Categorieën

Nu de kerstdagen weer voor de deur staan, vraag je jezelf misschien (weer eens) af: moet ik zakelijke kerstkaarten sturen naar mijn relaties en partners? De één vindt het een goed idee, terwijl de ander denkt dat het verspilling van tijd en geld is.

Inhoudsopgave

Maar: met een succesvolle zakelijke kerstkaart kun je écht iets bereiken. In dit artikel vertellen we je er graag meer over zodat je eventueel nog op tijd bent met het versturen van kerstkaarten aan partners, opdrachtgevers en andere zakelijke relaties.

Kerstkaarten zorgen voor een sterkere klantrelatie

Natuurlijk kost het even tijd, energie en geld om je zakelijke relaties een kerstkaart te sturen. Maar: wist je dat het wel kan helpen om je klantrelatie te versterken? Er zijn namelijk genoeg partners die je geen kerstpakket stuurt, maar waar je wel even aan wilt laten weten dat je er nog bent én waarbij je de onderlinge relatie weer even een boost wilt geven. Als dat je doel is dan is het versturen van zakelijke kerstkaarten zeker een goed idee.

Let er wel goed op hoe je zo’n zakelijke kerstkaart in elkaar zet. Zorg ervoor dat de boodschap op de kerstkaart persoonlijk gericht is op de desbetreffende klant en dat de kaart past bij de organisatie waarnaar je ‘m stuurt. Misschien heb je wel een leuke herinnering samen of hebben jullie samen een mijlpaal bereikt. Benadruk dat zeker om zo net even wat meer te vertellen dan alleen een kerstgroet.

Waardering uitspreken door middel van zakelijke kerstkaarten

Dat kan uiteraard sowieso een reden zijn om een zakelijke kerstkaart te sturen: om te benadrukken hoe tevreden je bent of was met de samenwerkijng die jullie dit jaar hebben gehad. Kerstmis is namelijk hét moment om de mensen om je heen te vertellen waarom je zo blij met ze bent, dus waarom zou je dat niet doen met zakelijke relaties? De tekst die je op zo’n zakelijke kerstkaart zet is weliswaar iets anders dan een kaart aan familie.

Dit betekent echter niet dat je het niet persoonlijk aan kunt pakken. Laat je zakelijke partners weten waarom je dankbaar bent voor de samenwerking en wens ze het allerbeste voor het nieuwe jaar. Wie weet komt er op die manier vanzelf weer een nieuwe samenwerking en zo niet: dan heb je in ieder geval een goede indruk achtergelaten. In beide gevallen is het goed voor de groei van je bedrijf. Ook daarom is het versturen van zakelijke kerstkaarten dus zeker een goed idee.

Promoot een nieuwe dienst of product met kerstkaart

Naast het versterken van de onderlinge zakelijke band en het uitspreken van waardering voor jullie samenwerking is een zakelijke kerstkaart tot slot het middel om een nieuw product of nieuwe diensten aan te kondigen. Wanneer je ervoor zorgt dat dit niet de basis van de kaart is, maar meer een extraatje dan kan dat prima. Is dat niet het geval dan wordt de kerstkaart al gauw als reclame gezien en dat is zonde van de rest van je doel met zakelijke kerstkaarten. Pak het dus op de juiste manier in.

Dat doe je door bijvoorbeeld naast de kerstkaart een kleine brochure of folder in de envelop te stoppen. Houd het klein met weinig tekst en weinig beelden, zodat het echt als een extraatje wordt gezien. Leg in een paar zinnen uit wat het nieuwe product of de nieuwe dienst is en zet je telefoonnummer en/of website er meer voor meer informatie. Zorg dat dit foldertje heel minimaal is en dat het design van de kerstkaart er echt uitspringt zodat de focus op je zakelijke kerstkaarten blijft liggen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als starter of zzp’er een zakelijke lening afsluiten. Dat blijkt in de praktijk vaak lastiger dan gedacht. De Zweedse fintech Creddo heeft een nieuwe…
De meeste mensen zijn een groot gedeelte van de dag bezig met informatie vergaren via het internet. We zoeken naar antwoorden op vragen, bestellen…
Er bestaan allerlei soorten bedrijfsverzekeringen en niet voor iedereen is het altijd even duidelijk wanneer het handig of zelfs verplicht is om…