"Vis en Harderwijk op de kaart zetten"

Samen sterker: palingroker & chefkok
Ondernemers moeten elkaar en hun stad wat gunnen, vinden een palingroker en chefkok uit Harderwijk. Ze maken zich graag samen hard voor hun stad en zijn visserijverleden.
Omar Dahak is nog geen seconde binnen, of hij wordt al overvallen met de derde editie van het Mosselfeest. Of dat dit jaar weer georganiseerd gaat worden, vraagt Peter van den Berg hem. "Weet ik niet", antwoordt Omar, gebruind en grijs getrimd baardje, "maar komt goed".
 

Mosselfeest

Het Mosselfeest legde de kiem voor de samenwerking tussen de chefkok (Omar, 42) en de palingroker (Peter, 33), zo vertellen ze in een ruimte van de laatste palingrokerij van Harderwijk. De witbetegelde muren hangen vol tekeningen van de nieuwe locatie. Beneden worden de zojuist gerookte palingen gefileerd. Buiten liggen het Dolfinarium en de haven op een steenworp afstand.
 
"De stad is ons speelveld" - Peter
Omar is goed ingeburgerde "import", en sinds 2012 mede-eigenaar van café-restaurant de Boterlap in Harderwijk, tweemaal uitgeroepen tot beste terras van Nederland. "Daar heb je je eerste date en de eerste borrel na de scheiding", grapt Peter. Sinds Omar restaurant 't Nonnetje in 2004 aan zijn eerste Michelinster hielp, heeft de stad hem "omarmd". "Ik kan me inmiddels wel Harderwijker noemen, ja." Peter, geboren en getogen in Harderwijk, is de zoon van rookmeester en vishandelaar Dries van den Berg, die zelf ook nog zeer actief is in het bedrijf.
 

Palingrokerij Van den Berg

Restaurant de Boterlap

Familiebedrijf Van den Berg werd in 1978 opgericht. Het is de laatste palingrokerij van Harderwijk. In de viswinkel worden ruim 100 soorten vis- en visproducten gekocht. Dit jaar verhuist het bedrijf naar een pand waar ook een palingmuseum, viswinkel en restaurant komen.
Cafe Restaurant de Boterlap in Harderwijk werd in 1956 opgericht. De Boterlap werd in 2009 en 2013 uitgeroepen tot 'beste terras van Nederland' door horecablad Misset Horeca. Dit jaar werd een tweede locatie in Ermelo geopend. In totaal zijn er 100 mensen in dienst.
 
 

Doeners

Omar en Peter zijn van dezelfde generatie, bedienen dezelfde doelgroep, en zijn doeners. "Van die mannetjes, die graag iets ludieks bedenken", zegt Peter. "Harderwijkambassadeurs", vindt Omar. Ondernemers die zich naast hun drukke bestaan graag inzetten voor de stad, "zonder daar meteen financieel wijzer van te worden." Want dat kan, als je zaak goed loopt. Dan kijk je vanzelf verder, zegt Omar, "en wordt de stad een soort speelveld", vult Peter aan. "We willen Harderwijk leuk en gezellig houden." Door samen te werken en elkaar wat te gunnen. Die "gunfactor" gaat regelmatig over tafel.
 
"Als je zaak goed loopt, kijk je vanzelf verder" - Omar
Vis en Harderwijk, het mag allebei wel beter op de kaart. Letterlijk, bij de Boterlap, die de zalm en paling van Peter verkoopt. "Vis moet concurreren met de speklap die je voor een knaak in de supermarkt koopt", zegt Peter. "Mensen vinden vis al snel duur en ingewikkeld." Helemaal voor de ouderwetse "Harderwieker kontekieker", grapt hij. "Die zit dan te zeuren over de prijs van mijn prachtige ambachtelijke makreel. Omar koopt het gewoon", met een knik opzij. Ja, zegt Omar, "want ik wil gewoon zijn warm gerookte zalm op mijn kaart, ook als het elders voordeliger is." Dat is gunnen, maar ook de verbinding zoeken met de streek, met het gebruik van streekproducten, aldus de kok. En hoewel Peter geen horecaleverancier is, verkoopt hij wel aan Omar. "Want die koopt tenminste serieus in. En hij betaalt." Bij de Boterlap gaan er wekelijks zo'n 250 vissen de pan in. "Hele vissen, geen gefreubel in beslag", zoals Omar filets, kibbeling en fish fingers noemt. Overigens komt lang niet alles uit de streek. Met die "paar kroppen sla uit de stadstuinen", krijgt de Boterlap zijn bezoekers niet gevoed.
 

