Vijf strategieën voor betere leads

Leads binnenhalen en opvolgen is essentieel voor new business. Effectieve opvolging van leads, ook wel leadgeneratie genoemd, draait niet alleen om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Hieronder vindt u vijf strategieën om van een lead een nieuwe klant te maken.
Vijf strategieën voor betere leads
1. Direct-, e-mail- en telemarketing
Bij 'old skool' directmarketing (DM) valt een gerichte reclame-envelop in de brievenbus. Hoe irritant mensen ook zeggen dat ze het vinden: effectieve  direct marketing werkt. Dat bewijzen d e Postcode Loterij en goede doelenacties.
 
Toch belanden tegenwoordig de meeste DM-acties in de e- mailbox. Het potentiële bereik is groot en de kosten zijn  laag. E-mailmarketing werkt alleen als u met een professioneel vormgegeven boodschap (tekst en  beeld) aansluit op de behoeften van de mensen in uw mailingbestand. Duidelijke ‘calls- to-action' werken, toont het succes van Groupon aan.
 
Tip: Doe mensen bijvoorbeeld een aanbieding als ze eerder een soortgelijk of aanvullend product  hebben gekocht, zoals een kortingsactie of gratis levering bij een nieuwe bestelling.
 
Telemarketing is direct marketing via de telefoon. Dit werkt alleen als gesprekken professioneel en  prettig verlopen en lang niet in alle branches. Een (nieuw) energie- of krantenabonnement is beter  via de telefoon te verkopen dan een auto of wereldreis.  Doe altijd onderzoek naar de kwaliteit van  het telemarketingbedrijf waar u zaken mee wilt doen. Zorg dat de marketeers zich houden aan geldende  codes, zoals die van het Bel-me-niet-register.
 
 
2. Netwerken 
Mond-tot-mond reclame is nog altijd een van de beste manieren om nieuwe klanten binnen te halen.  Dit bereikt u door te netwerken. Offline in een netwerkclub, sport- of bedrijfsvereniging en (zakelijke) bijeenkomsten. Online via netwerksites als LinkedIn of Facebook.
 
Laat regelmatig zien en  horen wie u bent. Geef daarbij aan wat de expertise en meerwaarde van uw bedrijf is en welke  projecten en opdrachten u onderhanden heeft, zodat mensen u kunnen aanbevelen. Wanneer u  een grotere organisatie heeft, is het zinvol om naast uw privéprofiel ook een online bedrijfsprofiel aan te  maken.
 
Tip: Zorg altijd dat u uw doelgroep in de gaten houdt: netwerk altijd met mensen die mogelijk  behoefte hebben aan uw product of dienst of zelf een groot netwerk hebben waar u gebruik van  kunt maken. 
 
3. Blogs en social media
Maak van uw website een tool voor leadgeneratie. Interessante blogs over relevante  onderwerpen, (branche)nieuws en boeiende discussies zorgen  dat mensen regelmatig terugkomen. Verspreid uw content én uw relevante aanbiedingen  via social media als Twitter, Facebook en LinkedIn. 
 
‘Content is king', maar maak uw website ook goed vindbaar door SEO (zoekmachine-optimalisatie). Geef bezoekers de  mogelijkheid laagdrempelig contact op te nemen, bijvoorbeeld met een terugbelknop waarmee ze  eenvoudig een naam en telefoonnummer kunnen achterlaten. 
 
Tip: Zorg dat mensen informatie direct kunnen downloaden of snel een reactie krijgen. Onderzoek toont aan dat klanten meestal kopen  bij het bedrijf dat het snelst reageert. 
 
4. Nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn zeer effectief om nieuwe leads te genereren. De doelgroep  heeft namelijk aangegeven interesse te hebben in uw product of dienst. Een goed geschreven  nieuwsbrief met relevante content kan  uw publiek interesseren voor uw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een artikel met de best geteste anti-virussoftwarepakketten als u laptops verkoopt. 
 
Tip: Door een deskundige houding aan te nemen en aan te geven dat u weet waar de behoefte van  uw klant ligt, maakt u zich tot de logische partij om mee samen te werken. 
 
5. Aftersales
De aftersales zijn dé manier om van een koper een  loyale klant te maken. Kijk naar wat u nog meer kunt doen: een relatiegeschenk of andere verrassing.  Zoek naar nieuwe contactmomenten: een belletje of follow-upbezoek, e-mails of nieuwsbrieven,  verbindingen via sociale netwerken en andere verkoopacties. Bekende voorbeelden zijn e-mails  met kortingsbonnen voor de volgende aankoop (denk aan Bol.com) en spaarpuntenacties van  supermarkten (bonusprogramma Albert Heijn) of tankstations.
 
Tip: Voor succesvolle aftersales reageert u altijd adequaat op vragen, opmerkingen of klachten. U  evalueert de koopervaringen en onderneemt steeds adequaat actie .
 
Dit kennisartikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze kennispartner SNS Bank.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

© 2020 De Zaak B.V.
1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming