Domeinnaam aanvragen
Voordat u een domeinnaam gaat aanvragen, heeft u natuurlijk eerst gecontroleerd of de naam niet al bestaat. Vaak kunt u dat op de website van uw internetprovider doen en anders wel op de website van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Deze stichting regelt de uitgifte en registratie van .nl-domeinnamen. Een domeinnaam kunt u uitsluitend aanvragen bij een internetprovider die als Categorie 1-deelnemer is aangesloten bij SIDN. Op de website van SIDN kunt u controleren of dat het geval is.Soorten domeinnamen
Grofweg zijn er twee soorten domeinnamen: landen- en algemene namen. Tot de laatste categorie behoren domeinnamen met de extensies: .biz, .com, .info, .net en .org. Een .nl-domeinnaam biedt meer rechtszekerheid. Wanneer u een website registreert bij een buitenlandse aanbieder, moet u zich realiseren dat u ook aan buitenlands recht bent overgeleverd. U hoeft niet per se in een bepaald land woonachtig te zijn om een domeinnaam met de daarbij behorende landextensie te registreren. U kunt uw domeinnaam bijvoorbeeld een Aziatische extensie (.asia) geven. Daar hoeft u niet helemaal voor naar Azië, maar dat kunt u ook doen bij een Nederlands hostingbedrijf. De kosten daarvan zijn doorgaans hoger dan voor een ‘gewone’ .nl-domeinnaam. Voor bepaalde exotisch klinkende landnaamextensies gelden vaak meer beperkingen en voorwaarden. Bovendien zijn er risico’s aan verbonden, wanneer u uw website wilt verhuizen (naar een ander webhostingbedrijf).Domeinnaam registreren
Voor het registreren van een domeinnaam moet u akkoord gaan met het Reglement voor registratie van .nl-domeinnamen en de voorwaarden in het registratiecontract. Wanneer u een .nl-domeinnaam aanvraagt, is het registratiecontract de overeenkomst tussen u – als houder van de domeinnaam – en SIDN. Het is aan te bevelen om uw eigen naam als houder te registreren. De houder beslist namelijk over het opheffen of verhuizen van de domeinnaam. Voor het invullen van het contract is verder nodig dat u- een administratief contactpersoon (admin-c ) heeft, die als zodanig benoemd kan worden. De admin-c is het aanspreekpunt voor SIDN en andere partijen;
- een technisch contactpersoon (tech-c ) heeft. De tech-c is het aanspreekpunt bij technische problemen met de .nl-domeinnaam.
- een geldig e-mailadres heeft.
Webhostingbedrijf
Nederlandse webhostingbedrijven kunnen ook geaccrediteerd beheerder (registrar) zijn van buitenlandse domeinnamen. Bij het kiezen van een webhostingbedrijf is het zaak niet alleen op de prijs te letten, maar vooral op de dienstverlening en service. Een goed webhostingbedrijf neemt, naar aanleiding van uw aanvraag, contact met u op om in goed overleg met u te bepalen of u wel het juiste pakket voor de juiste dienst heeft gekozen. Daarnaast strekt het een bedrijf tot aanbeveling wanneer zij u een korte rondleiding aanbieden, zodat u met eigen ogen kunt zien of het betrouwbaar is. Let ook goed op of het bedrijf telefonisch bereikbaar is en niet alleen per e-mail. De bereikbaarheid van de helpdesk is een goede graadmeter voor de professionaliteit van het bedrijf. Wat het kiezen van een pakket betreft, moet u letten op zaken als-
- dagelijkse back-up
- onbeperkte ruimte
- dataverkeer
- live statistieken
- technische beheermogelijkheden (bijv. welke programmeertaal en welke versie)
- handige scripts
- databases (vereist wanneer u een webwinkel wilt beginnen)
Deze tip is van toepassing op
-
-
-
Microsoft Word 2010
-
Microsoft Excel 2010
-
Microsoft Outlook 2010
-
-
Video instructie van deze tip
Op het YouTube kanaal van Easy Learning is deze tip als video te bekijken.
