Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom youngtimer-auto's interessant kunnen zijn voor jou. Ook staan we stil bij de regelgeving rondom youngtimers, de fiscale voordelen en veelgestelde vragen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wat is een youngtimer?

Een auto van 15 jaar of ouder wordt vaak een youngtimer genoemd. Vanaf die leeftijd mag je zo’n auto zakelijk rijden met fiscale voordelen. Je betaalt de Belastingdienst dan geen bijtelling over de oorspronkelijke cataloguswaarde, maar over de dagwaarde. Kortom, je betaalt voor een mooie oude zakelijke auto een lagere bijtelling dan voor een nieuwe zakelijke auto. Daarover straks meer.

Auto’s uit hogere segment

Vooral de premium-modellen van 15 jaar en ouder zijn populaire youngtimers. De meeste youngtimers zijn luxemodellen van Mercedes, Audi, BMW of een van de fraaie, luxe Zweedse klassiekers. Dat is goed te begrijpen, want een topmodel van 15 jaar geleden kan anno 2024 nog steeds veel bieden qua luxe, uitstraling en comfort.

Een jaar of 15 geleden kon je alleen maar dromen van zo’n auto omdat ze erg duur waren, maar nu kun je zo’n luxe slee rijden tegen een flink lagere bijtelling. Perfect voor woon-werkverkeer, maar ook voor het bezoeken van een klant. Daar kun je mee aankomen!

Geen oldtimer

Je moet youngtimers niet verwarren met oldtimers, want bij de laatste groep gaat het om auto’s van 40 jaar of ouder. Voor oldtimers gelden weer andere regels.

Zo werkt de youngtimer regeling

Voor een youngtimer betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. Hoe zit dat normaal gesproken bij een auto van de zaak? Als je een auto zowel zakelijk als privé gebruikt (meer dan 500 privékilometers per jaar), betaal je 22% bijtelling over de nieuwwaarde van de auto. Bij youngtimers is dat dus 35% over de dagwaarde.

Dus ja, je betaalt een hoger percentage bijtelling voor je youngtimer (35 i.p.v. 22 procent), maar omdat de dagwaarde een fractie is van de cataloguswaarde, kun je ineens een schreeuwend dure auto zakelijk rijden tegen een fractie van de bijtelling. Een youngtimer rijd je al voor een heel klein bedrag aan bijtelling! Een mooie regeling van de Belastingdienst waar veel zzp’ers en ondernemers van profiteren.

Youngtimer-regeling: voorbeeld

Je hebt een mooie Volvo V70 uit 2007 met een cataloguswaarde van € 75.000 die je als youngtimer rijdt. Deze auto van de zaak beschikt over alle luxe opties die er in 2007 beschikbaar waren en heeft nu een actuele waarde van € 7.500. Je jaarlijkse bijtelling over deze youngtimer bedraagt dan 35% van € 7.500 = € 2.625. Afhankelijk van de belastingschijf waar je in zit, betaal je dan netto zo’n € 80 of € 106 bijtelling per maand.

Ter vergelijk: als je nu een auto met een cataloguswaarde van € 75.000 op de zaak rijdt, dan betaal je 22% bijtelling. Dat komt neer op bruto zo’n € 16.500 aan bijtelling per jaar en dus zo’n € 1375 per maand.

Regels

De regels voor youngtimers op een rij:

  • De auto is minstens 15 jaar oud
  • Je boekt de auto zakelijk in (en zet hem zakelijk op naam)
  • Je kunt meestal geen btw op de aanschaf terugkrijgen; het gaat meestal om een ‘marge-auto’ en geen ‘btw-auto’
  • Houd je geen zakelijke kilometers bij? Houd dan rekening met een btw-correctie van 1,5% van de cataloguswaarde vanwege privégebruik. Dit doe je in de laatste btw-aangifte van het jaar
  • Laat je youngtimer elk jaar taxeren. Je betaalt namelijk bijtelling over de dagwaarde


Elektrische auto’s

Voor elektrische youngtimers geldt een gereduceerd bijtellingstarief. Je betaalt geen 35 bijtelling maar 17 procent. Het enige is dat er nog niet heel veel interessante elektrische youngtimers rondrijden.

