Thema's
Benieuwd naar de laatste tarieven van autobelastingen? In dit artikel lees je alles over kosten, kortingen en toeslagen voor 2024. Of je nu een zakelijke rijder bent of een particulier, deze informatie helpt je om goed voorbereid de weg op te gaan.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Motorrijtuigenbelasting 2024

De officiële benaming voor wegenbelasting is motorrijtuigenbelasting (MRB), maar de meeste mensen kennen het als wegenbelasting. Voor alle duidelijkheid: motorrijtuigenbelasting en wegenbelasting zijn hetzelfde.

Je betaalt deze belasting wanneer je een auto, motor of vrachtwagen op je eigen naam of die van je bedrijf hebt staan. Hoeveel wegenbelasting je moet betalen, is afhankelijk van verschillende factoren:

  • De brandstofsoort
  • Het gewicht van het voertuig
  • De CO2-uitstoot
  • In welke provincie je woont
  • Campers komen in aanmerking voor een speciaal tarief
  • Voor een oldtimer ouder dan 40 jaar hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen


Wegenbelasting: de vervuiler betaalt

Voertuigen zonder CO2-uitstoot

Volledig elektrische auto’s en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals voertuigen op waterstof) zijn in 2024 vrijgesteld van MRB. Deze maatregel is bedoeld om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren.

De komende jaren wordt het fiscale voordeel van elektrische auto’s stap voor stap versoberd. In 2025 geldt een kwarttarief, wat neerkomt op 75 procent korting. De jaren erop ziet de korting voor elektrische personenauto’s er als volgt uit:

  • 40% tussen 2026 en 2028
  • 35% in 2029
  • 30% in 2030


Na 2030 vervalt de korting op de motorrijtuigenbelasting.

Korting voor plug-in hybrides

Voor plug-in hybrides (PHEV’s) geldt tot en met 2024 het halftarief MRB. Dit betreft auto’s die een CO2-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. Niet alle PHEV’s voldoen aan deze grens. In 2025 daalt de korting naar 25 procent en daarna vervalt de korting.

Toeslag voor diesels

Waar voor auto’s met minder uitstoot voorlopig een kortingstarief geldt, is er juist een toeslag voor auto’s die meer uitstoot hebben. Oftewel: de vervuiler betaalt.

  • Voor particulieren met een vervuilende diesel (> 5 mg/km fijnstof): normaal tarief + 15%
  • Voor ondernemers met een vervuilende diesel bestelauto van 12 jaar of ouder (> 5 mg/km fijnstof): normaal tarief + 15%


Wegenbelasting tarieven 2024

Als de wegenbelasting verandert, is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2024 is dat het geval. Naast het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt, is er ook een provinciaal gedeelte (de provinciale opcenten). Hoeveel wegenbelasting je betaalt in 2024 hangt dus af van de provincie waar je woont.

Benieuwd naar de MRB van jouw voertuig? Bereken hier je wegenbelasting.

Belasting Personenauto’s en Motorfietsen (BPM)

Koop je een nieuw voertuig? Dan bestaat de aanschafprijs deels uit BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen. De hoogte van de BPM bestaat uit schijven: hoe meer uitstoot een auto produceert, hoe meer BPM je betaalt. Voor personenauto’s wordt de BPM berekend op basis van de CO₂-uitstoot. Voor bestelauto’s, motoren en kampeerauto’s gebeurt dat op basis van de catalogusprijs en de brandstofsoort.

Auto’s die geen CO₂ uitstoten, zoals volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s, zijn vooralsnog vrijgesteld van BPM. Het starttarief voor auto’s met uitstoot bedraagt € 400 in 2023. Vervolgens loopt de BPM op per uitstootcategorie. Wil je de BPM berekenen? Dat kan op de website van de Belastingdienst.

Dieselauto’s krijgen een extra variabele dieseltoeslag. Voor elke gram CO₂-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een extra bedrag berekend. In 2024 is deze grenswaarde verlaagd naar 71 g/km en het tarief per gram CO₂ erboven verhoogd naar € 106,07.

