Inhoudsopgave
Krachtige boodschap
Ga er in eerste instantie van uit dat potentiële klanten niet op jouw aanbod zitten te wachten. Waarom zouden zij geld aan jou uitgeven? Dat willen ze best, maar alleen als ze het idee hebben dat ze waar voor hun geld krijgen. ‘What’s in it for me?’ is de vraag die de klant beantwoord wil zien. Het antwoord op deze vraag is jouw marketingboodschap.
Passieve marketing
Passieve marketing betekent dat je informatie verstrekt over jouwaanbod. Bijvoorbeeld een brochure waarin jouw dienstverlening wordt uitgelegd. Hierbij moet de nadruk liggen op het resultaat. Wat levert het de klant op? Zorg ook voor een informatieve website en maak gebruik van de interactieve mogelijkheden om contact te leggen met de klant en informatie over jouw doelgroep te verzamelen, bijvoorbeeld met een nieuwsbrief en een antwoordformulier.
Actieve marketing
Daadwerkelijk contact leggen met de (potentiële) klant en deze overtuigen van de meerwaarde van jouw aanbod. Dat is actieve marketing. Vormen hiervan zijn bijvoorbeeld het houden van laagdrempelige workshops of presentaties en het versturen van commerciële e-mail met een aanbieding. (Let op: dit mag alleen als de klant hier van tevoren toestemming voor heeft gegeven).
Netwerken
Nieuwe klanten komen voor 70% voort uit een of andere vorm van netwerken. Het zou dus een vaste activiteit van elke ondernemer moeten zijn. Over netwerken bestaan de nodige misverstanden. Een ‘klassieke’ denkfout van ondernemers die ermee beginnen, is dat het snel veel nieuwe klanten oplevert. Wie gelijk met zijn of haar verkooppraatje klaarstaat, wekt de indruk alleen maar aan het eigenbelang te denken. Voordat de klant over de streep wordt getrokken, zal deze er eerst van overtuigd moeten zijn dat je oprecht betrokken bent. Focus dus op het bouwen van relaties en niet op verkoop. De beloning komt dan vanzelf. Pak netwerken gestructureerd aan: zorg ervoor dat je in korte tijd de sterke punten van je bedrijf boeiend kunt presenteren en houd nieuwe contacten ‘warm’ met een snelle follow-up.
Koude acquisitie
Hoewel koude acquisitie (werven van potentiële klanten die je nog niet kent) een van de moeilijkste methodes is om de klantenkring uit breiden, is het voor veel bedrijven de enige manier die ze kennen. Koude acquisitie kan effectief zijn als je snel nieuwe klanten nodig hebt of als je vindt dat andere methodes te lang duren. Het vergt wel doorzettingsvermogen. Vooral in het nabellen van klanten gaat veel tijd zitten, omdat het vaak lang duurt voordat je de juiste contactpersoon weer aan de lijn krijgt. Bedenk van tevoren op welke manier je potentiële klantgroepen gaat benaderen (verkoopbrief, telefonisch of een combinatie), zorg voor een belscript waarbij je rekening houdt met de verschillende manieren waarop op jouw aanbod gereageerd kan worden.
Professionele offerte
Een belangrijk moment in het verkoopproces is het aanvragen van een offerte door de klant. Grofweg zijn er twee soorten offertes: de standaardofferte en maatwerk. In de laatste gaat de meeste tijd zitten, en dien je de nodige zorgvuldigheid in acht te nemen om de klant binnen te halen.
Om een professionele offerte te maken heb je behoorlijk wat informatie nodig. Allereerst natuurlijk wat precies de behoefte van de klant is. Welke oplossing heeft hij nodig en hoe gaat je daarin voorzien? Stuur hierop aan in de offerte: dat wekt vertrouwen bij de opdrachtgever. Probeer ook een beeld te krijgen van zaken die de klant tevreden maken en stem jouw aanbod hierop af.
Ga pas aan de slag met een maatwerkofferte als je zeker weet dat er toestemming is het werk uit te voeren en je in aanmerking komt om het te gaan doen. Uitzonderingen zijn opdrachten van grote bedrijven en overheidsinstellingen. Hierbij is het gebruikelijk dat bij meerdere partijen offertes worden aangevraagd.
Ondersteunende middelen
Je hebt allerlei ondersteunende middelen nodig om jouw bedrijf een ‘gezicht’ op de markt te geven. Tijdens netwerkbijeenkomsten en gesprekken met klanten kan je niet buiten een professioneel visitekaartje. Je verhoogt de professionaliteit en betrouwbaarheid van je bedrijf ook met een eigen huisstijl. Gebruik op alle uitingen (brochures, briefpapier, website, visitekaartjes, bedrijfswagens en – pand) een onderscheidend bedrijfslogo, al dan niet gecombineerd met een steunkleur en pay off of bedrijfsslogan.