Jaarlijks betalen we met z"n allen ruim een half miljard aan parkeergeld. Veel geld, en waarschijnlijk wordt het alleen nog maar meer. Het goede nieuws: wie het slim aanpakt, kan flink besparen. En wie toch op dat dure plekje wil parkeren: afrekenen wordt steeds eenvoudiger.

Amsterdam spant de kroon
Parkeren is big business. Alleen in Amsterdam gaat er al een dikke 140 miljoen euro per jaar in om (plus negentig miljoen op Schiphol). Het CBS berekende onlangs dat we landelijk met zijn allen zelfs 533 miljoen neertellen, maar insiders vermoeden dat het in werkelijkheid veel meer is.

Met een tarief tot € 5,- per uur is onze hoofdstad de parkeerkoning. Een zakelijke afspraak op de grachtengordel kost zomaar enkele tientjes. Maar ook Utrecht (€ 4,10), Rotterdam en Hilversum (meer dan € 3,-) kunnen er wat van. Maastricht, Haarlem en Den Haag vragen rond de € 2,50 aan de parkeerder.

In maar liefst 159 steden in ons land wil men parkeergeld zien. Er zijn rond de 2,5 miljoen gereguleerde parkeerplekken, waarvan zo’n 600.000 met een parkeermeter.

Centrum vrijhouden

Het mechanisme werkt volgens specialist Wim van der Heide van Grontmij Parkconsult heel simpel. “Een stad als Amsterdam wil tien procent van de plekken in het centrum vrijhouden, zodat auto’s daar niet langdurig zoekend hoeven rond te rijden. Dat scheelt lawaai, ergernis en luchtvervuiling. De pijnknop wordt aangedraaid tot er genoeg autorijders wegblijven. Dat kun je heel eenvoudig meten.”

Van der Heide voorspelt dat die pijnknop steeds verder zal worden aangeschroefd, óók thuis voor de deur. “Een kwestie van vraag en aanbod. Als er meer auto’s komen – en die komen er – is dat onvermijdelijk. Het is een puur gemeentelijke aangelegenheid, want het Rijk praat alleen over rijden. Bij fout parkeren krijg je geen boete, maar een ‘naheffing’. Controleurs werken voor de gemeente.”

Bespaar geld met belparkeren
Bij hoge parkeerkosten valt er ook veel te besparen. Bedrijven staan daar te weinig bij stil, meent Allard Hansma van Parkmobile, gespecialiseerd in elektronische parkeerdiensten. Het bedrijf is onder andere actief op het gebied van ‘belparkeren’, het betalen van parkeergeld via de mobiele telefoon. Hansma: “Je belt, geeft een uniek nummer van de parkeerregio door en de auto wordt op zijn kentekennummer aangemeld. En later afgemeld natuurlijk.”

Aan de parkeermeter wordt volgens Hansma gemiddeld tussen de 15 en 20% te veel betaald.

“Dat tikt aardig aan. Vrijwel iedereen gooit wat extra in de meter omdat een afspraak kan uitlopen. Of betaalt in een garage een bedrag dat omhoog is afgerond. Met belparkeren en sms-parkeren bespaar je geld omdat je alleen betaalt voor de daadwerkelijk geparkeerde tijd. Per minuut zogezegd. Nou ja, soms rondt een gemeente het af op het kleinste muntje dat je in de meter kunt gooien. Bekeuringen behoren wel meteen tot het verleden.”

Minder administratie

Een minder voor de hand liggend voordeel van het belparkeren is de verminderde administratieve rompslomp voor bedrijven. De provider die de ‘parkeertikken’ verzorgt, stuurt een periodieke nota. Hansma: ,,Dat scheelt op den duur heel wat uren. Declaraties, bonnetjes en terugbetalen, een boekhouder is er toch telkens mee bezig. Onze grootverbruikers zijn bedrijven die voor service of bouw- en reparatiewerk op allerlei adressen in een stad moeten zijn. Soms gaat het dan over 20 mille per jaar parkeerkosten.”

In Amsterdam meldt 30% van de bezoekers zich al via belparkeren aan.

