Inhoudsopgave
1. Gebruik het complimenten ABC
Tenzij uw bedrijf een van de gunstige uitzonderingen op de regel vormde, zal ook uw zaak het in het afgelopen jaar niet makkelijk hebben gehad. In die laatste paar woorden ligt een heleboel besloten: de inspanningen die u en uw personeel zich het afgelopen jaar hebben getroost om toch een zo goed mogelijk resultaat te behalen.
Prijs die inspanningen (“Dankzij jullie inzet hebben wij het afgelopen jaar ….. enzovoort”) en houd daarbij in gedachten dat zogenoemde procescomplimenten beter werken dan eigenschapscomplimenten (“Jij hebt het goed gedaan, omdat ….. enzovoort”).
Immers, prestaties kunnen altijd beter, terwijl lang niet iedereen over dezelfde eigenschappen beschikt en dus ook niet iedereen zich aangesproken zal voelen.
Het
complimenten ABC bestaat uit:
complimenten ABC bestaat uit:
Accuraat (Accurate) | Geloofwaardig (Believable) | Constructief (Constructive) |
Vermeld een resultaat waaraan de gecomplimenteerde ook daadwerkelijk heeft bijgedragen | Blijf realistisch, overdrijf niet | Houd mensen een doel voor ogen dat haalbaar is, zodat zij ook gerichte stappen in die richting kunnen ondernemen |
2. Vermijd te veel cijfers
Tenzij u zeker weet dat uw personeel houdt van cijfers en grafieken, kunt u er in uw presentatie beter zo min mogelijk gebruiken. Van de groeicijfers van de economie wordt ook niemand warm.
De meeste mensen identificeren zich met passie en energie – bied ze aanknopingspunten voor het halen van hun doelen (“Eind van dit jaar kunnen wij …..”).
3. Maak er een persoonlijk verhaal van
In plaats van het zoveelste saaie verhaal (met alle respect), kunt u er natuurlijk iets persoonlijkers van maken. Wellicht heeft u – of het bedrijf, tijdens een personeelsuitje – zodanige ervaringen opgedaan, dat die zich lenen voor een analogie.
Stel, u heeft een survivaltocht gemaakt, dan kunt u de voorvallen tijdens die tocht als vergelijking gebruiken voor gebeurtenissen van het bedrijf (“Wij moesten toen een zware hindernis nemen en zijn daarin geslaagd dankzij …..”).
Of u neemt een sport, waarvan u weet dat die uw medewerkers aanspreekt, als vergelijkingsmateriaal.
4. Maak het niet te lang
U zult het vast zelf ook wel eens hebben meegemaakt: de toehoorders werpen elkaar blikken toe in de trant van ‘Gaat dit nog lang duren?’ Een te lange speech is ‘dodelijk’ voor het geloof en vertrouwen in uw leiderschap. Houd vijf minuten als uiterste maximum aan. Alles daarboven is te lang.
En, tot slot,
bereid uw speech goed voor. Het is misschien een open deur, maar een gewaarschuwd(e) man/vrouw telt voor twee.
bereid uw speech goed voor. Het is misschien een open deur, maar een gewaarschuwd(e) man/vrouw telt voor twee.