Stap 1: aanmaken van een adressenbestand
-
-
- Open Microsoft Excel.
- Maak een bestand aan met daarin de velden die in de mailing moeten worden gebruikt.
- Ook velden waarop moet worden geselecteerd, maar die niet worden afgedrukt, worden in dit bestand gezet.
- Zorg dat er ook een kolom is voor de aanhef. Dit voorkomt het samenstellen van de aanhef en extra spaties.
- Sla het bestand op. Als u de mailing per mail wilt verzenden, moet er uiteraard ook een kolom zijn met het e-mailadres.
- Een voorbeeld van dit bestand staat op de website van Easy Learning.
-
Stap 2: de mailing maken
-
-
- Open in Word uw standaardbrief (het sjabloon).
- Schrijf de inhoud van de mailing.
- De velden die uit het adressenbestand moeten komen, hoeft u nu alleen nog toe te voegen.
-
Stap 3: het koppelen van adressenbestand en het invoegen van velden
-
-
- Selecteer de plek waar u het veld wilt invoegen.
- Als voorbeeld nemen wij het veld ‘aanhef’.
- Kies in het menu voor de tab >> Verzendlijsten
- Ga naar >> Afdruk samenvoegen starten
- Kies voor >> Stapsgewijze wizard Afdruk samenvoegen.
- Selecteer ook de optie >> E-mailberichten
- Aan de rechterkant opent nu de wizard
- en kiest u voor >> E-mailberichten
- Druk rechtsonder in het scherm op >> Volgende: Begindocument
- Kies vervolgens voor >> Het huidige document gebruiken.
- Klik op >> Volgende: Adressen selecteren
- Omdat de adressen al in een Excel-sheet zijn ingevoerd, kiest u voor >> Een bestaande lijst gebruiken
- Klik vervolgens op >> Bladeren om het Excel-bestand te koppelen
- Zoek het adressenbestand en selecteer het.
- Er kan een melding worden gegeven over het bevestigen van het gegevensbestand. Kies voor >> OLE DB-databasebestanden en klik op >> OK
- Selecteer het tabblad waar de adressen zijn ingevoerd. In de praktijk is het dus handig om de tabjes in het Excel-werkblad te hernoemen en lege tabbladen te verwijderen.
- In ons voorbeeld kiezen we voor >> Blad1$
- Word toont nu de gegevens die zijn geselecteerd.
- Klik op >> OK
- Klik vervolgens op >> Volgende: Een e-mail schrijven
-
Stap 4: Velden invoegen in Word
-
-
- Nu moeten de velden worden ingevoegd uit het Excel-sheet.
- Selecteer de plek in het document waar het samenvoegveld moet worden ingevoegd.
- Kies in het menu voor >> Samenvoegvelden invoegen
- De velden uit Excel zijn nu zichtbaar.
- Kies het juiste veld.
- In het document staat nu de naam van het samenvoegveld tussen tekens.
- Herhaal deze actie voor alle velden.
- Om te bekijken wat het resultaat is van de velden, kan op >> Voorbeeld van het resultaat worden gedrukt
- Als alle velden zijn toegevoegd, klik dan op >> Volgende: E-mailvoorbeeld
- Nu is het resultaat te zien.
- Klik op >> Volgende: Samenvoeging voltooien
- Klik op >> Elektronische post
- Selecteer het veld waar de e-mailadressen staan in het Excel-werkblad.
- Voeg een onderwerpregel toe voor het e-mailbericht.
- Druk op >> OK
- De mailing in Outlook wordt verzonden.
-
Werkinstructie met schermafdrukken bij Easy Learning
Op de website van Easy Learning is deze Microsoft Office tip uitgewerkt met duidelijke schermafdrukken.Over de auteur Easy Learning levert via de website gratis computertips voorzien van handige schermafdrukken, voorbeeldbestanden en filmpjes. Easy Learning is leverancier van Online trainingen. Met Microsoft Office E-learning cursussen studeer je in je eigen tempo en tijd. |
- real audio en video (wanneer u geluid en video beschikbaar wilt stellen).