Het gedrukte telefoonboek, gebruik jij dat nog? Of alleen als beeldschermverhoger of kastvulling? We zoeken tegenwoordig alles online – van een recept voor het avondeten tot een stukadoor voor de plafonds. Ook dingen die we via via al gehoord hebben bekijken we vaak toch nog even op internet. Het is dus belangrijk dat jouw potentiële klanten jouw onderneming hier ook goed kunnen vinden.
Begin bij het begin
Je moet online ergens gevonden kunnen worden. Zorg dat je in ieder geval een domeinnaam hebt en het begin van je website. Deze hoeft nog niet mee te kunnen draaien op het hoogste niveau, maar zorg er wel voor dat je bedrijfsgegevens correct op je website staan. Denk hierbij aan:
-
Bedrijfsnaam;
-
Adres;
-
Telefoonnummer
-
Mailadres.
Kijk verder dan je eigen website
Heb je eenmaal een begin gemaakt, dan kun je verder bouwen aan jouw online aanwezigheid. Voor mensen die jouw website nog niet kennen, kun je je bedrijfsgegevens namelijk ook op andere plekken achterlaten. Niet alleen op Google (via Google Mijn Bedrijf), maar ook op Facebook en bij de online versie van de Gouden Gids. Maak een Google-Mijn Bedrijf pagina aan en zorg dat je ook bij sites als bijvoorbeeld DeTelefoongids.nl en Openingstijden.nl jouw bedrijfsgegevens achterlaat. Klaar? Dan kun je hier een gratis check doen om te kijken of en hoe jouw gegevens overal vermeld staan.
Een goed plan
Kijk nu weer kritisch naar je eigen website. Wat wil je met je website bereiken? Bedenk van tevoren wat je wilt dat mensen doen op jouw website. Wil je dat ze zich kunnen verdiepen in de diensten die jij aanbiedt, wil je dat ze een offerte aanvragen of dat ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief? Heb je dit doel geformuleerd, dan kun je verder kijken. De kans is groot dat je dan de termen SEO en SEA tegenkomt.
SEO staat voor Search Engine Optimization – zoekmachine optimalisatie. SEO zorgt ervoor dat zoekmachines, zoals Google, jouw website goed kunnen vinden als mensen zoeken naar een bedrijf als dat van jou. SEA staat voor Search Engine Advertising – zoekmachine advertenties. Dit gebruik je om te adverteren bij zoekmachines.
Over SEO, SEA en andere online begrippen kun jij zelf meer kennis opdoen, maar je kunt hier ook hulp bij krijgen van bedrijven als DTG. Tip: op de website van DTG vind je een gratis (!) kennisbank met alles wat je altijd al wilde weten over online marketing.
Aan de slag
Je hebt nu een idee hoe jij jouw bedrijf ook online op de kaart kunt zetten. Wil je meer weten over de trends in de online wereld, welke kansen er voor jou liggen en hoe je deze kunt benutten? Download dan het whitepaper ‘Meer omzet met online ondernemen’.