Jaarlijks lopen Nederlandse ondernemers 15 miljard euro mis door onbetaalde facturen. Niet alleen gaat er veel geld verloren, maar het kost ook veel tijd om slecht betalende debiteuren achter de broek aan te zitten. Debiteurenbeheer zorgt ervoor dat het factuurproces zo vloeiend mogelijk verloopt en jouw klanten op tijd hun rekening betalen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Stel de juiste persoon aan

Het is belangrijk om met een goede basis te beginnen. Verdiep je in de mogelijkheden voor een rechtsbijstandsverzekering om deze in te schakelen wanneer je te maken krijgt met een klant of opdrachtgever die na meerdere aanmaningen nog niet heeft betaald. Bedenk je wel dat dit een zakelijk en geen particuliere rechtsbijstandverzekering moet zijn. Stel vervolgens de juiste persoon aan die zich bezig gaat houden met debiteurenbeheer. Wanneer dit proces in handen is van iemand die goed bij je klanten ligt, worden de facturen sneller betaald.

Heb jij geen tijd voor het intern regelen van het debiteurenbeheer? Dan kun je dit uitbesteden door gebruik te maken van factoring. Hierbij neemt een factormaatschappij of bank het risico van je over dat een klant niet betaalt. Deze maatschappij doet onderzoek naar de kredietwaardigheid van klanten en stelt per klant het doorlopende kredietlimiet vast. Factoring is dus een manier om direct je liquiditeit te beschermen, continuïteit aan te brengen in je cashflow en sneller te groeien met je onderneming.

Maak duidelijke afspraken

Maak duidelijke afspraken over de uiterlijke betalingstermijn in de offerte, opdracht- of orderbevestiging. In het ideale geval bestaat de betalingstermijn uit maximaal 30 dagen. Alleen als er niets is besproken of afgesproken over de betalingstermijn tussen de koper en verkoper, dan is de wettelijke betalingstermijn van toepassing. Noteer de termijn die je hanteert, maak deze kenbaar in de offerte en andere bevestigingen en houd je hieraan. Ook is het verstandig om algemene voorwaarden op papier te zetten. Zo weten jouw klanten waar ze aan toe zijn.

Snelle facturatie

Wacht niet te lang met het verzenden van de factuur. Over het algemeen geldt: hoe sneller jij de factuur verzendt, hoe sneller de debiteur hieraan voldoet. Op een goede factuur staan de gemaakte afspraken en is overzichtelijk te zien welke dienst of product geleverd is en hoeveel dit kost. Uiteraard voldoet deze aan de eisen van de Belastingdienst.

Is je factuur niet betaald binnen de afgesproken betalingstermijn? Dan kun je gelijk beginnen met nabellen. Wanneer de factuur nog niet betaald is na het telefoontje kun je een zakelijke herinnering schrijven. Hierin vermeld je ieder geval het factuurnummer, de factuurdatum en de uiterlijke betalingsdatum. Als ook deze herinnering door de debiteur wordt genegeerd, is het tijd om serieuze stappen te nemen. Stuur een sommatiebrief per gewone post en aangetekend. Je klant kan dan niet ontkennen de brief ontvangen te hebben.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
De kans is groot dat je al wel weet dat een gietvloer voor kantoor daadwerkelijk prachtig is. Daarnaast is zo’n vloer ook nog eens extreem…
Als je wilt dat je onderneming succesvol wordt, is het natuurlijk belangrijk om een goed team samen te stellen. Dit doe je natuurlijk door talent naar…
Ieder bedrijf probeert ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is natuurlijk niet voor alle oorzaken van verzuim ook daadwerkelijk mogelijk….
Ben je op zoek naar een nieuwe en vooral ook duurzame vloer voor je bedrijfspand, dan zijn er verschillende mogelijkheden waaruit je kunt kiezen….
Kenmerkend aan het runnen van een succesvolle zaak is dat elke cent telt. En dat financiële flexibiliteit geen luxe is, maar een noodzaak. Hierdoor is…
Alle werkomgevingen moeten hygiënisch en veilig zijn voor zowel werknemers als bezoekers. Dit geldt voor iedereen, niet alleen voor werkplekken waar…