Wat is cloud computing en hoe werkt het?
Het bijzondere aan cloud computing is dat het hele proces niet meer verloopt via een eigen fysieke server die ergens in een apart lokaal in of buiten je bedrijf staat: het kan gewoon allemaal via een host in de cloud.
Maar dat is ook een echte, fysieke server. Hij is eigendom van en wordt beheerd door een andere partij die jij vertrouwt: een provider. Dit bedrijf zorgt via het internet voor de opslag van data en de applicaties waarmee je medewerkers werken en met elkaar overleggen.
Deze provider beheert de cloud infrastructuur, servers en software die nodig zijn om spraak- en videocommunicatie mogelijk te maken. Via een abonnement kun je toegang te krijgen tot zijn diensten.
Cloudcommunicatie
Cloudcommunicatie is één platform voor al je communicatiemiddelen: van vaste en mobiele telefonie, e-mail, chat, video, internet, VPN: allemaal op één geïntegreerd platform. En dat platform is – net zoals je cloud-applicaties – flexibel, schaalbaar én overal en altijd te gebruiken.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van cloudcommunicatie?
- Cloudcommunicatie elimineert de noodzaak voor dure investeringen in hardware en infrastructuur. In plaats van te investeren in lokale servers en telefooncentrales, kun je eenvoudig gebruikmaken van de diensten van providers en betalen voor wat ze nodig hebben op basis van een abonnementsmodel.
- Cloudcommunicatieoplossingen kunnen gemakkelijk worden opgeschaald of afgeschaald op basis van jouw behoeften. Of het nu gaat om het toevoegen van nieuwe gebruikers of het vergroten van de bandbreedte, de cloud biedt flexibiliteit om zich aan te passen aan de groei van je bedrijf.
- Met cloudcommunicatie kunnen jouw medewerkers vanaf elke locatie toegang krijgen tot bedrijfscommunicatiediensten, zolang ze maar een internetverbinding hebben. Dit bevordert mobiliteit en maakt thuiswerken, reizen en samenwerken op afstand gemakkelijker dan ooit tevoren.
- Cloudcommunicatieplatforms bieden vaak geavanceerde functies die traditionele telefooncentrales niet hebben. Denk aan voicemail-naar-e-mail, geïntegreerde chat, videoconferenties, call analytics en meer. Deze functies kunnen de productiviteit van jouw medewerkers verhogen en de klantenservice verbeteren.
- Cloudcommunicatie kan naadloos worden geïntegreerd met andere cloudgebaseerde zakelijke toepassingen, zoals CRM-systemen, helpdesks en projectmanagementtools. Dit zorgt voor een meer geautomatiseerde en efficiënte communicatie en samenwerking binnen jouw bedrijf.
Wat zijn de uitdagingen bij het implementeren van cloudcommunicatie?
Het implementeren van cloudcommunicatie en cloudoplossingen is een geweldige oplossing van software as a service, maar er zijn ook uitdagingen waar je rekening mee moeten houden.
Beveiliging en privacy
Allereerst is het waarborgen van de beveiliging en privacy van je gevoelige bedrijfsgegevens een van de grootste zorgen bij het gebruik van cloudcommunicatie en -oplossingen. Je moet ervoor zorgen dat de gekozen cloudprovider goede beveiligingsmaatregelen implementeert en voldoet aan regelgeving.
Het overstappen van traditionele on-premises systemen naar de publieke cloud kan verder complex zijn. Het vereist vaak een zorgvuldige planning en migratiestrategie om ervoor te zorgen dat je gegevens en processen correct worden overgedragen zonder onderbrekingen.
Ten slotte kunnen de maandelijkse abonnementskosten voor sommige bedrijven een uitdaging vormen, vooral als je gewend was aan eenmalige uitgaven voor traditionele systemen.
Wat zijn de 5 belangrijkste cloud diensten voor kleine bedrijven?
Voor kleine bedrijven zijn er verschillende cloud diensten beschikbaar om hen te helpen hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen, de productiviteit te verhogen en hun IT-kosten te verlagen.
Hier zijn vijf belangrijke cloud diensten die vaak worden gebruikt door kleine bedrijven:
- Cloudgebaseerde kantoorproductiviteitssuites bieden toegang tot online kantoorapplicaties, zoals tekstverwerking, spreadsheets, presentaties en samenwerkingstools. Deze suites vereenvoudigen het delen en bewerken van documenten en bevorderen samenwerking tussen teamleden, ongeacht hun locatie.
- Cloudopslag diensten bieden cloudopslag oplossingen waarmee je bestanden veilig kunt opslaan en gemakkelijk kunnen delen tussen je medewerkers en externe belanghebbenden. Dit maakt het eenvoudig om toegang te krijgen tot bestanden vanaf elk apparaat met internettoegang.
- Boekhoudsoftware in de cloud, vereenvoudigt het financiële beheer van je bedrijf. Het biedt functies voor facturering, uitgavenbeheer, salarisadministratie, rapportage en integratie met bankrekeningen.
