Rij je zakelijk? Let dan goed op op de regels voor bijtelling van je bedrijfsauto. In dit artikel duiken we in de wereld van bijtelling voor elektrische voertuigen voor 2024. Blijf op de hoogte en ontdek of je straks meer of minder gaat betalen als je elektrisch rijdt of wil overstappen naar een emissieloze auto.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wat is bijtelling auto?

Elke zakelijk rijder van een bedrijfsauto of leasewagen in Nederland moet extra belasting betalen. Afhankelijk van het voertuig telt de Belastingdienst een percentage van de catalogusprijs van het voertuig bij het loon van de werknemer op. Dit noemen we ook wel bijtelling. Elke maand wordt deze belastingverhoging verrekend met de loonbelasting van de werknemer of van de winst van de ondernemer.

Hoeveel procent bijtelling betalen we? De hoogte is afhankelijk van de hoeveelheid CO2-uitstoot van de auto. Er zijn twee tarieven, een lage bijtelling voor de nul-emissie elektrische voertuigen (en dus 0 gram CO₂) en een hogere bijtelling voor alle andere voertuigen, waaronder ook de hybride auto’s. Elk jaar wordt de bijtelling en de uitstootgrens door de Belastingdienst bijgesteld.

Hoe hoog is de bijtelling elektrische auto 2024?

Het percentage bijtelling voor volledig elektrische auto’s die in 2024 op naam worden gezet, is 16 procent. Dit percentage geldt tot het drempelbedrag van € 30.000. Heeft de auto een hogere catalogusprijs? Voor elke euro erboven rekent de overheid 22 procent bijtelling.

De bijtellingspercentages voor 2024 zijn niet veranderd ten opzichte van 2023.

Toelichting bijtelling 2024

Alle emissieloze auto’s vallen in 2024 onder het lagere tarief. De lage bijtelling geldt voor een waterstofauto (auto’s die volledig op waterstof rijden) en elektrische auto’s die volledig aangedreven worden door geïntegreerde zonnecellen. De zonnecellen van deze elektrische auto’s moeten een piekcapaciteit hebben van minstens 1 kilowatt en de batterij van de elektrische auto moet loodvrij zijn.

Net als bij de gewone elektrische voertuigen geldt ook bij de andere nul-emissieauto’s de toeslag van 16 procent alleen voor voertuigen met een cataloguswaarde tot € 30.000. Is die cataloguswaarde hoger? Dan betaal je wederom 22 procent meer over elke euro die deze elektrische of waterstof auto boven de drempelwaarde uitkomt.

Bijtelling voor hybride auto’s 2024

De bijtelling voor hybride auto’s is niet gelijk aan die van een volledig elektrische auto. Voor hybride voertuigen betaal je evenveel bijtelling als voor benzine- of dieselauto.

Hiervoor staat hetzelfde tarief van 22 procent over de cataloguswaarde. Het bijtellingspercentage dat je moet afdragen, berekent de Belastingdienst op basis van de CO2-uitstoot van de auto.

Hoe lang geldt het verlaagde percentage?

Kom je in aanmerking voor het lagere bijtellingspercentage van 16 procent? Dan is dit percentage geldig voor de komende 60 maanden, oftewel 5 jaar. Deze periode start vanaf de eerste dag van de maand die volgt op de maand van de eerste registratie (toelating).

Voorbeeld: wanneer de datum 7 oktober is, dan start de 60-maanden periode dus op 1 november.  

Na afloop van deze 60 maanden wordt de bijtelling opnieuw bepaald volgens de regels die op dat moment gelden voor bijtelling van de elektrische auto.

Datum bepaling van eerste toelating

De datum van de eerste toelating is de dag waarop de auto voor het eerst wordt gebruikt. Dit kan zowel in Nederland zijn als in het buitenland.

Voor een nieuwe elektrische auto komt deze datum overeen met de datum waarop het kentekenbewijs voor het eerst is afgegeven. Maar let op, dit is niet altijd het geval, zoals bij de invoer van gebruikte import auto’s.

