Inhoudsopgave
1. Haal het maximale uit je klanten
Heb zoveel mogelijk contact met je klanten en kies voor een persoonlijke benadering. Stel jezelf steeds de vraag: wat kun je nog meer aan je bestaande klanten verkopen? Zo haal je het maximale uit je huidige klantenkring. Steek alleen energie in de meest veelbelovende leads. Dit werkt beter dan het benaderen van allerlei contacten die waarschijnlijk toch geen nieuwe business opleveren.
2. Benut de kracht van social media
Social media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram zijn de ideale manier om het contact met je klanten te onderhouden. Ze helpen je bij het profileren van je bedrijf en product of dienst. Maar belangrijker nog: social media herbergen een schat aan data die vaak gratis in te zien is. Doe daar je voordeel mee!
3. Selecteer op doorzettingsvermogen
Bij het aannemen van nieuwe mensen loont het om op bepaalde eigenschappen te selecteren. Groeien met je bedrijf gaat onvermijdelijk gepaard met frustraties. Je hebt er dus gemotiveerde medewerkers voor nodig die initiatief tonen, goed met tegenslagen om kunnen gaan en leren van hun fouten.
4. Zorg voor een goede sfeer en diversiteit
Je personeel is hét uithangbord voor je bedrijf en product/dienst. Als je medewerkers tevreden zijn en plezier hebben in hun werk, betaalt dat zich uit in groei. Let er ook op dat niet alle werknemers exact dezelfde achtergrond, vaardigheden en denkwijze hebben, want diversiteit maakt een bedrijf sterker.
5. Kijk kritisch naar je energieverbruik
Als je zuinig met energie omgaat, blijft er meer budget over voor andere zaken. LED-verlichting, een nieuwe cv of extra isolatie zijn investeringen die zich binnen vijf jaar terugverdienen. Benieuwd wat dit je oplevert? Neem contact op met Essent voor advies en een EnergieFitscan op locatie.
6. Geef anderen de ruimte om zich te ontwikkelen
Het is geen slecht idee om af en toe een paar weken op vakantie te gaan. Zo krijgen anderen de kans om zelfstandig beslissingen te nemen en problemen op te lossen. Dit is erg leerzaam en tegelijkertijd goed voor je bedrijf. Ook komen zo zwakke schakels in je bedrijfsstructuur of -systemen aan het licht.
7. Blijf investeren in nieuwe technologie
Sommige investeringen kun je beste even uitstellen, maar bezuinig liever niet op de technologie die je gebruikt. Houd je software up-to-date en schaf nieuwe apparatuur aan als deze cruciaal is voor je kernactiviteiten. Anders beknot je de groei van je onderneming én schuif je het probleem naar voren.