Doel en werking
Bij een inkooporganisatie is er sprake van horizontale marketing. Besluiten worden min of meer democratisch genomen door de aangesloten leden. Hoofddoel is het verbeteren van de inkoopcondities door gezamenlijke orders te plaatsen en dus lagere prijzen te bedingen. Wordt de samenwerking uitgebreid met bijvoorbeeld marketing en verkoopondersteunende activiteiten, dan is er sprake van een verkoopcombinatie. Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsverband van zelfstandige boekhandels Libris en de tabakszaken van Primera.
Franchise
Wordt niet alleen de inkoop maar ook de verkooporganisatie geüniformeerd en centraal aangestuurd, dan is er sprake van franchise. Daarbij gaat het om een herkenbaar bedrijfs- of winkelconcept met eenduidige branding, merknaam, marktbenadering en organisatie. U heeft dan het recht te opereren onder de vlag van de formule, maar u bent over het algemeen geen eigenaar. Wel bestaan er veel verschillende soorten franchising. Voorbeelden van franchiseorganisaties zijn Expert, Multivlaai, De Hypotheker, maar ook sommige vestigingen van McDonald’s en Albert Heijn zijn franchisebedrijven.
Bekijk de video van De Zaak over franchise »