In de bijzonder strenge winter van 2009 was er één ondernemer die er dankzij de plotselinge kou warmpjes bij kwam te zitten. In één klap was Strooizout.nl de grootste online leverancier van strooizout in Nederland. Dat was 5 jaar geleden. Hoe staat het nu met het bedrijf?

Grootste
Strooizout.nl meldt trots de grootste online strooizoutleverancier van Nederland te zijn voor zowel particulieren, bedrijven als instellingen. “Het plan voor de online webshop is in de winter van 2009 ontstaan en uitgevoerd”, zegt directeur Danny Campion. “En we zien dat als het in Nederland koud en glad wordt, de zaken plotseling geweldig goed gaan. Toen het afgelopen Eerste Kerstdag begon te sneeuwen, hebben we een gigantische hoeveelheid telefoontjes, mailtjes en bestellingen verwerkt. Gelukkig hebben we nog voldoende voorraad van vorig jaar over.”

Afhankelijk
Meer dan andere bedrijven is dat van Campion afhankelijk van de weersomstandigheden. Dankzij de strenge winters van 2009 en 2010 gingen de zaken uitstekend. “Daarna werd het veel rustiger.

Destijds werd er over strooizout geschreven dat het ‘het nieuwe witte goud’ was. Dat valt in de praktijk reuze mee. Je moet echt een enorme hoeveelheid zout afzetten als je een flinke boterham wilt verdienen.”

Talloze handelaren stortten zich sindsdien op strooizout. “Na de eerste kleine successen heeft dat de afgelopen jaren ook de eerste faillissementen opgeleverd. Sommige zochten hun heil in slechte kwaliteit strooizout uit Egypte. Het moest ineens overal vandaan komen. In heel veel van die mijnen werden te weinig toevoegingsmiddelen bijgevoegd, waardoor je eindigt met een klont van 25 kilo strooizout.”

Opportuniteitsproduct
Heeft het zin om veel reclame te maken voor zijn product? “Eigenlijk niet. Strooizout is een opportuniteitsproduct. We hebben net de drukte rond kerst gehad, maar drie weken geleden wilde men nog helemaal geen zout hebben. Wij spelen alleen in op de beleving van onze klanten: wees niet te laat, zorg voor een paar zakken in je huis of bedrijf. Maar Nederland komt pas in beweging als het glad en wit is. Ondertussen investeren we in onze opslag en zoeken we betrouwbare partijen die ook zout kunnen leveren als de wereld erom schreeuwt.”

Met zijn zes man personeel kan hij vanuit de zeven opslagplaatsen garanderen dat alle bestellingen “meestal binnen 24 uur” kunnen worden geleverd. “Het gaat meestal om pakketten van 6 tot 12 zakken van 25 kilo”, zegt Campion. “En een nieuwe trend is dat buren de straat gemeenschappelijk inkopen.”

Internationaal
Denkt Campion dat zijn business ook succesvol kan zijn in het buitenland? “We hebben nagedacht over uitbreiden naar het buitenland. Het is echter moeilijk om daar een grondige prognose op los te laten. Op strooizout kun je geen voorspeling op loslaten. Dit jaar hebben we pas 800.000 kilo verhandeld. Dat is aanzienlijk minder dan het recordjaar 2010, toen we 8,6 miljoen verkochten. Met strooizout is het is een kwestie van alles of niks.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…