Parkeren op kenteken
Een andere trend dient zich inmiddels aan: parkeren op kenteken. Na Amsterdam en Utrecht beginnen ook andere steden met het plaatsen van parkeermeters waarop je het kentekennummer van je auto moet intikken. Die info wordt via een draadloos netwerk aan een database gezonden en administratief verwerkt.

Deze maand start het zogenaamde Servicehuis Parkeren dat een eind moet maken aan de 159 soloprojecten in ons land. Steeds meer steden zullen aanhaken bij de nieuwe landelijke database van ‘parkeren op kenteken’. Amsterdam had al zo’n systeem (de PRDB: parkeerrecht database), Utrecht volgt en begin volgend jaar komt de trein echt op gang met Amersfoort, Enschede, Zwolle, Den Bosch, Rotterdam en tientallen andere.

Parkeren wordt een digitale aangelegenheid. 

Maar waarom parkeren op kenteken? En waarom een landelijke database waarin vergunninghouders en gewone gebruikers worden geregistreerd? Simpel: in eerste instantie vooral omdat het voor de gemeenten veel efficiënter werkt.

Snellere controle

In navolging van de proef in Amsterdam kan worden gecontroleerd met camerascooters en scannerauto’s die in het langsrijden tot duizenden kentekens per uur herkennen en razendsnel checken of die in de database staan.

Iets soortgelijks kan met handscanners. Controle wordt minder arbeidsintensief en gaat veel sneller. De pakkans wordt zeer groot en natuurlijk kunnen we wachten op een systeem dat automatisch ‘naheffingen’ (zoals snelheidsbekeuringen) verstuurt.

Het systeem communiceert via een draadloze telefoonverbinding. Ook de parkeermeters waarop je een kenteken moet intikken, hebben een antennesysteem in de ‘nummerpalen’ van het parkeergebied.
Voor andere, nieuwe toepassingen (denk bijvoorbeeld aan de invoering van hogere parkeertarieven voor vervuilende automodellen) is nog een kleine wetswijziging nodig. 

Voordelen voor automobilist

De digitale parkeertechniek biedt voor de automobilist ook potentiële voordelen, zoals real time afrekenen, geautomatiseerd betalen en bijvoorbeeld informatie over vrije parkeerplekken.

Op termijn kunt u in elk geval met één bel- of sms-parkeerabonnement van grote aanbieders als Park-line, Parkmobile en Yellowbrick overal terecht. Kenners verwachten ook nieuwe mogelijkheden als chipkaarten, met wellicht zelfs een koppeling aan de OV-chipkaart. In een viertal kleinere steden wordt een parkeerchipkaart al beproefd  door Yellowbrick.   

Bewust parkeren scheelt veel geld
Met ‘bewust parkeren’ valt het meeste geld te verdienen. Diverse internetsites wijzen de weg naar slimme plekken en alternatieven. Denk aan Transferia en P+R-terreinen. U parkeert buiten het stadshart en vervolgt de reis met het OV. In Utrecht kost dat € 4,-, inclusief dagkaart OV voor de sneltram (voor vijf personen, dus ook in het weekeind een slim plan). De Amsterdamse P+R’s kosten € 6,-, ook inclusief OV. Dergelijke parkeerplaatsen zijn er in veel meer steden.

Kijk voor heel veel praktische parkeerinfo op sites als parkeerlijn.nl, parkerenindestad.nl en centrumparkeren.nl. Soms vindt u er zelfs adresinfo voor de TomTom. Ook info over de betaalmogelijkheden ter plaatse kan veel ergernis schelen.

Top 10 parkeergelden (per uur)

1. Amsterdam. Parkeren tot € 5,-.
2. Utrecht. Tot € 4,10.
3. Rotterdam. Tot € 3,30.
4. Hilversum. Tot € 3,10.
5. Maastricht. € 2,60.
6. Haarlem. Tot € 2,50.
7. Den Haag. Tot € 2,40.
8. Delft. Tot € 2,30.
9. Apeldoorn. Tot € 2,25.
10. Nijmegen. Tot € 2,20.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…

Tankpas
Nieuwe trend: vrouw in private lease auto
Bijtellingsregels 2016: Blijf de zware klap voor!
Zo werkt een ritregistratie

Lees ook…