Social media professioneel inzetten kost tijd, energie, focus, creativiteit en dus ook geld. Om draagvlak te creëren en te behouden voor de inzet van social media, is het belangrijk goed na te denken over twee zaken: relevante doelstellingen en hoe u ze SMART maakt. Hoe pakt u dat aan?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Drie voorbeelden van veel voorkomende doelstellingen van de inzet van social media:

1. Naamsbekendheid
2. Reputatiemanagement
3. Verhogen van leads en sales

Het SMART-principe

Het SMART-principe helpt bij het eenvoudig en eenduidig opstellen en controleren van doelstellingen

S = Specifiek: is de doelstelling eenduidig?
M = Meetbaar: onder welke voorwaarden is de doelstelling bereikt?
A = Acceptabel: is de doelstelling acceptabel voor het bedrijf?
R = Realistisch: is het doel haalbaar?
T = Tijd: wanneer moet het doel gehaald zijn?

Hoe maakt u de meest voorkomende doelstellingen van social media SMART? Een toelichting per doelstelling plus enkele voorbeelden van SMART-doelstellingen.

1. Naamsbekendheid

Actief zijn op diverse social media-platformen verhoogt uw online aanwezigheid. Het geeft u de mogelijkheid om uw dienstverlening onder de aandacht te brengen, daar waar dagelijks veel mensen actief zijn. Door middel van een gerichte contentstrategie vergroot u het bereik van uw producten en diensten. Mensen zullen sneller uw bedrijf herkennen en dit promoten bij anderen.

Een goede social media-strategie met een diversiteit aan platformen en berichtgeving zal altijd bijdragen aan een verhoging van de naamsbekendheid. Op de meeste platformen bestaat zelfs de mogelijkheid om uw berichten te richten aan een specifiek vooraf geselecteerde doelgroep (zogenaamde targeted updates).

Voorbeeld van een SMART-doelstelling:
‘De spontane (en/of geholpen) naamsbekendheid onder mijn doelgroep dient te zijn gestegen met X %.’

2. Reputatiemanagement

Met de toename van het aantal smartphones en het internetgebruik vinden steeds meer referenties (complimenten en klachten) hun weg direct naar het internet. Klanten kiezen hun eigen kanalen en moment om klachten te uiten en doen steeds minder moeite om daarvoor de door u beschikbare gestelde kanalen (bijvoorbeeld een klachtenformulier) te gebruiken.

Zie dit als kans en niet als bedreiging. Actieve webcare stelt u als ondernemer in staat om snel te reageren op zowel negatieve berichtgeving als op aanbevelingen. Daarnaast kunt u met dezelfde tools uw concurrenten monitoren en inspelen op ontwikkelingen die u verneemt via social media.

Voorbeeld SMART doelstelling:
‘Aantal (online) klachten per periode met X % omlaag’ of ‘Aantal online referenties met X % omhoog’

3. Verhogen leads en sales

Social media kan op verschillende manieren bijdragen aan het verhogen van het aantal leads en zelfs aan de verkoop:

–  Eigen updates en berichten over uw diensten/sector
Door de voordelen van uw dienstverlening op social media te vertalen naar de behoeften van uw doelgroep, verhoogt u de kans in contact te komen met uw potentiële klanten. Let op, social media is geen digitale reclamefolder! Vermijd – te – commerciële berichten, maar durf juist de interactie met uw doelgroep op te zoeken en met ze in gesprek te gaan. Neem uw expertrol in en durf uw kennis te delen in interessante blogs of berichten.

 – Offline afspraken maken met behulp van social media
LinkedIn is bij uitstek het platform om uw salesmensen te ondersteunen bij acquisitie, netwerken en relatiebeheer. Door middel van gerichte zoekopdrachten krijgen zij inzicht in welke prospect hoe, en met behulp van wie uit hun netwerk,  te benaderen is.

 – Filteren op leads
Door gebruik te maken van een monitoringtool kunt u gericht zoeken naar mensen die uw bedrijf wellicht nog niet kennen, maar wel aangeven op zoek te zijn naar uw expertise en diensten.

Voorbeeld SMART doelstelling:
‘Minimaal 3 afspraken per week gegenereerd door social media.’

Lees ook:

– Webcare. Dat is meer dan alleen online klantenservice »
– In 12 stappen naar een goede contentstrategie »

Themapocket Social Media Management

De vraag is allang niet meer of u iets met social media moet doen, maar hoe u dat doet. De themapocket Social Media Management bevat 7 hoofdstukken vol praktische tips en handvatten om social media succesvol in te zetten. Bestel de pocket in onze webshop in papieren vorm of als handige download.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Wil je nieuwe klanten bereiken via social media? Promoot je product of dienst dan doelgericht met een advertentie op Facebook, Instagram, YouTube,…
Social media blijft leidend, ook in 2024. Het is nog altijd de goedkoopste en meeste effectieve manier om je doelgroep te bereiken. Lees hier wat de…