Categorieën

Een elektronisch point of sale-systeem oftewel een kassasysteem kan ongekende waarde hebben voor ieder horecabedrijf. Veel ondernemers en bedrijven in de horeca onderschatten de waarde die een geavanceerd horeca kassasysteem kan hebben. Wanneer deze op de juiste manier gebruikt wordt en geïntegreerd wordt met andere bedrijfsprocessen dan zijn er vaak tal van besparingen en optimalisaties te realiseren, waarbij het kassasysteem het kloppende hart van de onderneming vormt.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Ieder horecabedrijf heeft haar eigen behoeftes

De horeca is een grote industrie die bestaat uit tal van verschillende soorten ondernemingen met elk hun eigen behoeftes met betrekking tot een kassasysteem. De snackbar om de hoek vraagt natuurlijk wat anders van het kassasysteem dan het hotel met 200 kamers in de binnenstad. Er zijn echter wel een aantal zaken die vrijwel overal belangrijk zijn met betrekking tot kassasystemen horeca. Zo is het voor vrijwel alle ondernemingen essentieel dat het systeem gekoppeld is aan een pinapparaat, zodat rekeningen direct betaald kunnen worden en als zodanig in het systeem terecht komen. Voor sommige bedrijven die ook producten verkopen, zoals merchandise, is het soms ook handig om een scanner met een barcode te koppelen aan het kassasysteem.

Gebruiksvriendelijk en bestand tegen een stootje

Dagelijks wordt er binnen een horecaonderneming continue gebruik gemaakt van het kassasysteem en de gebruiksvriendelijkheid hiervan is dan ook cruciaal. Naast het feit dat de software makkelijk moet zijn om te bedienen, moet de hardware ook hufterproof zijn, omdat er nog weleens een glas of bord om kan vallen binnen een horecaonderneming. Het is voor het bedrijf ook belangrijk dat het bedienend personeel snel en gemakkelijk getraind kan worden om het systeem te gebruiken. De doorloop qua personeel is relatief hoog binnen de horeca en een snelle en efficiënte training is dan ook essentieel.

Alle kassadata opgeslagen in de cloud

De hoeveelheid data die in een kassasysteem terechtkomt is ongekend groot. De meeste moderne varianten werken met een cloud-based oplossing, waarbij alle gegevens online worden opgeslagen en er ook altijd een back-up beschikbaar is, zodat er nooit data verloren zal gaan. Daarnaast maakt dit het ook mogelijk om de kassa te koppelen aan de boekhoudsoftware en alle verkoopcijfers en omzetten direct in de boekhouding verwerkt worden. Een groot voordeel hiervan, is dat dit de mogelijkheid biedt om de boekhouding altijd live in te zien, waardoor budgetten en prognoses indien nodig aangepast kunnen worden voor een verbetering van het bedrijfsresultaat.

Makkelijker boekhouden

Naast het vergemakkelijken van de boekhouding, zijn er nog een aantal andere bedrijfsprocessen, waarbij een geavanceerd kassasysteem mee kan helpen aan verdere optimalisatie. De samenstelling van het menu is hiervan een goed voorbeeld. Door de kassadata te gebruiken, is het mogelijk om de bestverkochte producten te onderscheiden van de minst verkochte producten, zodat dit een rol kan spelen in de samenstelling van nieuwe menukaarten en het bepalen van de prijsniveaus. Over het algemeen heeft dit een positieve invloed op het bedrijfsresultaat.

Nooit meer roosterproblemen

Het plannen van de personeelsbezetting kan soms een behoorlijke uitdaging zijn en elke hulp hierbij is dan ook vaak meegenomen. De data uit een kassasysteem kan hierbij een zeer grote rol spelen. Met behulp van de kassadata, is het namelijk mogelijk om de piekdruktes te bepalen per dag van de week per seizoen. Hoe meer data er wordt ingevoerd, hoe beter de prognoses ook zullen werken. Het is hiermee een stuk makkelijker om tot de juiste roosters en shifttijden te komen, wat ervoor zorgt dat er minder verassingen met onverwachte drukte plaatsvinden en de gasten over het algemeen een betere dienstverlening ontvangen, omdat de spanningsboog voor het personeel niet te strak staat.

De beste service voor de gast

Het allerbelangrijkste in de horeca, is natuurlijk de beleving van de gasten en de kwaliteit van de service. Een kassasysteem kan hierbij helpen. Het is mogelijk om met moderne kassasystemen gebruik te maken van zogenaamde handhelds, waarbij de bediening dicht bij de gasten kan blijven en de kans op foute bestellingen verkleind wordt. Daarnaast is het mogelijk om het systeem dusdanig in te stellen dat bepaalde tafels van kleur veranderen wanneer deze op basis van inactiviteit in de kassa aandacht nodig hebben. Een integratie met verschillende beeldschermen in de keuken en achter de bar, maakt de binnenkomende bestellingen overzichtelijk voor alle afdelingen en voorkomt dat mensen lang op hun bestelling hoeven te wachten. Tot slot voorkomt dit ook het eeuwenoude werken met bonnetjes achter de bar en in de keuken.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Je leest het goed: 99% van de bezoekers van jouw websites doet niets. Ze komen en gaan zonder ook maar één conversiedoel te voltooien, zoals…
Nederland kampt momenteel met een groot personeelstekort. Hierdoor is het ontzettend lastig geworden om als werkgever geschikte kandidaten te vinden…
Payhawk heeft een nieuwe functie voor internationale betalingen gelanceerd. Hiermee kunnen klanten betalingen doen in meer dan 50 valuta’s in meer dan…
Tegenwoordig wordt de online aanwezigheid van bedrijven meer dan ooit bepaald door hun zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google. Terwijl veel…
In de immer competitieve wereld van online zichtbaarheid is het essentieel om je plek in de zoekresultaten van Google te optimaliseren. Stel je voor…
Bent u een ondernemer in de flexbranche met grootse plannen? Heeft u ambities om uw uitzendbureau naar een hoger niveau te tillen of droomt u ervan om…