Voordelen youngtimer regeling voor ondernemers

We zetten een aantal voordelen van de youngtimer regeling voor je op een rij:

  • Fiscaal voordeel. Je kunt een zeer luxe auto rijden en betaalt een lage bijtelling. Bovendien zijn alle kosten die je maakt aftrekbaar omdat je de auto op de zaak rijdt. Dus mocht je oude BMW vaker bij de garage staan: geen zorgen, want de garagekosten zijn allemaal aftrekbaar van de winst. Veel fiscale voordelen dus!
  • Waar voor je geld. Je kunt een goede youngtimer vaak oppikken voor een relatief lage prijs. De limousines van toen hebben bijna alle afschrijving al achter de rug, dus daar verlies je ook bijna geen geld op. Sterker nog: het kan maar zo dat jouw youngtimer over een paar jaar weer meer waard wordt. Het kan dus financieel aantrekkelijk zijn om een youngtimer te rijden.
  • Representatief. Vaak zie je aan een yountimer niet af dat het een oudere auto is. Een grote BMW is nog steeds een zeer representatieve auto, dus daar maak je absoluut indruk mee als je bij een klant komt aanrijden. Daar mag je in gezien worden en het levert vaak nog een leuk praatje op.
  • Lage investering. Je hoeft niet zo diep in de buidel te tasten om een mooie youngtimer te kopen. En dat geld kun je weer in andere dingen investeren.


Hoe kies je een goede youngtimer?

Het is verstandig om bij de aankoop van een mooie youngtimer eerst wat research te doen:

  • Wat waren de topmodellen van toen?
  • Welke auto’s zijn betrouwbaar?
  • Waar vind je auto’s met een goede onderhoudshistorie?


Als je een tweedehands auto koopt, ga dan niet meteen voor de eerste de beste Mercedes die langskomt. Het zou natuurlijk vervelend zijn als je auto de helft van de tijd bij de garage staat. Als je zelf geen verstand hebt van auto’s, laat je dan goed adviseren door een garage die zich gespecialiseerd heeft in deze modellen. Ben je na een testrit helemaal overtuigd? Dan ben je de trotse eigenaar van een mooie wagen!

Een paar populaire youngtimers:

  • Audi A8 of A6
  • BMW 7 of 5-serie
  • Mercedes C klasse
  • Volvo XC70


Bij de verkoop destijds moest je heel wat geld neertellen voor deze auto’s. Inmiddels is de dagwaarde van deze auto’s gedaald tot onder de € 10.000. Dat betekent: relatief lage bijtelling.

Nadelen youngtimer

Zijn er dan alleen maar voordelen? Nee, er zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden:

  • Hogere brandstofkosten. De auto’s van toen waren natuurlijk minder zuinig dan de auto’s van nu. Dat betekent dat je rekening moet houden met hogere kosten door een hoger verbruik. Natuurlijk zijn deze kosten wel aftrekbaar.
  • Meer CO2-uitstoot. Oudere auto, oudere techniek. Dat betekent dat zakelijke youngtimers vaak meer CO2-uitstoot hebben dan moderne auto’s en dus een hogere impact op het milieu.
  • Milieuzones en regelgeving. Milieuregels worden steeds strenger. Oude diesels bijvoorbeeld mogen heel veel steden niet meer in vanwege milieuzones. Denk hier van tevoren over na.
  • Meer onderhoud. Een tweedehands auto heeft meer onderhoud nodig. En de kans dat je een keer met pech onderweg te maken krijgt is ook iets groter.
  • Toekomst youngtimer regeling. Het is nog niet duidelijk hoe lang de youngtimer regeling zal blijven bestaan.
  • Minder modern. Oudere auto’s hebben minder moderne veiligheidsopties. Waarschijnlijk zal hij niet automatisch remmen. Wil je de nieuwste veiligheidsopties, dan kun je beter een nieuwe auto rijden.


Is een youngtimer wat voor jou?

Rijd je genoeg zakelijke kilometers en word je net als veel andere zakelijke rijders warm van een luxe auto van 15 jaar of ouder? En word je blij van de fiscale voordelen? Dan is de youngtimer-regeling misschien wat voor jou. Maar je zult dan ook rekening moeten houden met meer uitstoot, meer onderhoud en meer brandstofkosten. Rijd je nauwelijks zakelijke kilometers? Dan is het waarschijnlijk voordeliger om je privéauto zakelijk te gebruiken of om het openbaar vervoer te nemen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Misschien denk jij – net als veel andere zzp’ers en mkb’ers – na over de vraag of nú overstappen op elektrische bestelwagens een goede investering…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…