Elektrisch rijden is sterk in opkomst en ook steeds meer ondernemers kiezen voor een elektrisch voertuig. Dat is duurzamer en je profiteert nu nog van fiscale aankoopvoordelen, een verlaagde bijtelling en subsidies. Toch lopen bedrijven ook tegen barrières aan bij een overstap naar elektrisch. In dit artikel zetten we de belangrijkste vragen en voor- en nadelen op een rij.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Steeds meer Nederlanders kiezen voor een elektrische auto

Er zijn steeds meer elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Aan het eind van 2022 waren er ruim 309.000 volledig elektrische auto’s. Dat zijn er bijna 60.000 meer dan in 2021.

Niet alleen de volledig elektrische auto is in trek. Ook kiezen automobilisten vaker voor een hybride of plug-in hybride (PHEV). Dat is een auto die zowel op elektriciteit als op benzine rijdt. Meer dan 179.000 Nederlanders hebben voor deze mogelijkheid gekozen.

Is elektrisch rijden de toekomst?

Daar lijkt het wel op. Vanaf 2035 is de aanschaf van nieuwe benzine- en dieselauto’s in de EU helemaal verboden. Het overstappen naar elektrisch is dus zeker iets om over na te denken.

Is elektrisch beter voor het milieu?

Elektrische auto’s stoten geen of aanzienlijk minder schadelijke stoffen uit, zoals CO₂, fijnstof en stikstof. Elektrisch vervoer speelt dan ook een belangrijke rol in de vermindering van de CO2- en stikstofuitstoot en de verbetering van de luchtkwaliteit in ons land.

Elektrisch rijden past dus heel goed bij duurzaam ondernemen. Je helpt niet alleen het milieu, maar versterkt ook het imago en karakter van je bedrijf op het gebied van innovatie en duurzaamheid.

De kosten van het rijden van een elektrische auto

Sommige mensen zeggen dat elektrisch rijden ontzettend duur is, terwijl anderen aangeven dat het uiteindelijk voordeliger is. Hoe zit dat precies?

Aanschafkosten

De aanschafkosten van een nieuwe elektrische auto zijn vaak hoger dan die van fossiel aangedreven modellen. Er zijn tweedehands elektrische auto’s, maar deze zijn moeilijker te vinden dan een tweedehands benzine of diesel.

Je zult bij de aanschaf dus rekening moeten houden met een wat hogere prijs, al zijn er allerlei subsidies (waarover later meer). Het verschil in prijs zal trouwens op termijn waarschijnlijk veranderen, aangezien accu’s voor elektrische auto’s goedkoper worden. Verder introduceren merken steeds meer betaalbare elektrische personenauto’s.

Verbruikskosten

Of de verbruikskosten hoog zijn, ligt aan de energieprijzen en aan de plek van opladen. Over het algemeen kun je het best thuis opladen. Hiervoor betaal je hetzelfde stroomtarief als voor de andere apparaten in jouw huis. Dit kan heel voordelig zijn, zeker wanneer de energiekosten niet al te hoog zijn.

Op dit moment is dat wel het geval, dus zal elektrisch rijden – afhankelijk van je energiecontract – niet veel voordeliger zijn dan het rijden van een benzine of dieselauto.

Het is dus lastig vast te stellen of de verbruikskosten van het rijden van een elektrische auto hoog zijn of niet, aangezien dit erg afhangt van de energieprijzen.

De fiscale voordelen van een elektrische auto van de zaak

Het gebruik van een elektrisch voertuig heeft enkele financiële voordelen. Zo zijn elektrische auto’s vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb) en van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm).

Voor semi-elektrische auto’s die minder dan 50 g CO₂ per kilometer uitstoten, betaal je een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting.

Mocht je gebruik willen maken van dit fiscaal voordeel, dan moet je wel opschieten. De fiscale regels voor elektrisch rijden gaan namelijk veranderen. Vanaf 2025 ga je zowel motorrijtuigenbelasting (mrb) als belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) betalen.

