Zo bereken je de meerwaarde van je bedrijf

Er zijn veel verschillende soorten goodwill. En de beste methode om de goodwill te berekenen, bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces, waarbij verschillende partijen verschillende belangen hebben en ieder zijn eigen voorkeur heeft voor de te hanteren methodiek. Ontdek de meerwaarde van je bedrijf.

Hoe maximaliseer je de waarde van je bedrijf? Download het nieuwe e-Book ‘je bedrijf verkoopklaar maken’ en je ontvangt adviezen waar je vandaag al mee aan de slag kan.

Inhoudsopgave

Wat is goodwill

Goodwill is het verschil tussen de waarde op papier (de balans) en wat je ervoor krijgt bij verkoop aan een potentiële koper. Wat is de beste methode om de goodwill van je bedrijf te berekenen?

Wat is de waarde van goodwill?

“Goodwill geeft de toekomstige extra winstcapaciteit aan, boven het minimaal vereiste rendement op het geïnvesteerde kapitaal”, aldus één van de adviseurs van MijnZaak.

Goodwill wordt onder meer berekend bij bedrijfsoverdracht om een zo optimaal mogelijke verkoopprijs te kunnen bepalen. Bij een overname kan er wellicht een hogere toekomstige waarde aan de onderneming worden toegerekend door bijvoorbeeld synergetische effecten.

Goodwill kan ook een rol spelen bij het vaststellen van de afkoopsom van een vennoot die uit een VOF stapt. Als die voor een groot aantal winstgevende klanten heeft gezorgd, kan dat van invloed zijn op de hoogte van de afkoopsom.

Goodwill berekenen

De “beste” manier om goodwill te berekenen bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces, waarbij verschillende partijen verschillende belangen hebben en ieder zijn eigen voorkeur heeft voor de te hanteren methodiek.

Kijk naar de winst

Een veelgebruikte manier om goodwill te berekenen is kijken naar de winst over een bepaalde periode en deze dan te vermenigvuldigen met een factor 3 tot 5. Dat is waarschijnlijk geen goede methode om goodwill te berekenen.

Kijk naar de investering

Je kunt de goodwill ook berekenen op basis van de investering die is gedaan bij de ontwikkeling van je bedrijf, product of dienst en het proven concept dat je hebt neergezet.

Kijk naar je brand

Ook je brand, je naamsbekendheid speelt een rol in het bepalen van de goodwill als je je bedrijf verkoopt.

Het is maar net hoe je er naar kijkt

Er wordt gekeken naar resultaten uit het verleden, en die bieden geen garantie voor de toekomst. Ook wordt er geen rekening gehouden met het feit dat we in tijden leven waarin alles aan verandering onderhevig is. Bovendien bestaat er natuurlijk de kans dat cijfers worden opgepoetst uit het oogpunt van window-dressing door een verkopende partij.

Discounted cash flow methode

Een betere methode om goodwill te berekenen is de zogenoemde Discounted Cash Flow-methode (DCF-methode). Die gaat uit van de verwachte cashflow die een bedrijf in de toekomst zal genereren. De waarde van een onderneming wordt dus bepaald door het geld dat ermee kan worden verdiend, en niet alleen met wat er al mee verdiend is. Je kan bijvoorbeeld waarde toekennen aan een klantenbestand door te bepalen welke omzet je ermee kan realiseren.

Goodwill en aannames

Maar, zoals eerder aangegeven, bestaat de “beste” manier om goodwill te berekenen waarschijnlijk niet. De DCF-methode wordt algemeen wel beschouwd als de beste waarderingsmethode, maar er is ook kritiek omdat hij deels gebaseerd is op aannames.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Veelgestelde vragen

Hoe bereken je goodwill?

Er is geen “beste” manier om goodwill te berekenen, maar een veelgebruikte methode is de Discounted Cash Flow-methode (DCF-methode). Deze methode gaat uit van de verwachte cashflow die een bedrijf in de toekomst zal genereren. Het houdt rekening met de toekomstige verdienmogelijkheden van een bedrijf.

Wat valt er allemaal onder goodwill?

Goodwill omvat alle immateriële bedrijfsmiddelen die waarde toevoegen aan een bedrijf, zoals merkbekendheid, klantenbestand, intellectueel eigendom, locatie en reputatie.

Wanneer is er sprake van goodwill?

Goodwill ontstaat wanneer een bedrijf wordt overgenomen of gefuseerd en de overnameprijs hoger is dan de boekwaarde van de nettoactiva van het bedrijf.

Wat is goodwill en inventaris?

Goodwill is de niet-tastbare meerwaarde van een bedrijf, terwijl inventaris bestaat uit alle fysieke goederen die een bedrijf bezit om te verkopen of te gebruiken in de productie van goederen. Inventaris omvat zaken als grondstoffen, halffabricaten en eindproducten die wachten op verkoop.

Waar staat goodwill op de balans?

Goodwill wordt op de balans weergegeven als een immaterieel bedrijfsmiddel onder de vaste activa. Dit betekent dat het een langetermijninvestering is die niet direct in geld omgezet kan worden. Goodwill wordt over het algemeen alleen op de balans opgenomen na een bedrijfsovername of fusie, wanneer de gekochte onderneming een meerwaarde heeft die niet kan worden toegeschreven aan de materiële activa.

Meer vragen over winst, omzet een goodwill? Neem dan contact op met een boekhouder of belastingadviseur.

Gerelateerd lezen:
• Zo werkt een kasboek
• Zo is gebruik maken van het STAP-budget een win-win
• Welk boekhoudpakket past bij mijn bedrijf?
• Wat staat er allemaal op een balans?

Droom je van de perfecte exit van je bedrijf? Start dan vandaag nog met je bedrijf verkoopklaar maken. Lees alle adviezen over bedrijfswaarde waar je vandaag al mee aan de slag kan

Lees ook…
De overname van een familiebedrijf – aan andere familieleden of aan een derde partij buiten de familie – is een delicaat proces en vraagt een goede…
Een bedrijf verkopen of kopen is voor de meeste ondernemers een enorme…
Als je met jouw bedrijf stopt of het overdraagt, moet je normaal gesproken met de Belastingdienst afrekenen over de stakingswinst. Maar als je…
i.s.m.
Denk je erover na om je bedrijf te verkopen? Dat is een beslissing die verder gaat dan alleen de financiële gevolgen. Het gaat ook om emoties,…
Je eigen bedrijf waar je met hart en ziel hebt gewerkt. Dat zie je het liefst voortbestaan. En je bent zeker niet de enige de ondernemer. Vanwege de…
i.s.m.
De berekening van de waarde van jouw bedrijf bestaat uit interne en externe factoren. Op de externe factoren kun je weinig tot geen invloed uitoefenen,…