Voor webshops valt er op marketinggebied nog een wereld te winnen. De helft van de webshops zegt geen kaas te hebben gegeten van social media marketing en SEA (zoekmachine adverteren), terwijl zij die 'tools' wel dagelijks gebruiken. Er is ook grote diversiteit in de manier waarop het succes van de marketing activiteiten wordt gemeten. Zo blijkt uit onderzoek onder ruim tweehonderd webshops.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Gemiddeld wordt er per webshop 10 uur per week aan marketing besteed. Een op de drie webshops besteedt zelfs nog minder tijd aan marketing! Bij 7 van de 10 webshops is één persoon verantwoordelijk voor de marketing.
Marketingbesluiten worden genomen op basis van gesprekken met collega’s of websites die gespecialiseerd zijn in marketing.

Online marketing

Webshops maken vooral gebruik van online marktplaatsen als Marktplaats, Beslist.nl en Bol.com, social media marketing, SEO, SEA en e-mailmarketing. Bijna driekwart van het marketingbudget wordt aan online marketing besteed, waarbij 60% van de webshops aangeeft dat er ruimte voor verbetering is op de verschillende online marketinginstrumenten zoals SEO, SEA, social media en e-mailmarketing. Zie de grafiek hieronder:

Bron: Insites Consulting (donkerblauw = gebruikte tool; lichtblauw = top 3 belangrijkste tool)

Gemiddeld 40 procent van de webshops besteedt de marketingactiviteiten uit, waarbij dat percentage hoger is bij bedrijven met meer dan twee medewerkers (62 procent), tegenover 28 procent voor bedrijven met één of twee medewerkers.

Uitbesteden: SEO, SEA en online markten

Vooral activiteiten rond SEO (17 procent), SEA (17 procent) en online marktplaatsen (15 procent) worden uitbesteed. Ook voor het type activiteiten geldt dat bedrijven met meer medewerkers meer specifieke activiteiten uitbesteden. Daarbij zijn webshops vooral tevreden over de uitbestede activiteiten rond SEA (63 procent), SEO (54 procent) en vervolgens online marktplaatsen (43 procent).

Onvoldoende tijd en kennis

Onvoldoende tijd (49 procent) en kennis (49 procent) zijn de belangrijkste argumenten voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Een argument om juist niet uit te besteden is de tijd die het managen van externe partners kost in relatie tot het matige resultaat dat uitbesteding oplevert (33 procent) en het feit dat er te weinig controle op dit proces is (30 procent). Dit laatste argument speelt vooral bij de webshops met meer dan twee medewerkers.

Helft webshops tevreden over marketingacties

Alle ondervraagde webshops meten het resultaat van hun marketingacties. Vooral de toename van verkopen is van belang (71 procent), naast het aantal bezoekers (40 procent) en de groei van het aantal klanten (36 procent). Gemiddeld is de helft van de webshops tevreden over het resultaat van de marketingactiviteiten, met name waar het gaat om de online en offline traffic,  de naamsbekendheid en het aantal klanten en verkopen.

Het onderzoek werd in maart van dit jaar door InSites Consulting gehouden onder 234 Nederlandse bedrijven, in opdracht van Marktplaats Zakelijk.

Lees ook:

Zo maak je een goede nieuwsbrief »
Verhoog je omzet met affiliate marketing »
5 content marketing tips van experts »

Wil jij jouw website scannen op techniek, populariteit en kwaliteit van de content? Doe dan nu onze gratis websitescan!

Doe de websitescan!

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…