Inhoudsopgave
Houd de omzet op peil
Wanneer er zaken niet op orde zijn, kan dit geïnteresseerde kopers afschrikken. Bijvoorbeeld als je bedrijf een slecht gevulde orderportefeuille heeft. Of niet beschikt over een degelijke basis aan contracten. Dit kan voor potentiële kopers reden zijn om je bedrijf niet over te nemen.
Zorg er daarom voor dat je de omzet op peil houdt. Heb je te maken met aflopende contracten? Kies dan voor vervroegde contractvernieuwing. Houd ook het klantenbestand zo goed mogelijk intact. Trouwe klanten dragen bij aan een ‘zekere omzet’. En dat maakt de kans op een succesvolle bedrijfsverkoop groter.
Zorg voor een gezonde kostenstructuur
Ook het kostenaspect is een belangrijke factor. Het is voor potentiële kopers natuurlijk niet aantrekkelijk om een bedrijf over te nemen waarin sprake is van overtollig personeel, ouderwetse IT of achterstallige kennis.
Zorg ervoor dat je de langetermijninvesteringen niet verwaarloost. Door een goede financiële huishouding maak je een mogelijke overname van je bedrijf extra aantrekkelijk.
Los lopende problemen op
Geïnteresseerde kopers kunnen tijdens een overname verschillende risico’s tegenkomen. Zorg ervoor dat je hun zorgen zo veel mogelijk wegneemt.
Liggen er nog fiscale kwesties die afgehandeld moeten worden? Zijn er juridische zaken die lopen? Is er sprake van een achtergestelde lening? En hoe zit het met de relatie tussen werkgever en personeel?
Zorg ervoor dat je zaken zo goed mogelijk op orde zijn, zodat de risico’s voor geïnteresseerde partijen zo klein mogelijk zijn. Dit kan leiden tot een hogere verkoopprijs.
Scan potentiële kopers
Wanneer je in kaart brengt aan wat voor soort koper je het bedrijf het liefst wil verkopen, is de kans op een succesvolle verkoop een stuk groter.
Laat je bijvoorbeeld een concurrent het bedrijf overnemen? Dan is er sprake van een strategische overname. In dat geval is de potentiële koper al actief in dezelfde branche.
Er zijn ook andere soorten bedrijfsovernames, zoals een management buy out. Hierbij wordt een eigenaar uitgekocht door het zittende management.
Weer een ander soort bedrijfsovername is een management buy in. In dat geval zorgt een manager of het managementteam voor benodigde externe financiering voor een verkoop.
Schakel hulp in van adviseurs
Bij een gedegen voorbereiding en onderhandelingen komen veel juridische, financiële en fiscale aspecten aan bod.
Er zijn verschillende type adviseurs die je op verschillende momenten tijdens het proces kunt inschakelen. Denk hierbij aan financieel adviseurs, advocaten of een accountant.
Professionals zien dingen die je zelf over het hoofd ziet. Met een adviseur vergroot je de kans dat je alle belangrijke informatie tot je beschikking hebt en dat het verkoopproces zo soepel mogelijk verloopt.
Het opstellen van een koopovereenkomst
Bij een succesvolle bedrijfsverkoop is een koopovereenkomst erg belangrijk. Wanneer je een geschikte koper hebt gevonden, zullen er onderhandelingen komen. Tijdens het onderhandelen heb je te maken met een andere partij met andere belangen.
Nadat je samen met de koper afspraken hebt gemaakt, is het verstandig om deze vast te leggen in een koopovereenkomst. Op die manier is de kans op onduidelijkheden een stuk kleiner en is de overname voor zowel jou als verkoper als voor de koper zo veilig mogelijk.
Tip: ook tijdens de onderhandelingen kun je de hulp van een adviseur inzetten.
Stel een realistische verkoopprijs op
Wat is mijn bedrijf waard? Dat is een van de belangrijkste vragen tijdens het verkoopproces. Het is uiteraard belangrijk dat je een realistische verkoopprijs opstelt. Een te hoge prijs kan potentiële kopers afschrikken.
Houd rekening met zaken als het eigen vermogen en de intrinsieke waarde van het bedrijf. Om tot een geschikte prijs te komen, kun je gebruikmaken van verschillende methodes van waardebepaling. In dit artikel gaan we dieper in op de bekendste vuistregels voor het berekenen van een bedrijfswaarde.
Conclusie
Bij de verkoop van een bedrijf komen verschillende factoren kijken. Houd rekening met omzet, het kostenaspect, de risico’s en het scannen van de potentiële kopers.
De ervaring leert dat succesvolle bedrijfsoverdrachten één overeenkomst hebben: een ondernemer steekt tijd in een gedegen voorbereiding en werkt stap voor naar de verkoop van het bedrijf toe.