Daarnaast kun je als je investeert in bedrijfsmiddelen in aanmerking komen voor de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

Verder is er de milieu-investeringsaftrek (MIA). Je kunt daarmee tot maar liefst 45 procent van het investeringsbedrag afhalen van de fiscale winst. Hoe hoog dit percentage precies is, ligt af van de gangbaarheid van het middel dat je inzet en de milieueffecten.

Tot slot kun je gebruikmaken van de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) wanneer je in een milieuvriendelijk bedrijfsmiddel investeert.

Ga na of er subsidies voor elektrische auto’s zijn

Er zijn verschillende subsidies voor de aanschaf en lease van elektrische voertuigen:

  • Voor de aanschaf of lease van elektrische bestelauto’s of vrachtwagens kunt je de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) gebruiken.
  • Informeer daarnaast naar lokale subsidies bij je gemeente of provincie. De subsidies van een aantal gemeenten staan op Nederland Elektrisch.

Bijtelling van elektrische voertuigen

Op dit moment kun je gebruikmaken van een lagere bijtelling voor een elektrische auto van de zaak. Het percentage bijtelling voor elektrische auto’s die in 2022 op naam zijn gezet, is 16 procent. Dit percentage geldt tot het drempelbedrag van € 35.000. Heeft de auto een hogere catalogusprijs? Voor elke euro erboven rekent de overheid 22 procent bijtelling.

De verlaagde bijtelling voor elektrische auto’s wordt langzaam afgebouwd. In 2023 betaal je als ondernemer het lagere 16 procent tarief alleen nog over een maximale catalogusprijs van € 30.000.

Het opladen van een elektrische auto

Een nadeel van het rijden van een elektrische auto, is dat het tijd kost op hem op te laden. Vaak kun je de auto ‘s nachts opladen, zeker als je een laadpaal thuis hebt.

Daarna kun je vaak 300 tot 350 kilometer rijden. Dat is over het algemeen voldoende voor de dagelijkse afstanden. Ook komen er steeds meer (snel)laadpalen bij, waardoor je op meer verschillende plekken je auto op kunt laden.

Elektrische bestelbussen

Ook de populariteit van de elektrische bestelbus groeit. Sinds begin dit jaar zijn er in Nederland 58 procent meer verkocht, zo blijkt uit onderzoek. Ondanks deze groene cijfers is het aandeel elektrisch op de totale hoeveelheid bestelauto’s met 1,4 procent vrij klein.

Volgens de onderzoekers zeggen ondernemers wel te willen overstappen, maar ervaren ze te veel drempels om een elektrische bus te kopen. Denk aan de hoge aanschafprijs, een beperkte actieradius en de laadinfrastructuur.

Toch zijn er goede redenen om de stap wel te nemen, zeker voor zelfstandig ondernemers die veel in steden werken. Zo wordt het voor zakelijk vervoer in 2025 verplicht om uitstootvrij binnensteden in te rijden. In veel Nederlandse gemeenten zijn of worden zero-emissiezones in het leven geroepen. Om welke gebieden het gaat, kun je zien op opwegnaarzes.nl.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Wat is een luxe auto? Als we de strikte, conservatieve definitie zouden volgen, zou het iets zijn in de trant van een gigantisch, opvallend en toch…
De voedselveiligheid is een belangrijk onderwerp voor zowel consumenten als producenten. Het is daarom van groot belang dat er voldoende toezicht wordt…
Kenmerkend aan het runnen van een succesvolle zaak is dat elke cent telt. En dat financiële flexibiliteit geen luxe is, maar een noodzaak. Hierdoor is…
Als bedrijf kun je absoluut niet meer zonder snel en vooral ook stabiel internet. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor kleine…
Webshops streven ernaar om bestellingen snel en accuraat te verwerken en tegelijkertijd de kosten laag te houden. Een van de manieren waarop ze dit…
Op zakelijk gebieden streven bedrijven er steeds meer naar om hun medewerkers een werkomgeving te bieden die niet alleen comfortabel is, maar ook de…