24 oktober 2011
Een inkoopcombinatie is een bundeling van min of meer gelijksoortige ondernemers die gezamenlijk producten en diensten inkopen. Door het grotere volume kunnen ze lagere inkoopprijzen bedingen en zo fors besparen op de inkoopkosten.

Doel en werking
Bij een inkooporganisatie is er sprake van horizontale marketing. Besluiten worden min of meer democratisch genomen door de aangesloten leden. Hoofddoel is het verbeteren van de inkoopcondities door gezamenlijke orders te plaatsen en dus lagere prijzen te bedingen. Wordt de samenwerking uitgebreid met bijvoorbeeld marketing en verkoopondersteunende activiteiten, dan is er sprake van een verkoopcombinatie. Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsverband van zelfstandige boekhandels Libris en de tabakszaken van Primera.

Franchise
Wordt niet alleen de inkoop maar ook de verkooporganisatie geüniformeerd en centraal aangestuurd, dan is er sprake van franchise. Daarbij gaat het om een herkenbaar bedrijfs- of winkelconcept met eenduidige branding, merknaam, marktbenadering en organisatie. U heeft dan het recht te opereren onder de vlag van de formule, maar u bent over het algemeen geen eigenaar. Wel bestaan er veel verschillende soorten franchising. Voorbeelden van franchiseorganisaties zijn Expert, Multivlaai, De Hypotheker, maar ook sommige vestigingen van McDonald’s en Albert Heijn zijn franchisebedrijven.

Bekijk de video van De Zaak over franchise »

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven.
Lees hier ons Privacy statement

Lees ook…