- Cloudgebaseerde CRM-oplossingen helpen bedrijven om klantgegevens en interacties te beheren, verkoopkansen bij te houden, marketingcampagnes te beheren en de klanttevredenheid te verbeteren.
- Cloudcommunicatieplatforms bieden spraak-, video- en berichtendiensten voor teamcommunicatie en samenwerking op afstand. Deze tools vergemakkelijken virtuele vergaderingen, chat en het delen van bestanden.
Zijn cloudoplossingen veilig?
Een gerenommeerde cloudprovider neemt beveiliging zeer serieus en implementeren geavanceerde beveiligingsmaatregelen om gegevens te beschermen tegen cyberaanvallen. Bovendien voldoen ze vaak aan industriële en regelgevende normen, waardoor bedrijven kunnen voldoen aan de vereisten voor gegevensbescherming.
De cloudproviders maken gebruik van geavanceerde versleutelingstechnieken om je gegevens te beschermen, zowel tijdens de overdracht als in rust. Dit betekent dat je gegevens worden omgezet in onleesbare code, tenzij deze wordt gedecodeerd met een sleutel. Dit voorkomt dat ongeautoriseerde personen toegang krijgen tot je gegevens, zelfs als ze je gegevens onderscheppen.
Daarnaast zijn de datacenters van gerenommeerde cloudproviders streng beveiligd en hebben beperkte toegang. Ze maken gebruik van videobewaking, biometrische toegangscontrole en andere fysieke beveiligingsmaatregelen om de integriteit van de infrastructuur te waarborgen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Veelgestelde vragen cloud computing
Wat is een on premise oplossing?
On-premises betekent dat de software die een bedrijf gebruikt, geïnstalleerd is op servers en computers in het eigen bedrijfspand. Dus niet in de Cloud.
Wat is de cloud en hoe werkt het?
De cloud is een verzamelnaam voor het online opslaan en opvragen van data (bestanden zoals foto’s, video’s en tekstdocumenten).
Wat is een cloudoplossing?
Een cloudoplossing verwijst naar het gebruik van externe servers en resources die via het internet worden geleverd om verschillende diensten en toepassingen aan te bieden. In tegenstelling tot het bewaren van gegevens op individuele computers of servers.
Hoe werkt het cloud computing?
Cloud computing stelt je in staat om gegevens op te slaan, applicaties uit te voeren en verschillende diensten te gebruiken zonder de noodzaak om in je eigen bedrijf fysieke hardware en infrastructuur te beheren.
Welke soorten clouds zijn er?
Er zijn verschillende soorten clouds. Een private cloud is uitsluitend toegankelijk voor één specifiek bedrijf, overheid of instelling. Het verschilt hiermee van de openbare cloud. In deze publieke cloud delen meerdere organisaties dezelfde cloud infrastructuur.
Het nadeel van een private cloud is dat het investeringen in hardware, cloud infrastructuur, onderhoud en personeel vereist voor het beheer en de ondersteuning van de cloudomgeving.
Verder bestaat er ook nog een hybride cloud. Deze betreft een IT-infrastructuurmodel waarbij organisaties private cloud- als public cloud-services combineren om aan hun behoeften te voldoen.
Welke clouddiensten zijn er?
Clouddiensten zijn cloudopslagdiensten. Oplossingen kunnen variëren in geavanceerdheid, van het slepen en neerzetten van bestanden op je bureaublad tot zeer aanpasbare functies voor gegevensbeheer. Beste cloudopslag voor grote bestanden:
- Amazon S3
- Backblaze B2
- Doos
- Dropbox
- Google-cloudopslag
- Google Drive
- Microsoft Azure opslag
- Microsoft OneDrive
- Wasabi
Hebben clouddiensten ook een back-up?
Veel gerenommeerde cloudproviders bieden back-upmogelijkheden als onderdeel van hun dienstverlening. Deze back-ups worden meestal gebruikt om gegevensverlies te voorkomen in het geval van onvoorziene gebeurtenissen, zoals hardwarestoringen, dataverlies, of als extra bescherming tegen cyberaanvallen.
Wat houdt een on premise IT-infrastructuur in?
Een on premise IT-infrastructuur verwijst naar een IT-omgeving waarin de hardware, software en infrastructuur zich fysiek binnen de faciliteiten van een organisatie bevinden, in tegenstelling tot het gebruik van externe cloudservices.
Wat is een cloudoplossing?
Een cloudoplossing verwijst naar het gebruik van externe servers en resources die via het internet worden geleverd om verschillende diensten en toepassingen aan te bieden.
Welke cloud diensten zijn er?
Er zijn veel cloud diensten beschikbaar. Bijvoorbeeld: cloudgebaseerde kantoorproductiviteitssuites, cloudopslagoplossingen, boekhoudsoftware in de cloud, cloudgebaseerde CRM-oplossingen en cloudcommunicatieplatforms.