Vrijstelling BPM voor bestelauto’s per 2025 afgeschaft

Vanaf 2025 geldt voor bestelauto’s dezelfde belastingheffing als voor personenauto’s. Dit betekent dat ondernemers vanaf dat moment ook BPM moeten betalen bij de aanschaf van een bestelauto. Het bedrag dat je betaalt, is afhankelijk van de CO₂-uitstoot van de bestelauto.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Bijtelling voor zakelijke rijders

Elke zakelijke rijder van een bedrijfsauto of leasewagen in Nederland moet extra belasting betalen. Afhankelijk van het voertuig telt de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs van het voertuig bij het loon van de werknemer op. Dit noemen we ook wel bijtelling. Elke maand wordt deze belastingverhoging verrekend met de loonbelasting van de werknemer of met de winst van de ondernemer.

Het standaardtarief voor een auto met brandstofmotor is 22 procent bijtelling. Rijdt de auto volledig elektrisch? Dan geldt een kortingstarief van 16 procent. Het kortingstarief voor emissievrije auto’s geldt voor auto’s met een cataloguswaarde van maximaal € 30.000,-. Als je auto duurder is, moet je over het gedeelte van de prijs boven het drempelbedrag het normale tarief van 22 procent betalen.

Dus stel: je rijdt een auto met een cataloguswaarde van € 40.000,-. Dan betaal je in 2024 16 procent bijtelling over de eerste € 30.000,- en 22 procent over het restbedrag (in dit geval dus € 10.000). Met deze maatregel worden goedkopere emissievrije auto’s aantrekkelijker voor de zakelijke markt.

Kom je in aanmerking voor het lagere bijtellingstarief van 16 procent? Dan is dit percentage geldig voor de komende 60 maanden, oftewel 5 jaar. Deze periode start vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van de eerste registratie (toelating). Na afloop van deze 60 maanden wordt de bijtelling opnieuw bepaald volgens de regels die op dat moment gelden voor bijtelling elektrische auto.

Voor zogenaamde youngtimers (auto’s van 15 jaar of ouder) gelden andere bijtellingsregels. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35 procent over de dagwaarde in plaats van over de nieuwwaarde.

500 privékilometers

Wanneer je kunt aantonen dat een bedrijfsvoertuig uitsluitend zakelijk is gebruikt, hoef je geen bijtelling te betalen. Het bewijs dat de belastingdienst hiervoor vraagt, is een sluitende en controleerbare rittenregistratie die bewijst dat je niet meer dan 500 privékilometers met een zakelijk voertuig hebt gereden.

Let op: de 500 kilometer is persoonsgebonden en dus niet gebonden aan het voertuig in kwestie. Noteer daarom altijd welke bestuurder in het zakelijke voertuig heeft gereden. Het bijhouden van een rittenregistratie kan handmatig of automatisch met behulp van een rittenregistratiesysteem.

Voorbereid de weg op in 2024

Met de veranderingen in de motorrijtuigenbelasting, BPM en bijtelling voor 2024, is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn. Zorg dat je weet welke kosten je kunt verwachten en welke voordelen je kunt benutten. Zo kun je als ondernemer optimaal profiteren van de regels en blijf je niet voor verrassingen staan.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Foto van Bob van der Burg

Bob van der Burg

Bob van der Burg is econoom, ondernemer en schrijver.
Lees ook…
Ondernemers die een auto van 15 jaar of ouder rijden, kunnen gebruikmaken van een gunstige regeling. In dit artikel onderzoeken we de redenen waarom…
Voor werknemers is een auto van de zaak een gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde. Voor werkgevers kan het juist een kostenpost zijn met extra…
Een zakelijke auto kopen is één ding, maar heb je al nagedacht over de beste manier om een auto van de zaak af te schrijven? Dit kan je fiscale winst…
Op vakantie met je auto van de zaak? Dat kan, maar er zijn wat regels waar je rekening mee moet houden. Van bijtelling tot btw en…
De kosten van bedrijfsauto’s rijzen de pan uit, terwijl deelmobiliteit snel in populariteit groeit. Veruit de meeste Nederlandse ondernemers overwegen…
Elektrisch rijden wint snel aan populariteit en steeds meer ondernemers overwegen de overstap naar een stroomauto. Een vraag die dan vaak opkomt is:…