6 gratis tools om social media te monitoren

Dat uw deelname aan social media kan bijdragen aan een hogere omzet, zal voor u geen nieuws meer zijn. Maar zoals met alle bedrijfsmiddelen die u inzet, wilt u uiteraard weten wat de return on investment ervan is. Welnu, daar zijn tools voor. Een heleboel zelfs. Grote en kleine:  de groten zijn vaak niet betaalbaar voor een kleine zelfstandige. Uit het overige aanbod heeft De Zaak een selectie gemaakt van (bijna) gratis tools.
6 gratis tools om social media te monitoren
Eenmanszaak of meermanszaak?
Heeft u een eenmanszaak, dan kunt u kiezen uit een aantal gratis tools. Een aantal van de social media monitor programmamakers zijn zo genereus om een gratis versie beschikbaar te stellen, waarmee u meerdere sociale media tegelijk kunt volgen (meestal ‘de grote drie': Facebook, LinkedIn en Twitter).
Afhankelijk van het programma dat u gebruikt, moet u er echter rekening meehouden dat u over lang niet alle functionaliteiten kunt beschikken. 
 
Wilt u dat meerdere personen actief zijn met social media? Dan is het toch echt aan te raden om u op een betaalde variant te orienteren. 
Overigens kunt u dit werk natuurlijk ook uitbesteden. Wellicht vindt u dat uzelf of uw personeel al genoeg werk heeft. Type bij Google ' social media marketing bureau' in. 
Tip: de inloggegevens van de gratis account kunt u natuurlijk aan meerdere personen geven. De vraag is echter of dat in de praktijk handig werkt.  
 
Wat wilt u ermee doen?
Heeft u een bedrijf dat alleen in Nederland actief is, dan verdient een Nederlandse aanbieder de voorkeur. 
U maakt ook een betere keuze wanneer u weet op welke social media en fora uw klanten en doelgroep actief zijn. 
Wilt u wereldwijd personen/trends/onderwerpen volgen, dan is een internationaal georiënteerde aanbieder wellicht een betere keus. 
Vragen die u zich dient te stellen bij de keuze van het juiste programma:
Wilt u het inzetten voor webcare en direct reageren? Of wilt u alleen monitoren? Wilt u dagelijks inzicht of wekelijks? Wilt u het koppelen aan uw CRM of wilt u het alleen inzetten in geval van crisiscommunicatie? 
 
Met de hieronder genoemde gratis versies kunt u grofweg het volgende doen:
  • Berichten inplannen
  • Al uw social media accounts beheren
  • Eigen berichten redigeren
  • Webcare -  actief reageren op uitlatingen over uw bedrijf in sociale media
De betaalde aanbieders bieden meer en uitgebreidere mogelijkheden om aan reputatiemanagement, klantenservice en marktonderzoek te doen. Aan het eind van dit artikel worden een aantal van de meer betaalbare aanbieders genoemd.
 
Nederlandse aanbieders
APOSTLE
Berichtenplanner voor al uw social media-kanalen. Alle berichten van alle kanalen in één helder overzicht.
De Freemium-versie bestrijkt Facebook, LinkedIn en Twitter. Tevens kan je gebruik maken van de bit.ly verkorter. Bit.ly kort lange website adressen in, zodat u minder tekens nodig hebt in uw berichten. Beperkt gebruik van statistieken. 
Vanaf € 49,- p. mnd. krijgt u meer mogelijkheden.
Meer info: www.apostle.nl
 
CLIPIT
Bestaat al meer dan tien jaar. Biedt behalve monitoring, webcare, analyses (grafieken/statistieken) en rapportage, ook PR-waarde berekening,  archief, mappenstructuur, sentimentanalyse, Excel-export, aanlevering via RSS, XML en API. 
 
Clipit scant behalve alle Nederlandstalige (discussie)fora ook internationale bronnen.
De gratis versie is slechts tijdelijk. 
Meer info: www.clipit.nl
 
FINCHLINE
Dochterbedrijf van HowardsHome.
Monitoring van tienduizenden weblogs, fora, advertentie-, review- en kennissites. Alleen Nederlandstalige discussies. Beweert daardoor ook veel nauwkeuriger resultaten te kunnen tonen. Excel-rapportage. 
 
Er is een zogenoemde Freemium versie, die slechts een abonnement op een zoekopdracht biedt. Als dat uw bedrijfsnaam is, dan kan dat (voorlopig) voldoende zijn.  
Wilt u meer? Dan gaat u betalen (vanaf € 99,- per maand).
Meer info: www.finchline.nl
 
Buitenlandse aanbieders
HOOTSUITE
Een van de betere social media management tools. Behalve accounts op Facebook, LinkedIn en Twitter kunt u er ook Foursquare en Google+ accounts mee beheren. Met de gratis versie kunt u berichten maken, reageren op berichten, berichten retweeten en berichten inplannen.  
 
Met de gratis account kunt u beperkte statistiek rapportages maken (geen LinkedIn bijvoorbeeld). Integratie van apps (denk aan Instagram en YouTube) is ook mogelijk. 
Meer info: www.hootsuite.com
 
TWEETDECK
Uitsluitend voor Twitter. Qua interface (uiterlijk) vergelijkbaar met Hootsuite. U kunt er berichten mee inplannen, kolommen mee aanmaken voor alle onderwerpen die u interesseren (en net zo makkelijk weer verwijderen). 
Handig: u kunt net zo veel trefwoorden (bijvoorbeeld hashtags) opgeven als u wilt: voor elk trefwoord verschijnt een aparte kolom.   
Ook mobiel en als Chrome-extension. Aparte versies voor Windows en Mac.
Meer info: www.tweetdeck.com
 
SOCIAL REPORT
Verzamelt content van meer dan 100 kanalen overzichtelijk in één dashboard. Behalve Twitter, Facebook, YouTube, Google, ook Pinterest! Daarnaast ook blogs, nieuwssites, Q&A communities.
 
Dashboard toont sentiment analyse, trefwoorden die geassocieerd worden met uw zoekopdracht, bepaling van het social media bereik en belangrijkste beinvloeders met betrekking tot uw bedrijf, merk of dienst. Social Report betrekt ook artikelen, video's en andere user-generated content die uw zoekterm bevatten.
 
Dertig dagen gratis. Daarna vanaf $ 9,- per maand.
 
Betaalbare alternatieven:|
- iMonitoring (vanaf € 24 p. mnd.) Nederlands.
- Crowdratio (60 dagen gratis, daarna vanaf $ 4,99 p.mnd.) Mexicaans.
 
Lees ook:
- Alleen geinteresseerd in Twitter? Lees de serie »
- Eerst even rustig lezen? Bestel de pocket » (ook in print verkrijgbaar)

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming