Categorieën

Denk je erover om je bedrijf te verkopen? Een goede voorbereiding is in dat geval onmisbaar. Je wilt je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk maken voor potentiële kopers. Start daarom ruim van tevoren met het verkoopklaar maken van je onderneming. Hoe je dat precies doet en waar je zoal rekening mee kunt houden? Dat leggen we uit aan de hand van 6 tips.

Inhoudsopgave

De verkoopbereidheid was in Nederland nog nooit zo groot. Dat stelt overnamespecialist Marktlink op basis van onderzoek onder een kleine 1000 ondernemers in de mkb-branche.

8 op de 10 Nederlandse mkb-ondernemers staat open om hun bedrijf te verkopen. Bij een goede prijs zou de helft het bedrijf zelfs morgen van de hand doen. Hoofdredenen zijn de nasleep van corona en de angst voor een recessie.

Dit soort overwegingen zijn begrijpelijk, maar het is belangrijk om niet te snel te handelen. Het verkopen van je bedrijf kun je immers maar één keer doen.

1. Denk goed na over opvolging: wie zijn de potentiële kopers?

Wie gaat jouw schoenen vullen en wat is het beste voor je bedrijf? De één vindt opvolging en het voortbestaan van het bedrijf heel belangrijk, de ander hecht meer waarde aan een hogere opbrengst. Soms is het een combinatie van beide. Waar het zwaartepunt precies ligt? Dat hangt ook mede af van het soort overdracht. Een potentiële koper kan intern of extern zijn.

1. Interne overdracht

Het kan namelijk best zijn dat een van jouw werknemers interesse heeft om je bedrijf over te nemen. Misschien een dochter, zoon of andere werknemer die zich al jarenlang inzet voor het bedrijf.

Zo’n interne overdracht kan zekerheid en rust geven: je kent immers de persoon die je bedrijf voortzet. Het is waarschijnlijk iemand die je vertrouwt en aan wie je met een gerust hart het stokje overdraagt. De hoogst haalbare verkoopprijs is in dit verhaal meestal van ondergeschikt belang.

2. Externe overdracht

Aan de andere kant kun je ook kiezen voor een externe overdracht. Zo kan het voorkomen dat er intern geen interesse bestaat voor een overname. Of het is simpelweg financieel niet haalbaar. Je kunt je onderneming dan verkopen aan een externe overnemende partij.

In tegenstelling tot een interne overdracht is het gebruikelijk dat je na een externe overdracht niet of slechts tijdelijk betrokken bent bij de bedrijfsvoering. Dat hoeft niet erg te zin, want een hoofdstuk in je leven definitief afsluiten kan juist rust geven.

2. Je bedrijf verkopen: wanneer begin je met de voorbereiding?

Het klinkt misschien als een wel erg lange aanloopperiode, maar de eerste voorbereidingen van de verkoop van je bedrijf zouden al zo’n 3 tot 5 jaar van tevoren moeten starten.

Dit heeft vooral te maken met de fiscale overdracht van je onderneming. Oftewel, de fiscale afrekening. Regel je namelijk alles pas in het laatste jaar? Dan is de kans groot dat je onnodig veel geld moet afdragen aan de Belastingdienst. En dat is natuurlijk zonde.

Juridische en fiscale structuur

Fiscale maar ook juridische aspecten spelen een belangrijke rol tijdens een bedrijfsoverdracht. Een wijziging van de rechtsvorm van je onderneming tijdens de voorbereiding kan je zelfs fiscaal voordeel opleveren.

Maar let op: vanwege fiscale termijnen moet een wijziging van de rechtsvorm al een aantal jaren vóór de overdracht een feit zijn. Laat je op dit gebied dus goed adviseren en start op tijd.

3. Zorg dat de interne organisatie van je bedrijf op orde is

Je wil alles zo strak mogelijk overdragen. Niet alleen omdat dit prettig werkt en vaak een vereiste is voor de meeste kopers, maar het kan ook leiden tot een hogere verkoopprijs. Zorg in ieder geval voor:

  • Een duidelijke bedrijfsstrategie
  • Goed geregeld debiteuren- en crediteurenbeheer
  • Een actuele administratie
  • Overzichtelijk voorraadbeheer
  • Actuele vergunningen
  • Inzicht in (looptijden van) contracten

4. Een goede financiële huishouding

Hoe zit het met de liquide middelen van je bedrijf? En hoe is het gesteld met belangrijke ratio’s, zoals solvabiliteit en rentabiliteit? Deze zijn namelijk van grote invloed op de uiteindelijke verkoopprijs.

Wanneer deze ratio’s matig zijn, zorg er dan voor dat je op tijd aan de slag gaat om deze te verbeteren. Zoiets verbetert namelijk niet van de ene op de andere dag. Gemiddeld duurt het een aantal jaar voordat deze ratio’s aanzienlijk zijn verbeterd.

5. Hoe zit het precies met grote klanten? Waar moet je rekening mee houden?

Ook van belang is de diversiteit van je klantportfolio. Zeker als je sterk afhankelijk bent van een paar grote klanten kan dat vervelende gevolgen hebben voor een potentiële koper die het stokje overneemt.

Grote afnemers kunnen namelijk een change of control-bepaling hebben opgenomen in het contract. Dit komt er op neer dat het contract eenzijdig opzegbaar is, zodra iemand anders je bedrijf gaat runnen. Geen lekkere start voor je opvolger, zeker niet als dit een familielid of goede bekende is (interne overdracht).

Zoek dit dus van tevoren uit en probeer dit risico goed in te schatten. Sluit je nog nieuwe contracten af? Probeer dan te voorkomen dat dergelijke bepalingen worden opgenomen. 

6. Overdracht management

Mkb-bedrijven die relatief klein zijn, hebben vaak een gezicht: dat ben jij als eigenaar. Probeer ruim voordat je het bedrijf te koop zet belangrijke taken over te dragen en doe dit niet pas op het laatste moment.

Heb je al zicht op opvolging? Bijvoorbeeld een familielid dat het bedrijf overneemt? Dan kun je dit ook al in een vroeg stadium bekend maken aan (belangrijke) klanten. Hiermee schets je naar de buitenwereld het beeld van een soepele, organische overdracht.

Start op tijd met je bedrijf verkoopklaar maken

Het verkoopklaar maken van je bedrijf gaat dus niet over één nacht ijs. Als je na een aantal jaar alles in kaart hebt gebracht en op orde hebt, is de voorbereiding op een succesvolle verkoop afgerond.

Je kunt vervolgens overgaan tot een waardebepaling en een prijskaartje aan je bedrijf hangen. Benieuwd wat je zaak waard is? In dit artikel zetten we de meest gebruikte rekenmethodes op een rij.

Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Als je bedrijf door hoge schulden geldproblemen heeft, kan schuldsanering een onnodig faillissement voorkomen. De wet WHOA vereenvoudigt en versnelt…
Ben je van plan om je bedrijf te verkopen? Omdat je met pensioen wilt of een nieuwe uitdaging zoekt? Zowel bij de voorbereiding als bij de…