In januari lanceert Nissan een tweede versie van de Nissan LEAF met een grotere actieradius. Op een volgeladen accupakket beloven de Japanners in de standaard test voor elektrische auto's een bereik van 250 kilometer. Daarmee is hij - als je de Tesla even vergeet - de nieuwe recordhouder. Maar dat is dan ook een heel ander soort – en vooral ook veel duurdere – elektrische auto.

Of je die 250 kilometer in de praktijk ook haalt? Dat hangt natuurlijk van de omstandigheden af. En je rijstijl. Bij een eerste kennismaking in Zuid-Frankrijk bewijst de long range Leaf zich in elk geval als een serieus te nemen alternatief voor verreweg de meeste zakelijke gebruikers.

Nieuwe techniek

Zelf vraag ik me dan meteen af hoe ze dat gefikst hebben. Door er á la Tesla gewoon een enorme partij accu’s in te zetten? Antwoord: nee, het battery pack is zelfs precies even groot. Ze hebben namelijk een nieuwe techniek ontwikkeld die meer dan een kwart extra energie kan opslaan. Met die nieuwe hightech ‘cellen’ is de auto maar 21 kilo zwaarder.

Bijkomend voordeel is dat het opladen net zo rap gaat als bij de huidige Nissan LEAF. Met een snellader ben je in een half uur weer in business. Dat is geen loze belofte, want zo snel kreeg ik hem ongeveer weer terug nadat hij in een extreme testrit met een route over de Col de Turini was leeg getrokken. In de voetsporen van de rallyrijders in de Monte Carlo rally die in de ‘nacht van de lange messen’ een fameuze nachtelijk proef naar de bergpas op dik 1.600 meter hoogte afraffelen.

In mijn geval in vlot tempo, maar zonder je leven in de hand te nemen zogezegd. Zelfs in die extreme testrit met ontelbare hairpins en stijgingspercentages tot 9 procent – berensteil – noteert het grote beeldscherm uiteindelijk een bereik van 155 kilometer. Zie dat dan maar als een minimum waarde.

3 cent per kilometer

En ja… intussen weer bekomen van de langs de diepe afgronden met symbolisch lage muurtjes ietwat opgelopen bloeddruk, thank you very much. Wie zei daar dat elektrische auto’s niet spannend zijn?!

Met een realistische range rond de 200 kilometer ligt feitelijk heel ons land – en zo hier en daar een stukje bij de buren – binnen bereik. En in de vakantie dan? Mocht je ook naar de Col de Turini willen: Nissan LEAF-rijders kunnen gebruik maken van een vakantieauto.
En dan is er natuurlijk ook nog dat kleine detail van 4 procent bijtelling. En brandstofkosten van 3 cent per kilometer. Of nul, als je onderweg de bijgeleverde snellaadpas kunt gebruiken.

Ook praktische tips in je mailbox?
Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang de nieuwste artikelen, gratis whitepapers en handige tips en tricks voor ondernemers.
Lees hier ons Privacy statement
Tip: Werknemers door laten werken na hun pensioen
Met deze krappe arbeidsmarkt wil je jouw ervaren werknemer misschien door laten werken na zijn pensioen. Dan kan via de de populaire Doorwerkregeling. Dit en meer op Ideale later.
Lees ook…
De gasprijzen zijn hoger dan ooit en verschillende regeringsleiders en CEO’s spreken zelfs van een Europese gascrisis. Niet alleen consumenten merken…
Steeds meer ondernemers kiezen voor het werken met portalen, wat goed aansluit op de multi-channel strategie waar veel bedrijven eerder al voor…
In PowerPoint kunt u sinds kort gebruikmaken van de volgende nieuwe…