complexe zaken zoals deze zorgde er naast de financiële onaantrekkelijkheid voor, dat zowel werkgevers als werknemers afzagen van een elektrische leasefiets.

Naast de doelstelling om werknemers in beweging te krijgen, lag ook andere problematiek, zoals de filedruk waar we mee te maken hebben, ten grondslag aan de wijzigingen in de fietslease regeling. Deze wijzigingen zijn voor het eerst gepresenteerd op Prinsjesdag 2018. Het voormalige fietsplan is dus nieuw leven in geblazen om werknemers uit de auto’s te krijgen en tegelijk een gezonde levensstijl te stimuleren. Door onder andere een aantrekkelijke bijtelling van slechts 7% per maand, is de e-bike van de zaak vandaag de dag populairder dan ooit.

De financiële gevolgen van een e-bike leasen

De financiële gevolgen zijn naast de aantrekkelijke bijtelling voor zowel werkgever als werknemer groot. Een e-bike van zo’n €3000,- kost een werknemer minder dan een tientje per maand, dankzij de bijtelling die is vastgesteld op 7%. Dit is in vergelijking tot een leaseauto van de zaak slechts een klein percentage. Daarnaast ben je afhankelijk van de belastingschijf waarin je zit, tot wel 35% goedkoper uit ten opzichte van de aanschaf van een nieuwe fiets voor privé gebruik. In het geval dat je werkgever niet het volledige bedrag van de fiets betaalt, kun je de kosten van de fiets laten verrekenen met je brutoloon. Je treft dan een regeling met je werkgever waarin je vrijwillig een deel van je brutoloon afstaat in ruil voor de leasekosten.

Met het nieuwe fietsplan is de leasefiets een stuk aantrekkelijker! Wil jij eens een e-bike voor zakelijk gebruik uitproberen? Vraag dan een gratis proefrit aan!

Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Help de slachtoffers en doneer
Bij uitzonderlijke rampen slaan de 11 samenwerkende hulporganisaties de handen ineen onder de naam Giro555. Zij vragen heel Nederland zich aan te sluiten om geld in te zamelen voor hulp aan slachtoffers. Want samen redden we meer levens.
Lees ook…
Misverstanden over vakantierechten zorgen jaarlijks voor stress. Hoeveel vakantiedagen hebben werknemers? Mag je een vakantieaanvraag weigeren? Wat als…
Het is zo makkelijk als je even wat extra handjes nodig hebt: een flexibele kracht inhuren via het uitzendbureau. Maar de arbeidspositie van…
Een van je werknemers is een kersverse moeder of trotse papa geworden. De werknemer wil wat minder gaan werken om te wennen aan de nieuwe…