Categorieën

Een inkoopcombinatie is een bundeling van min of meer gelijksoortige ondernemers die gezamenlijk producten en diensten inkopen. Door het grotere volume kunnen ze lagere inkoopprijzen bedingen en zo fors besparen op de inkoopkosten.

Doel en werking

Bij een inkooporganisatie is er sprake van horizontale marketing. Besluiten worden min of meer democratisch genomen door de aangesloten leden. Hoofddoel is het verbeteren van de inkoopcondities door gezamenlijke orders te plaatsen en dus lagere prijzen te bedingen. Wordt de samenwerking uitgebreid met bijvoorbeeld marketing en verkoopondersteunende activiteiten, dan is er sprake van een verkoopcombinatie. Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsverband van zelfstandige boekhandels Libris en de tabakszaken van Primera.

Franchise

Wordt niet alleen de inkoop maar ook de verkooporganisatie geüniformeerd en centraal aangestuurd, dan is er sprake van franchise. Daarbij gaat het om een herkenbaar bedrijfs- of winkelconcept met eenduidige branding, merknaam, marktbenadering en organisatie. U heeft dan het recht te opereren onder de vlag van de formule, maar u bent over het algemeen geen eigenaar. Wel bestaan er veel verschillende soorten franchising. Voorbeelden van franchiseorganisaties zijn Expert, Multivlaai, De Hypotheker, maar ook sommige vestigingen van McDonald’s en Albert Heijn zijn franchisebedrijven.

Bekijk de video van De Zaak over franchise »

Lees ook…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
“Het versturen van ongevraagde zakelijke e-mail is wettelijk verboden. Moet ik nu voor élk zakelijk e-mailbericht toestemming hebben gekregen van de…
In je marketingplan omschrijf je gedetailleerd hoe je jouw producten en diensten onder de aandacht van je potentiële klanten wilt…