Netto bijtelling elektrische auto uitrekenen

Heb je een elektrische auto van de zaak? Dan kun je zelf de bruto bijtelling omrekenen naar de netto bijtelling in 2024:

  1. Bijtellingspercentage: Voor elektrische auto’s is dit 16% in 2024. Dit geldt voor auto’s met een fiscale waarde tot € 35.000. Boven dit bedrag betaal je meer.
  2. Cataloguswaarde: Stel je auto is € 30.000 waard. Bij 16% bijtelling is dat jaarlijks € 4.800 extra inkomen. Dit is het bruto bedrag.
  3. Van bruto naar netto: Hoeveel netto? Dat hangt af van je belastingtarief. Stel je betaalt 37,10% belasting, dan is de netto bijtelling € 4.800 x 0,3710 = € 1.780,80 per jaar. Per maand is dat ongeveer € 148,40.


Dus, in het kort: een elektrische auto van de zaak kan je netto minder kosten dan een benzine- of dieselauto. Check je persoonlijke situatie voor de exacte bedragen!

Wie moet bijtelling auto betalen?

Zowel werknemers als ondernemers met een auto van de zaak moeten bijtelling betalen. De Belastingdienst maakt geen onderscheid tussen het elektrisch rijden in een auto van de werkgever en het rijden van een voertuig van de eigen onderneming.

Als het aantal privékilometers meer is dan 500 kilometer, moet je de fiscale bijtelling elektrische auto betalen. Verder geldt daarin er geen onderscheid in de rechtsvorm van de onderneming.

De Belastingdienst heft de bijtelling van een werknemer in de vorm van loon in natura. Bij ondernemers wordt de bijtelling gewoon bij de winst opgeteld. Als de onderneming een bv of nv is, heft men de bijtelling van de ondernemer als zijn de een werknemer. Dat verloopt via de inkomstenbelasting. Je kunt heel eenvoudig zelf bijtelling berekenen via de website van Vereniging Zakelijke Rijders.

Het grote voordeel van elektrisch rijden bij zakelijk gebruik

Elektrisch rijden heeft meerdere voordelen voor ondernemers. Ten eerste de lagere bijtelling elektrische auto 2024 en ten tweede de subsidiemogelijkheden. Daarnaast hoef je voor zakelijke elektrische auto’s vooralsnog geen wegenbelasting te betalen.

De komende jaren betaalt een zakelijke rijder van een volledig elektrische, emissievrije auto wel wegenbelasting. Dat gaat in vanaf 2025. Voor een elektrische auto is de hoogte van de motorrijtuigenbelasting slechts 25 procent van wat ondernemers betalen met een auto op fossiele brandstoffen. Ondernemers die zakelijk een hybride auto hebben, betalen 50 procent.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Veelgestelde vragen

Wat is de bijtelling voor auto’s?

De bijtelling voor auto’s is een bedrag dat bij het inkomen van een werknemer wordt opgeteld als deze een auto van de zaak ook privé gebruikt. Het bedrag van de bijtelling hangt af van de CO2-uitstoot van de auto en varieert tussen 16 en 22 procent van de cataloguswaarde van de auto. De bijtelling wordt berekend over het privégebruik van de auto en wordt gezien als extra belastbaar inkomen.

Hoe wordt de bijtelling berekend?

De bijtelling voor auto’s wordt berekend als een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Dit is de officiële nieuwprijs van de auto inclusief btw en bpm. Het bijtellingspercentage wordt bepaald op basis van de CO2-uitstoot van de auto.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Het openbaar vervoer kan een aantrekkelijke en duurzame optie zijn voor zakelijk reizen. Hoe zit het met de kosten en btw? Wat zijn de voordelen? Hoe…
De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is vanaf 1 januari 2024 € 0,23 per kilometer. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Zakelijk rijden in 2024? Dan kan je niet om de vraag heen of het nu de tijd is om de switch naar elektrisch te maken. Want na dit jaar gaat er veel…
Iedere eigenaar van een zakelijke of auto in privé betaalt wegenbelasting, ofwel motorrijtuigenbelasting (MRB). Deze wegenbelasting wordt regelmatig…
De populariteit van elektrisch rijden neemt snel toe. Daarmee groeit ook de behoefte aan een laadinfrastructuur – ook bij bedrijven zelf. In dit…