Motorrijtuigenbelasting 2025
De officiële benaming voor wegenbelasting is motorrijtuigenbelasting (MRB), maar de meeste mensen kennen het als wegenbelasting. Voor alle duidelijkheid: motorrijtuigenbelasting en wegenbelasting zijn hetzelfde.
Je betaalt deze belasting wanneer je een auto, motor of vrachtwagen op je eigen naam of die van je bedrijf hebt staan. Hoeveel wegenbelasting je moet betalen, is afhankelijk van verschillende factoren:
- De brandstofsoort
- Het gewicht van het voertuig
- De CO2-uitstoot
- In welke provincie je woont
- Campers komen in aanmerking voor een speciaal tarief
- Voor een oldtimer ouder dan 40 jaar hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen
Wegenbelasting: de vervuiler betaalt
Voertuigen zonder CO2-uitstoot: vrijstelling elektrische auto’s afgebouwd
Volledig elektrische auto’s en andere voertuigen zonder directe CO₂-uitstoot (zoals voertuigen op waterstof) waren tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.
Vanaf 2025 wordt deze vrijstelling afgebouwd en betalen eigenaren van emissieloze auto’s 25 procent van het reguliere tarief. Deze maatregel is bedoeld om het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren en tegelijkertijd de belastinginkomsten op peil te houden. De jaren erop ziet de korting voor elektrische personenauto’s er als volgt uit:
- 2026 t/m 2029: betaal je 75% van het reguliere tarief
- Vanaf 2030 vervalt de korting op de motorrijtuigenbelasting volledig.
Flinke kostenpost
Je betaalt belasting over het leeggewicht van je auto. Bij een elektrische auto telt het gewicht van de batterijen mee, en die zijn vaak drie- tot zeshonderd kilo zwaarder.
Korting voor plug-in hybrides
Voor plug-in hybrides (PHEV’s) geldt tot en met 2024 het halftarief MRB: eigenaren krijgen dus 50 procent korting op de wegenbelasting. Dit betreft auto’s die een CO₂-uitstoot hebben van maximaal 50 g/km. Let op: niet alle PHEV’s voldoen aan deze grens. In 2025 is de korting gedaald naar 25 procent en vanaf 2026 vervalt de korting volledig en betaal je het volledige tarief.
Toeslag voor diesels
Waar voor auto’s met minder uitstoot voorlopig een kortingstarief geldt, is er juist een toeslag voor auto’s die meer uitstoot hebben. Oftewel: de vervuiler betaalt.
- Voor particulieren met een vervuilende diesel (> 5 mg/km fijnstof): normaal tarief + 15%
- Voor ondernemers met een vervuilende diesel bestelauto van 12 jaar of ouder (> 5 mg/km fijnstof): normaal tarief + 15%
Wegenbelasting tarieven 2025
Als de wegenbelasting verandert, is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2025 is dat het geval. Naast het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt, is er ook een provinciaal gedeelte (de provinciale opcenten). Hoeveel wegenbelasting je betaalt in 2025 hangt dus af van de provincie waar je woont.
Benieuwd naar de MRB van jouw voertuig? Bereken hier je wegenbelasting.
Belasting Personenauto’s en Motorfietsen (BPM)
Koop je een nieuw voertuig? Dan bestaat de aanschafprijs deels uit BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen. De hoogte van de BPM wordt berekend op basis van schijven: hoe meer uitstoot een auto produceert, hoe meer BPM je betaalt.
Auto’s die geen CO₂ uitstoten, zoals volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s, waren tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. In 2025 komt deze vrijstelling te vervallen en wordt BPM geheven op emissieloze auto’s.
Het starttarief voor auto’s met uitstoot bedraagt € 450 in 2025. Vervolgens loopt de BPM op per uitstootcategorie. Wil je de BPM berekenen? Dat kan op de website van de Belastingdienst.
Dieselauto’s ontvangen een extra variabele dieseltoeslag. Voor elke gram CO₂-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een extra bedrag in rekening gebracht. In 2025 is de grenswaarde 71 g/km en het tarief per gram CO₂ erboven € 106,07.
Vrijstelling BPM voor bestelauto’s per 2025 afgeschaft
In 2025 geldt voor bestelauto’s dezelfde belastingheffing als voor personenauto’s. Dit betekent dat ondernemers ook BPM moeten betalen bij de aanschaf van een bestelauto. Het bedrag dat je betaalt, is afhankelijk van de CO₂-uitstoot van de bestelauto. Dit maakt de aanschaf van nieuwe bestelauto’s een stuk duurder.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Bijtelling voor zakelijke rijders
Elke zakelijke rijder van een bedrijfsauto of leasewagen in Nederland moet extra belasting betalen. Afhankelijk van het voertuig telt de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs van het voertuig op bij het loon van de werknemer. Dit noemen we ook wel bijtelling. Elke maand wordt deze belastingverhoging verrekend met de loonbelasting van de werknemer of met de winst van de ondernemer.
Het standaardtarief voor een auto met brandstofmotor is 22 procent bijtelling. Rijdt de auto volledig elektrisch? Dan geldt in 2025 een kortingstarief van 17 procent over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde (in 2024 was dit 16 procent). Als je auto duurder is, moet je over het gedeelte van de prijs boven het drempelbedrag het normale tarief van 22 procent betalen.
Dus stel: je rijdt een auto met een cataloguswaarde van € 40.000. Dan betaal je in 2025 17 procent bijtelling over de eerste € 30.000 en 22 procent over het restbedrag (in dit geval dus € 10.000). Met deze maatregel worden goedkopere emissievrije auto’s aantrekkelijker voor de zakelijke markt.
Kom je in aanmerking voor het lagere bijtellingstarief van 17 procent? Dan is dit percentage geldig voor de komende 60 maanden, oftewel 5 jaar. Deze periode start vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van de eerste registratie (toelating). Na afloop van deze 60 maanden wordt de bijtelling opnieuw bepaald volgens de regels die op dat moment gelden voor bijtelling elektrische auto.
Voor zogenaamde youngtimers (auto’s van 15 jaar of ouder) gelden andere bijtellingsregels. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 35 procent over de dagwaarde in plaats van over de nieuwwaarde.
500 privékilometers
Wanneer je kunt aantonen dat een bedrijfsvoertuig uitsluitend zakelijk is gebruikt, hoef je geen bijtelling te betalen. Het bewijs dat de belastingdienst hiervoor vraagt, is een sluitende en controleerbare rittenregistratie die bewijst dat je niet meer dan 500 privékilometers met een zakelijk voertuig hebt gereden.
Let op: de 500 kilometer is persoonsgebonden en dus niet gebonden aan het voertuig in kwestie. Noteer daarom altijd welke bestuurder in het zakelijke voertuig heeft gereden. Het bijhouden van een rittenregistratie kan handmatig of automatisch met behulp van een rittenregistratiesysteem.
Voorbereid de weg op in 2025
Als het gaat om motorrijtuigenbelasting, BPM en bijtelling verandert er nogal wat in 2025. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te blijven. Zorg dat je weet welke kosten je kunt verwachten en welke voordelen je kunt benutten. Let in 2025 vooral op de afbouw van vrijstellingen en kortingen voor emissieloze voertuigen, zowel bij de MRB als bijtelling. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.