In samenwerking met
Het is niet zo makkelijk om een digitale marketingstrategie te bepalen in de eerste fase van je start-up. Het is aan de ene kant heel belangrijk, maar je bent nog geen brand en mist nog veel data voor een gerichte marketingstrategie.

Inhoudsopgave

Genoeg van online advertenties die niets opleveren? Sluit je aan bij 30.000 publishers en krijg gegarandeerd nieuwe klanten voor een voorafgesproken prijs. Bekijk direct wat je opties zijn met de Online Klantenwerving Check.

De marketingmanager heeft in de beginfase vaak een beperkt budget, wat betekent dat de Return on Investment (ROI) zorgvuldig moet worden gemeten om kosten te rechtvaardigen tegenover het bedrijf en de investeerders.

Maar de marketingmanager heeft vaak in de beginfase een beperkt budget, wat betekent dat de Return on Investment (ROI) zorgvuldig moet worden gemeten om kosten te rechtvaardigen tegenover het bedrijf en de investeerders.

Verschillende marketingstrategieën voor een start-up

Er zijn in deze fase van een start-up verschillende manieren om aan naamsbekendheid te werken, je conversie te vergroten en klantervaringen op te bouwen met een kleiner budget. Via verschillende acquisitie kanalen kun je jouw bereik vergroten. Via online communicatie kun je op basis van trends proberen content te creëren die viraal gaat, of je bouwt met growth hacking-methoden en performance marketing aan je maximale ROI.

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is gebaseerd op een intensieve samenwerking tussen een adverteerder en een netwerk van publishers. De adverteerder (start-up) heeft een online bedrijf om te promoten en stelt promotiemateriaal ter beschikking aan de publishers. Deze publishers hebben zelf een online publiek en kunnen het product of dienst van de adverteerdervia hun eigen kanalen promoten. Voor iedere conversie betaalt de adverteerder de publishers die voor de verkoop hebben gezorgd.

Waarom helpt affiliate marketing in de startfase van je bedrijf?

Omdat alle publishers via hun eigen acquisitiekanalen jouw start-up promoten en verkopen, zorgt affiliate marketing ervoor dat jouw nieuwe start-up veel aandacht krijgt via veel kanalen. 

Of het nu gaat om branding, het overtuigen van prospects, het verminderen van het percentage afhakers in het bestelproces of het opbouwen van klantloyaliteit, affiliate marketing werkt in alle fasen van de customer journey. 

Affiliate marketing  verhoogt de zichtbaarheid en het vertrouwen van het merk, omdat consumenten vaak naar het gedrag van anderen verwijzen (social proof) voordat ze een aankoopbeslissing nemen en je start-up via alle acquisitiekanalen van je publishers snel beoordelingen van klanten zal ontvangen. 

Hoe zet je affiliate marketing in als start-up? 

Hoe kun je als start-up met affiliate marketing alle uitdagingen aanpakken waarmee je te maken krijgt bij het ontwikkelen van je groeistrategie? 

Allereerst is het belangrijk op te merken dat Affiliate marketing kosteneffectief is, want de prestatie (Cost per sale of CPS) is direct meetbaar. Dat betekent ook flexibele kosten. Je betaalt als adverterende start-up alleen bij resultaat en anders niet. Bovendien is affiliate marketing gebaseerd op tracking (meten van data) en die techniek is in de afgelopen 30 jaar zeer verfijnd.

Stap 1: Wanneer zet je affiliate marketing in? 

Zorg eerst voor een goede marketingstrategie: een goed begrip van je kosten en marges is noodzakelijk om jezelf te profileren en de commissies te bepalen die je bereid bent te betalen aan je publishers. Zorg dat de publishers jou als start-up kunnen vertrouwen en dat het aanbod niet steeds fluctueert.

Zorg voor een aantrekkelijk aanbod en een goede merkidentiteit die de conversies verhoogt. Je affiliates halen verkeer naar je website. Als start-up moet je er vervolgens voor zorgen dat deze bezoekers klanten worden.

Stap 2: Defineer je doelen en verwachtingen dus zorgvuldig en communiceer! 

  1. Communiceer je doelen en verwachtingen: als je weet wat je doelen zijn, kun je op basis daarvan aanbiedingen doen, de goede publishers vinden en jouw commissiemodel goed inrichten.
  2. Sta open voor diverse vormen van samenwerking met publishers: Wijs nooit een affiliate voorstel af zonder te kijken naar de toegevoegde waarde ervan voor jouw programma.
  3. Besteed aandacht aan samenwerking met CSS-partners die jou promoten via Google Shopping:  Dankzij hun expertise kun je er zeker van zijn dat jouw producten bovenaan in de resultaten verschijnen voor de meest populaire zoekwoorden. Bovendien rekenen deze publishers enkel een CPS (Cost per Sale).


Stap 3: Hoe zien je financiële afspraken eruit?

Er zijn verschillende commissie modellen in affiliate marketing. Zorg dat je heldere afspraken maakt die ook voldoen aan jouw doelen.  De meest gebruikte afspraken zijn: 

  1. CPA (Cost per Action): je betaalt jouw publisher een commissie elke keer dat een bezoeker de gewenste actie uitvoert (aankoop, klik, lead, app-installatie etc). CPS (Cost per Sale): je betaalt jouw publisher een commissie voor elke via hen gegenereerde verkoop. 
  2. CPL (Cost per Lead): je betaalt jouw publisher een commissie voor elke gegenereerde lead. 
  3. CPC (Cost per Click): je betaalt jouw publisher een commissie voor elke klik op jouw promotiemateriaal. 


Al met al is affiliate marketing een krachtig en meetbaar instrument voor start-ups om de groei te versnellen, het verkoopvolume te verhogen en de klantervaring te verbeteren. Dit alles met behoud van controle over de Return on Investment (ROI) enflexibele kosten. 

Wil jij meer leads, sales of app installs? Start de Online Klantenwerving Check en ontdek hoe jij gegarandeerd nieuwe klanten krijgt voor een vaste prijs.

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Logo Daisycon

Daisycon, partner van De Zaak

Affiliate marketing lijkt een behoorlijk technisch proces. Maar om het ook echt te laten werken, heb je mensen nodig: publishers (ook wel affiliates of partners genoemd) en adverteerders. En niet te vergeten de affiliate specialisten van Daisycon die hun kennis en ervaring inzetten om deze partijen succesvol te verbinden. Sinds de start in 2000 is Daisycon één van de marktleiders op het gebied van performance based online marketing.

Bekijk alle artikelen van Daisycon >

Lees ook…
Je eigen bedrijf starten is een spannend avontuur. Je gaat je misschien wel je droom realiseren en kan nu je eigen koers gaan bepalen. Maar het…
Affiliate marketing is een populaire strategie om producten en diensten van je bedrijf via externe online partners onder de aandacht te brengen bij een…
De wereld rondreizen terwijl je werkt, of het reizen combineren met je werk. We noemen hen digital nomads. Digital nomads zijn niet afhankelijk van een…
Affiliate marketing maakt een razendsnelle groei door. Deze vorm van online marketing is zeker ook interessant voor kleinere en middelgrote ondernemers…