Een inkoopcombinatie is een bundeling van min of meer gelijksoortige ondernemers die gezamenlijk producten en diensten inkopen. Door het grotere volume kunnen ze lagere inkoopprijzen bedingen en zo fors besparen op de inkoopkosten.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Doel en werking

Bij een inkooporganisatie is er sprake van horizontale marketing. Besluiten worden min of meer democratisch genomen door de aangesloten leden. Hoofddoel is het verbeteren van de inkoopcondities door gezamenlijke orders te plaatsen en dus lagere prijzen te bedingen. Wordt de samenwerking uitgebreid met bijvoorbeeld marketing en verkoopondersteunende activiteiten, dan is er sprake van een verkoopcombinatie. Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsverband van zelfstandige boekhandels Libris en de tabakszaken van Primera.

Franchise

Wordt niet alleen de inkoop maar ook de verkooporganisatie geüniformeerd en centraal aangestuurd, dan is er sprake van franchise. Daarbij gaat het om een herkenbaar bedrijfs- of winkelconcept met eenduidige branding, merknaam, marktbenadering en organisatie. U heeft dan het recht te opereren onder de vlag van de formule, maar u bent over het algemeen geen eigenaar. Wel bestaan er veel verschillende soorten franchising. Voorbeelden van franchiseorganisaties zijn Expert, Multivlaai, De Hypotheker, maar ook sommige vestigingen van McDonald’s en Albert Heijn zijn franchisebedrijven.

Bekijk de video van De Zaak over franchise »

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Je eigen baas te zijn – voor velen klinkt het als muziek in de oren. Je bouwt aan iets wat écht van jou is en hebt de vrijheid om je eigen koers te…
Een tweede onderneming starten klinkt spannend: nieuwe avonturen, extra inkomsten, meer groei. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet vastloopt in regels,…
In een tijd waarin 90 procent van de start-ups de eerste vijf jaar niet overleeft, is een onderscheidend merk het verschil tussen overleven en ten…
Een eigen bedrijf starten is een avontuur vol uitdagingen en kansen. Maar hoe ambitieus je ook bent, zonder de juiste voorbereiding kun je tegen…
Droom je van een eigen winkel? Dat lijkt misschien achterhaald in het online tijdperk, maar niets is minder waar. Met de juiste aanpak en voorbereiding…
Waarom moet je checken of jouw idee al bestaat? Stel, je hebt maandenlang gewerkt aan een innovatief product of een originele naam voor je bedrijf. Je…