Inhoudsopgave
Een te laag tarief rekenen
Reken zeker niet te weinig voor jouw producten en diensten. Beginnende ondernemers hebben vaak de neiging niet teveel te vragen, omdat ze pas ‘net komen kijken’. Ze willen eerst aan een portfolio bouwen, om bewijslast te verzamelen. Maar de kwaliteit van jouw werk heeft niets te maken met hoe lang je ondernemer bent toch? Besef ook dat je daardoor een verkeerd teken afgeeft naar jouw potentiële klant: kennelijk moet dit betaald worden voor de kwaliteit die je levert. Durf jouw producten en diensten op waarde te schatten – en ga je op je strepen staan als dat nodig is. Voor kwaliteit moet betaald worden.
Vergeten je merknaam te registreren
Leg, voordat je ‘met je bedrijf de markt op gaat’, jouw concept eerst vast als merk. Met een merkregistratie sta je het sterkst tegen kopieergedrag – en stel je jouw originaliteit veilig. En dat is nodig voor succes. Je bent immers inwisselbaar als andere ondernemers jou na kunnen doen, zonder dat je daar tegenin kunt gaan. Dus: vergeet niet je merknaam te registreren!
Merkregistratie voor slechts 80 euro per jaar
Een merkregistratie in de Benelux (voor 3 klassen) kost je slechts 800 euro. Dat is dus maar 80 euro per jaar.
Regel je merknaam op tijd
Zorg dat je merknaam geregistreerd is voordat je gaat investeren. Want jouw merk moet wel aan een aantal juridische eisen voldoen, om ook als zodanig geregistreerd te kunnen worden. Blijkt dat je terug moet naar de tekentafel? Dan is het heel vervelend als je al geld hebt gestoken in – bijvoorbeeld – marketing, design en inkoop.
In de blog ‘5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient’ leggen we meer uit over het nut en de noodzaak om jouw merknaam te registreren.
Niet durven investeren
Veel starters denken wel drie keer na voordat ze een euro uitgeven. Zeker als je nog niets verdient, is investeren uit eigen zak ook best spannend. Maar een investering betaalt zich altijd terug. – en gaat je je waarschijnlijk zelfs méér opleveren. Dat is ook de reden van je investering: dat je er succes mee boekt en op de lange termijn voordeel uit haalt. Mocht dat het niet het geval zijn, dan heb je er in ieder geval wat van geleerd.
Te bescheiden zijn
Als niemand weet dat je goed bent, ben je nergens. Zichtbaarheid is heel belangrijk, om aan je klantenkring én je imago te kunnen bouwen. Dus durf jezelf te promoten. Als je niet in jezelf gelooft, dan doet niemand dat.
Alles zelf willen doen
Er komt veel kijken bij een eigen onderneming. Om je zaak draaiende te houden, krijg je onvermijdelijk óók te maken met zaken als inkoop, verzending, belastingen, administratie, marketing…In het begin doen starters zoveel mogelijk zelf om kosten te besparen. Maar je kunt toch niet overal goed in zijn en het kost je ook nog eens veel tijd. Besteed die tijd dan aan datgene waar jij goed in bent en waar geld mee verdiend kan worden. Dát is uiteindelijk jouw bestaansrecht.
Het is erg zonde als je zo druk bent met de organisatorische kant van je bedrijf, dat de kwaliteit van jouw producten en diensten eronder lijdt. Dat gaat je uiteindelijk veel meer geld kosten dan het inhuren van deskundigen als een boekhouder, business adviseur, tekstschrijver of websitebouwer. Zij zijn net als jij goed in hun vak. Daar wordt jouw bedrijf alleen maar beter van!
Meer weten?
Een juiste merkbescherming vraagt om een zorgvuldige afweging. Wij adviseren je hier graag over en nemen het traject van naamsonderzoek tot succesvolle merkregistratie desgewenst helemaal voor je uit handen. Neem hiervoor gerust vrijblijvend contact op met merkenbureau Merk-Echt.