Meer dan Dolfinarium

Peter en zijn vader Dries van den Berg voor de gerookte palingenFiguurlijk moeten vis en Harderwijk ook beter op de kaart, vinden ze. "Deze voormalige palinghoofdstad heeft meer te bieden dan het Dolfinarium en de bekende toeristenpaling op de boulevard", aldus Peter. "We hebben een rijk visserijverleden, met zeilenmakers, nettenboeters en garnalenpellers. Onze generatie verliest dat uit het oog." Zo wilde hij graag zijn bijdrage leveren aan de replica van de vroegere visafslag. De provincie zou de helft betalen, de rest moesten ze zelf inzamelen. Met de organisatie van een Mosselfeest, op het opgespoten strandeiland, waar de Boterlap toevallig de uitbater was. Peter benaderde hem, de klik en het vertrouwen volgden vanzelf. "Dit is er zo een die de telefoon opneemt, die doet wat hij zegt en niet afhaakt als blijkt dat er 100 man extra komt."  
 
"We zoeken hands-on partners die niet alleen op de poster willen staan, maar ook het vuile werk willen doen." - Peter
Het feest was een succes, met mosselen op Hollandse ("knoflook en witte wijn") en Marokkaanse ("met venkel, vanille en specifieke kruiden") wijze bereid. "Je moet de Harderwijker soms een beetje prikkelen", aldus Omar, zelf van Drenths-Marokkaans bloed. Met het geld werd de visafslag nagebouwd, dat daarmee ook de locatie voor het tweede Mosselfeest werd. Dat was voor Peter voorlopig wel de laatste keer. "Zoveel logistiek en organisatie." Ja, zegt ook Omar, je wilt ook wel eens zelf een kaartje kopen." Toch gaat hij nog een poging wagen voor een derde Mosselfeest op het marktplein. Ditmaal voor een - nog te bedenken - ander goed doel.
 

Waardebepaling?

Vishandelaar en palingroker Van den Berg organiseert regelmatig acties met andere ondernemers uit Harderwijk. Zoals deze eenmalige actie samen met makelaar Van Goede Huizen Vastgoed. Degene die een waardebepaling liet doen van zijn huis, ontving daarbij een gratis portie gerookte paling van Van den Berg. Zie video:

Geen haantjes

Dat soort makkelijke samenwerking is niet vanzelfsprekend, is hun ervaring. Ondernemers hebben al snel een scheef oog. "Die wel graag aanhaken, en op de poster willen staan, maar niet het vuile werk willen doen." Inmiddels weten ze wie de "karrentrekkers" zijn, en wie "de haantjes". Bij dit soort evenementen hebben we hands-on partners nodig, aldus Peter.
 
Een volgend project samen staat nog niet op de agenda. Peter is druk met de nieuwe locatie, een groot 'ambachtelijk aandoend' pand, waar behalve een rokerij, vishandel ook een restaurant en het eerste palingmuseum van Nederland komt. "Even prioriteiten stellen", zegt Peter. Omar heeft net een tweede Boterlap geopend in Ermelo. "Maar als hij vraagt of ik bij de opening (in september) in een hoek oestertjes moet bereiden of 1000 kopjes palingbouillon voor een palingfestival moet regelen, dan is dat natuurlijk zo geregeld."

Tekst: Manon Stravens

Foto's: Aangeleverd

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming