Nederland kampt momenteel met een groot personeelstekort. Hierdoor is het ontzettend lastig geworden om als werkgever geschikte kandidaten te vinden voor bepaalde functies binnen je organisatie. Klinkt dit probleem je bekend in de oren? Dan wordt het tijd om hier eindelijk wat aan te doen. Daarom zul je in deze blog 6 tips treffen zodat je meer juiste kandidaten voor je organisatie aan kunt trekken. Lees dus verder om van deze tips gebruik te kunnen maken.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Doe aan employer branding

De eerste tip die we je mee willen geven, is om aan employer branding te doen. Employer branding is een krachtige manier om meer kandidaten aan te trekken voor een organisatie. Employer branding is het promoten van het imago van een organisatie als aantrekkelijke werkgever. Door dit te doen, kunnen werkgevers een sterke merkidentiteit creëren die hen onderscheidt van concurrenten en die opvalt en blijft hangen in de hoofden van potentiële kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld door de cultuur, waarden en missie van je organisatie te benadrukken, boeiende vacatures te ontwikkelen of sociale media kanalen te gebruiken om met potentiële nieuwe werknemers te communiceren. Door dit effectief te doen, kunnen organisaties meer gekwalificeerde sollicitanten aantrekken die op zoek zijn naar een bedrijf dat aansluit bij hun eigen waarden en interesses.

Laat huidige werknemers voor je zoeken

Ten tweede kun je als organisatie meer kandidaten aantrekken door huidige werknemers naar hen te laten zoeken. Dit legt de kracht van werving in de handen van werknemers, die hun netwerken kunnen gebruiken en potentiële kandidaten kunnen bereiken die ze kennen of met wie ze in het verleden hebben samengewerkt. De huidige werknemers kunnen de organisatie ook promoten via sociale media en andere online platforms om de bekendheid van vacatures en potentiële carrièrepaden te vergroten. Daarnaast kunnen ze doorverwijzen naar gekwalificeerde kandidaten die mogelijk geïnteresseerd zijn om voor de organisatie te werken. Door huidige werknemers actief te laten helpen bij het werven, kun je als organisatie dus een grotere kandidatenpool opbouwen die gevuld is met meer gekwalificeerde personen.

Bied aantrekkelijke vergoedingen aan

Verder is meer kandidaten aantrekken voor een organisatie makkelijker wanneer je aantrekkelijke vergoedingen aanbiedt. Denk hierbij aan concurrerende salarissen, secundaire arbeidsvoorwaarden en andere financiële prikkels zoals bonussen en aandelenopties. Door van je organisatie een aantrekkelijke bestemming te maken voor potentiële werknemers, kun je talent aantrekken van hogere kwaliteit, met een bredere achtergrond en bereidheid om voor langere tijd voor je bedrijf te werken.

Maak gebruik van social media om je organisatie op de kaart te zetten

Een andere manier om meer kandidaten aan te trekken voor je organisatie is door de sociale media op een paar verschillende manieren te gebruiken. Ten eerste kun je een aanwezigheid creëren op populaire sociale mediaplatforms zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Hierdoor kunnen potentiële kandidaten je organisatie vinden en er meer over te weten komen voordat ze solliciteren. Daarnaast kun je als organisatie vacatures adverteren op deze platforms om meer sollicitaties te genereren. Tot slot kun je sociale media gebruiken om direct in contact te komen met potentiële kandidaten door te reageren op opmerkingen of berichten die ze op je pagina sturen. Dit laat zien dat je organisatie geïnteresseerd is in contact met anderen en dat je actief op zoek bent naar potentiële werknemers.

Hanteer gunstige rest voorwaarden

Als vijfde is het slim om gunstige rest voorwaarden te hanteren. Denk hierbij aan de mogelijkheid van een hogere bonus, pensioenvoordelen en andere stimulansen die het aantrekkelijk en wenselijk maken om bij je organisatie te werken. Daarnaast kan het aanbieden van flexibele roosters en andere extraatjes zoals thuiswerken of telewerken meer mensen aanmoedigen om te solliciteren. Door potentiële werknemers deze aantrekkelijke opties te bieden, kun je als organisatie een omgeving creëren die aantrekkelijk is voor werkzoekenden en je kansen vergroten om toptalent aan te trekken.

Neem deel aan evenementen en beurzen

Het bijwonen van evenementen en beurzen kan ook je organisatie helpen meer kandidaten aan te trekken. Hiermee kun jij je zichtbaarheid vergroten en kansen creëren om te netwerken. Door deel te nemen aan deze evenementen kun je jouw positieve cultuur, waarden en teamstructuur laten zien aan potentiële kandidaten. Dit is een effectieve manier om meer bekendheid te krijgen en in contact te komen met mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn om bij je organisatie te komen werken. Daarnaast biedt het bijwonen van evenementen zoals banenbeurzen of seminars je organisatie de mogelijkheid om rechtstreeks met werkzoekenden te praten, hen beter te leren kennen en te bespreken wat je kandidaten zou kunnen bieden.

Al met al zijn dit goede manieren om mensen aan te trekken en hun interesse te wekken voor een functie bij jouw onderneming.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Kerst is het feest van de verbinding. Met familie en ook anderen. Misschien vier jij de kerst in een ander land? Of ben je hier en is met kerst de…
Sales & Operations Planning, kortgezegd S&OP of zelfs SOP, is een belangrijk bedrijfsproces wat allerlei bedrijven die met verkoop te maken hebben…
Ben je op zoek naar een nieuwe en vooral ook duurzame vloer voor je bedrijfspand, dan zijn er verschillende mogelijkheden waaruit je kunt kiezen….
De luchtkwaliteit in industriële omgevingen heeft een aanzienlijke impact op zowel de productiviteit als de gezondheid van werknemers. Vervuilde…
Het digitale tijdperk heeft geleid tot aanzienlijke veranderingen in de financiële sector, met name op het gebied van bankieren. Ondernemers worden nu…
We kennen allemaal James Bond wel, de ultieme spion en meester in het onopgemerkt observeren van zijn doelen. Hij zou waarschijnlijk een flink stuk…